Jaeger-LeCoultre (JLC) Only (Deel 2)

My take: de Lange staat qua afwerking op een hoger niveau. Duidelijk (nog) meer handwerk. Vooral qua uurwerk. Qua wijzerplaat liggen ze dichter bij elkaar, maar wint de ALS ook. Perfectie in afwerking is ook echt hun ding. De JLC’s zijn subtieler ook qua afwerking. Maar de wijzerplaat met verschillende hoogtes bij de chrono calendar is niet te onderschatten.

4 likes

3x raden waar ik ben. :stuck_out_tongue_winking_eye:
Had ik dat geweten…

2 likes

Haha, ik ben inmiddels weer in het pittoreske Twente. Veel plezier maat! :clinking_glasses:

1 like

Ben ook heel benieuwd naar die ultra thin 1907. Zo een mooi en plat horloge. :ok_hand:

1 like

Gaat er vast van komen dat je die kunt bepotelen.

1 like

In de categorie: nu ff heel wat anders… Met Reuge speeldoosje als alarm.

6 likes

Wat gepast vandaag. De oudere triple valt sowieso af

![afbeelding|375x500]
(upload://g5eoTByzZzuhPVQHDKh9Kp7QwCN.jpeg)

Sorry voor de verdwaalde navitimer

23 likes

Mooie potentiële keuzes. De nieuwere Masters vind ik wel een stukje aantrekkelijker dan de oude. En tussen Master en Polaris is het denk ik nog best lastig kiezen. Ik zou ze gewoon allebei nemen. Of nog beter: de Polaris en de Master Calendar Moon.

17 likes

Als dat lastig kiezen is stuur de Master dan maar op naar mij :sunglasses::stuck_out_tongue_winking_eye:

Mn iphone camera kan m niet aan.

24 likes

Mooie horloges :slight_smile: Welke had de voorkeur ?

1 like

Echt waanzinnig mooi. Ik ben nog niet zover, maar op termijn mijn Grande Taille ‘upgraden’ naar de jouwe.
Wat een beaty😍
De reverso is een horloge dat ik zeker niet elke dag draag, maar het is altijd een genot om te pakken, bewonderen, op te winden en om te doen. Juist door die manier van dragen zou ik ook voor de rode gaan.

De net iets grotere maten van de Tribute (1.4mm breder en 3.6mm hoger) maken de Tribute wel heel begeerlijk. Ik vind de mijne soms net ietsje te iel

Heel mooi ‘jaloersmakend’ (niet dus, van harte gegund) horloge👌

12 likes

Maar die Veluwe hè, dat kan ik ook steeds meer waarderen. Heb de eerste 20 jaar van mijn leven aan de rand van dit gewoond:

En ik wist niet hoe snel ik richting de Randstad moest vertrekken, het enige wat ik achter liet waren sporen van verbrand rubber. En dan nu vind ik het er prettig, de mensen zijn wat rustiger en wat meer tevreden. Vroeger vond ik dat ambitieloos maar nu vind ik het wel fijn.

En dan nu ben je 30 en vroeger droomde ik van een Omega. En dan nu zit ik te twijfelen om de Omega’s weg te doen voor nog een JLC.

‘ man kann nicht wissen wie der hase läuft’ zoals de Fransen zeggen.

9 likes

Mooie band is dit! Maakt hem wat sportiever.

1 like

Klopt, een one-piece is het zeker niet. En een daily zal t ook niet worden.
En geloof me, zoals de blauwe toont ie zn sprankelende kant minder dan alle insta/HF/YT beelden laten denken. Maar dat moet/mag ook niet.
Maar plots BAM is het daar. Zoals iemand ergens schreef: het is net een schilderij in een kader waar je kunt naar blijven kijken.

1 like

Ik zal een wagen van Brinks bij je langs sturen

Moeilijk hoor. Ik vind ze beide op hun manier mooi, maar de polaris staat dichterbij mn normale smaak. De master vind ik echt aanvullend op wat ik heb, maar dat betekend natuurlijk niet dat het dan ook een veel gedragen horloge zal worden… en daar vind ik het wel een prijzige kandidaat voor.

2 likes

Het staat buiten kijf dat Lange op een zeer hoog niveau staat. Maar in tegenstelling tot Jeager-leCoultre is Lange op topniveau toch relatief jong en heeft naar mijn mening geen echte iconen, zoals bv JLC wel heeft in de Reverso. De Masterlijn is misschien minder iconisch maar wel zeer herkenbaar als JLC en loopt inmiddels ook al lang. Verder is Lange na het vallen van de muur vooral ook met de hulp van IWC (Gunther Blumlein) tot wasdom gekomen. Lange is in tegenstelling tot JLC, ondanks dat ze geweldige horloges maken, geen merk wat eeuwen terug al ontstond en door decennialange ontwikkeling zelfstandig aan de top wist te komen. Lange bestond uiteraard wel al lang, echter de DDR veroorzaakte een enorm hiaat in hun geschiedenis. Waar ze uiteraard niets aan konden doen. Maar naar mijn mening heeft JLC veel meer heritage en een door geen enkel merk te overtreffen knowhow. Ik ken ook geen enkel merk wat meer dan 1000 uurwerken wist te ontwikkelen en te patenteren. Hoe mooi Lange ook is, niet voor mij :slightly_smiling_face:.

1 like

:drooling_face: Die JLC master met jumping pointer date complicatie. Zo verschrikkelijk perfect :ok_hand:

1 like

Zeker waar. Het is ook mijn favoriete merk. Vanwege historie, kennis en kunde en hun prachtige en ingetogen horloges (de meeste dan).

Ik zou er echter ook niets op tegen hebben om een Lange in de collectie te hebben.

3 likes

Zeker, maar ik wil ook een band met een horloge hebben. Dat je je identificeert met het merk en de geschiedenis. Kijk, een FP Journe wil ik ook wel in mijn collectie hebben. Maar dat is een beetje hetzelfde verhaal als Lange. Relatief jong en weinig geschiedenis. Bij mij persoonlijk wint de overigens best marginale betere afwerking * van vooral het uurwerk het niet van de historie. Maar ik respecteer dat dit bij anderen omgekeerd kan zijn.

• bij Jeager-leCoultre vanaf 30 K en hoger zijn Lange of JLC vergelijkbaar. Maar dat is ver buiten mijn budget. Ik ben zeer tevreden met mijn Master Reserve de Marche. Vergelijkbaar met de Master Moon. Mooi toch? Je moet ergens een grens trekken.
4 likes