Jaeger-LeCoultre (JLC) Only (Deel 1)

Dead by marketing dus … zonde.

2 likes

Zo’n zonde. Één van mijn allereerste èchte horloges (en met goede herinneringen)…

Wellicht hebben ze een nieuw Hoofd Marketing en hij/zij dacht: “why nut?” …

Echt zonde.

1 like

Weer eens een vintage in dit topic, een fraai horloge.
Indertijd uitgebracht voor de Amerikaanse markt in twee modellen,
zonder datum met kaliber P812.
En met datum kaliber P813.
Deze zal dan hoogstwaarschijnlijk het kaliber P813 hebben.

2 likes

Een nos Valjoux 72 Le Coultre chrono :heart_eyes:

Niet van mij maar man wat mooi’

28 likes

Beetje variatie kan natuurlijk geen kwaad.
Klopt inderdaad deze deze heeft de P813 bumper. Hij loopt mooi op tijd en omdat het horloge small seconds heeft lijkt de wijzer bijna sweeping. Erg indrukwekkend dat er zo’n kunstwerkje gecreëerd is met die technieken van meer dan 60 jaar terug.

Ja, inderdaad, Heel veel verschillende uitstralingen en evenveel kalibers.
Apart in deze uitvoering is het ronde datum venster. Dat kom je niet meer tegen.
Jouw exemplaar ziet er zeker nog goed uit gezien de leeftijd. Goed bewaren, het blijft een prachtige vintage van een fabelachtige manufactuur.
Nu zal je ook wel begrijpen dat ik mijzelf meer toeleg op de vintage horloges van deze manufactuur.
Ik ben indertijd dan ook langzaam begonnen met het verzamelen van deze vintage horloges.
Maar het probleem is dan ook dat die dingen vaak niet meer datgene doen waarvoor ze ooit werden gemaakt, functioneren niet meer naar behoren of onderdelen gingen stuk, kortom wat ze moesten doen was dan verleden tijd.
Tja, dan heb je dus een verzameling horloges waarvan een groot deel het dus niet meer deed. Reparaties waren toen ook behoorlijk kostbaar en dat was de bekende druppel die voor mij de reden was om horlogemaker te worden om mijn eigen horloges weer in orde te krijgen.

Het model wat jij in dit topic hebt geplaatst is een redelijk uniek horloge, niet zozeer het kaliber maar wel de kast uitstraling. Deze kalibers werden wel meer in andere modellen geplaatst
Ik heb deze uitvoering ook in mijn collectie, en wel in twee aparte kalibers de P812 zonder datum en kaliber P813 met datum, liggen nog in mijn aparte project restauratie laatje.
Die moeten hoognodig gerestaureerd worden zo ook de kast en wijzerplaat zijn behoorlijk aangetast. Ja dat ga je krijgen als je eenmaal bezig bent.
Gelukkig heb ik door de jaren heen ook voldoende onderdelen kunnen bemachtigen van de meeste vintage JLC kalibers.

Vrouwlief wordt daar dus niet erg vrolijk van en ziet mij liever rotzooien in de tuin of dingen opknappen in huis. Tot op heden is het mij nog steeds gelukt om er onderuit te komen met de bekende smoesjes, die nu jammer genoeg langzaam aan het opraken zijn.

Hier de twee exemplaren van mij die in het opknap laatje liggen te wachten totdat ik er aan ga beginnen. Je kan goed zien dat de tand des tijds de horloges behoorlijk heeft aangetast. Maar als alles weer is gerestaureerd zijn het weer hele fraaie vintage exemplaren.

5 likes

De Master Compressor blijft plakken bij me, hij draagt zo lekker… sinds een paar dagen op nieuw varkensleer en dat staat hem goed :star_struck:

14 likes

Ontving vandaag de 2020 catalogus van schaap & citroen. Afgezien van een enkel reverso damesmodel nul aandacht voor JLC. Gaan ze ermee stoppen?

Misschien gaat JLC stoppen met schaap en Citroën :smiley:

1 like

Pertijs in Breda is vorig jaar gestopt dacht ik.
JCL maakt een paar hardlopers, maar ook veel “stofvangers”.
Als je die dan ook moet afnemen …

Ik kan me voorstellen S&C het wel houdt, maar niet alle vestigingen?

Kan - maar dan blijft het toch gek dat je nul marketing euros uitgeeft aan JLC maar wel aan tudor, longines, breitling. Ik vind het een slecht teken als de grootste keten van het land dit doet. Denk dat JLC echt de boot heeft gemist en snel het roer moet omgooien.

2 likes

Ja, of ze verdienen genoeg aan de gyro tourbillions om het zaakje draaiende te houden.

Maar JLC moet gewoon een aantal frisse jonge marketing mensen aannemen en gewoon echt gaan kijken hoe ze de markt kunnen penetreren.

Jammer genoeg slaat JLC de plank gewoon vaak mis bij de finishing touches, denk aan:

• onaantrekkelijke kleur banden.
  • meestal net een paar mm te groot.
  • te weinig casual / jonge modellen.

Echt heel jammer om te zien.

1 like

Eens ja. Je begrijpt niet hoe ze mispeer na mispeer blijven produceren. Die hele Polaris lijn mag er van mij uit. De nieuwe Master lijn is geeuwend saai. Andere banden om te beginnen, maar die calendar chrono moet gewoon met blauwe en zwarte plaat. Voel dat aan. De Reverso: breng het terug naar max 5-10 modellen, te grote diversiteit leidt tot verwatering. JLC zit in een identiteitscrisis. Ze maken te veel en blinken nergens in uit. Niet de mooiste dresser <10k (Chopard of GO doet dat beter), geen gewilde duiker, en hun icoon is voor velen te belegen. Frisse wind is nodig.

Edit: kijk naar de foto waarmee dit topic begon en vergelijk dat met de middle of the road rommel die we nu voorgeschoteld krijgen. Zegt alles.

2 likes

Een leuke instapper om mee te beginnen.

Een time only op een mooie stalen band, zorg dat mensen weer interesse krijgen.

Het is gewoon pijnlijk om een merk als JLC zo ten onder te zien gaan.

Een hoog azijngehalte heeft deze reactie. Ik ken eigenlijk geen enkel merk wat in dit forum nog nooit is bespot. Maar ik verwacht desondanks wél dat de directie van JLC na het lezen van uw reactie vanavond nog meteen in crisisoverleg gaat!

2 likes

Inderdaad, echt vreselijk.

JLC met een leuke instapper? Waarom?

Kleinere banden? Huh? Iemand van 14 hoeft deze horloges niet om de pols te hebben wat mij betreft?

Andere kleuren banden?? Lekker klassiek houden; zwart, zwart en zwart…

Kortom; JLC gewoon exclusief houden. Het hoeft toch geen mainstream-Tudor te worden waar iedereen mee loopt?

Ik hou wel van dat eigenwijze en het door borduren op alom bekende modellen.

Goh :thinking: aan welk ander merk doet me dat toch denken?

Ennu; JLC weg bij S&C? Top!!!

3 likes

Trek het je niet aan Joke, slechts mijn kijk op de huidige collectie. En ik vrees dat ik hier niet alleen in sta gezien het feit dat er op meerdere plekken in het afgelopen jaar JLC Boutiques zijn gesloten. Ik zou graag zien dat het merk weer wat meer smoel krijgt zoals in de tijd van Lambert. Niet meer, niet minder.

Doen ze nu niet, overall zitten die saaie bruine banden op. Geen gezicht en al helemaal niet op de renders bij de presentaties :nauseated_face:

En we hebben het over de lange termijn voor JLC. Een merk dat zo vaak de plank mis slaat gaat het gewoon erg zwaar krijgen.

Maar ik denk dat je een beetje het punt mis wat ik en @ChetBaker willen maken.

Ik vind de opmerkingen hier wel grappig.

JLC heeft leuke instappers, die heten Reverso’s en Masters. Als je niet snapt dat JLC Haute Horlogerie is en dat een 10K JLC een instapper is dan snap je het merk niet. Zoveel kwaliteit, historie en handwerk voor dat bedrag is een prachtige prijs/kwaliteit verhouding.

Persoonlijk vind ik de nieuwe Master collectie en de Polaris Mariner schoten in de roos, schitterend gedaan en ik ben/blijf een grote fan van dit merk.

Wat betreft het feit dat S&C weinig met JLC doet, ik ben twee weken geleden bij een JLC roadshow geweest bij S&C en de verhouding tussen Richemont en S&C leken me prima. Daarnaast is er een symbiose tussen Richemont en S&C. S&C verkoopt graag dure merken als VC, Cartier en JLC, dat zorgt voor de juiste publiek en het helpt ze met het binnenhouden van Rolex en Patek. Richemont ligt op zijn beurt weer graag nasst Rolex omdat die voor de aanloop zorgt. Ik zie dit niet snel veranderen.

De voorraad JLC mag wel wat beter, ik heb de nieuwe Masters nog niet gezien bij S&C en de vitrine is redelijk leeg

10 likes