Thnx, of een airking / explorer 2 … of ff rustig aan en een quartzje
Deze blijft prachtig!
JLC zit op een lastige plek qua positionering. Je kunt moeilijk tegelijkertijd concurreren met Omega en IWC en aan de andere kant Patek en Vacheron. Dat is niet geloofwaardig. De afwerking en innovatie blijft intussen achter. Dit is al een jaar of 15 aan de gang en ik zie steeds minder aantrekkelijks in de collectie. Eeg jammer, want JLC heeft toch een speciale plek en hoort thuis in elke serieuze verzameling wat mij betreft.
Mis ik iets? Ik vind juist dat je bij JLC veel waar voor je geld krijgt qua afwerking en complicaties! Ik zet JLC zeker boven Omega en IWC met alle respect. Dat JLC conservatief is wisten we al. Ik vind het juist de unique selling point dat ze de kwaliteit leveren voor een veel lagere prijs dan een Patek of een Ap. Als ze zich in dat segment gaan begeven dan gaan ze zich toch ‘juist’ uit dr markt prijzen? Doe mij maar zo’n mooie reverso hoor!
Helemaal met je eens!
@JacksonT Als jij zo’n mooie reverso wil, wil ik wel zo’n groene Polaris Date. Dit ondanks dat de afwerking zo achter is gebleven…
Ziet er behoorlijk dik uit, maar o zo mooi.
Hoe lekker zit deze reverso? Valt ze goed op de pols?
Ik heb het al eens gezegd, maar ik mis het JLC uit de tijd van Jerôme Lambert. Out of the box, gave innovatie. Extreme Labs, Amvox serie, Duomètre, Tribute to Deep Sea serie etc. Nu is het te vaak een ander dialkleurtje, een te klein uurwerk in een te grote kast, wat minder verfijnde kasten (vorige generatie Master kasten van 41,5mm). Mijn eerste horloge was een JLC (geographic in 2008) en dat vond ik fantastisch, maar de laatste jaren is er niet veel waar ik echt hebberig van word. Jammer.
Ik vind het oude spul ook prachtig hoor! Maar ik vind bijvoorbeeld de polaris van nu, de reverso tribute en de mut moon prachtige horloges! Smaken verschillen natuurlijk en dat is maar goed ook!
Ik neig er naar de oudere modellen van een decennium of twee geleden mooier te vinden. Hoewel er natuurlijk nu ook nog mooie modellen zijn.
Afwerking is niet “matig” Tom. Zeker van de platen niet. Uurwerk en kasten vind ik ok maar niet meer dan dat. In lijn met de prijs. Complicaties meer waar voor je geld, en jouw oude chrono calendar is daar het beste voorbeeld van. Of neem een tweedehands Duometre - fantastisch. Maar het vaak gehoorde “Patek kwaliteit voor een Rolex prijs” ben ik het niet mee eens. Gisteravond tijdens de afwas dit filmpje bekeken en je ziet wat ik bedoel. Uurwerk te klein, kastvorm eenvoudig en markers missen de scherpte van de Patek. Logisch ook voor 1/5e van de prijs maar bon.
had ik maar geld genoeg dan kocht ik ze allemaal:joy:
Zeker geen Patek kwaliteit, mee eens. Maar meer dan geweldig voor de prijscategorie. De meeste uurwerken passen juist heel goed. Kasten inderdaad niet overmatig gepolished, maar dat past bij het understated idee. Platen en wijzers erg fraai. Allemaal heel fijntjes juist. Geen bling, maar onder de radar.
Bij Patek is ook vaker het uurwerk kleiner dan de kast hoor, alleen laat Patek dat niet altijd zien… is het erg? In het geval van een Patek vind ik het erger dan bij een JLC
De enige die dit in mijn ogen uitmuntend doet is Lange
Dat filmpje is appels en peren vergelijken. Maar een gouden Master Moon vergeleken met een gouden Calatrava? Dan zijn de verschillen al een stuk minder. In het uurwerk van de Calatrava zit meer handwerk, maar het verschil is in de marge. Ik ben het er wel mee eens dat Jeager-leCoultre “Patek kwaliteit is voor een Rolex prijs”. En als Jeager-leCoultre een Patek prijs zou hebben zou hij zelfs beter zijn geweest .
Eens hoor. Met de 5196 als grootste boosdoener. Vacheron doet het ook, bijv met hun 81180 Patrimony. Maar bij beide zie je het niet. Ik vind het, zeker bij zichtbodem, afbreuk doen als de achterkant er opgevuld uitziet. Dat is bij veel van de Polaris lijn het geval - echt liever een dichte bodem dan. Maar goed, dit is persoonlijk en wellicht vraag je ook teveel voor de prijs. Een groene Polaris vind ik bijvoorbeeld nog steeds een erg tof horloge, klein uurwerk of niet.
Als het echt om kwaliteitsverschil gaat vind ik dat vooral opgaan voor de box. Die box van Jeager-leCoultre haalt het bij lange niet bij de box van Patek Philippe. Ook die doek die over de box kan worden getrokken is schitterend. Daar ligt dus huiswerk voor Jeager-leCoultre.