De zwarte 70 uur versie van de Polaris Date. Vandaar mijn reacties op @MarcT1 .
Dank voor de uitleg en hulp. Wordt zeer gewaardeerd
Het dikte verschil ontstaat volgens mij door een andere datumopbouw, gedaan om de basis ook bruikbaar te maken voor andere complicaties. Aan de automaat zijde is er geen groot verschil. wel een nieuw type pal met veer voor het vasthouden van de opgebouwde kracht in de automaat en de rotor is aan de binnenzijde anders van vorm.
De 70 uur gangreserve wordt bereikt door een ceramisch echappement. Dit heeft minder wrijving en dus minder kracht nodig => gevolg er kan een dunnere gangveer geplaatst worden en die is daardoor langer met als mooie bijkomstigheid meer gangreserve.
Een 2e verbetering is de kracht overbrenging naar het centrale seconderondsel, in het verleden drukte er een dunne veer tegen de as van het rondsel om een mooie vloeiend bewegende secondewijzer te hebben [ door tandspelling zou dit nooit regelmatig zijn ] Nu is het 3e rad uitgerust met verende tandkoppen die daardoor een minimaal krachtverlies veroorzaken en wel een mooi bewegende secondewijzer.
Dit is de vorm van de tanden en het dunne deel is erg kwetsbaar, vandaar het voorbeeld met een verbogen tand door aanpakken met een pincet op de verkeerde plek!
Wat een geweldige en interessante uitleg. Veel dank daarvoor.
Gaaf! Gefeliciteerd!
Fijn om weer iets te kunnen leren. Dank hiervoor
Proficiat met de keuze. Prachtig
Dank! Heb al een appje gestuurd!
Fantastisch, gefeliciteerd! Dat is mijn droomhorloge… maar helaas nog nooit in het echt gezien. Online hoor ik nog wel eens dat hij wat flets oogt. Hoe vind je dat zelf?
Hij blijft heel fraai!
Echt prachtig. En een topconditie zo te zien.
Heel mooi horloge!
Wat een prachtig horloge zeg. Meteen wat gelezen erover. Erg tof.
Prachtig horloge. Heel mooi zelfs.