Jaeger leCoultre Memovox E875

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om mijn eerste vintage horloge te gaan kopen. Ik heb momenteel een Memovox E875 op het oog. Echter twijfel ik of het een redial betreft. Als ik op internet andere E875 modellen bekijk staat er overal “Memovox” onderin de dial. Bij degene die ik op het oog heb is dat niet het geval. Verder weet ik dat de buckle en kronen ook niet origineel zijn. Misschien een kenner hier die zijn mening zou willen geven over dit exemplaar. Alvast vriendelijke bedankt!!

2 likes

Geen expert maar ik vind de dial er sws niet echt proper uitzien… als ik zo vrij mag zij, wat is de vraagprijs?

1 like

Hij is van mij, gecontroleerd door mijn horlogemaker en origineel en goed werkend bevonden. Inderdaar is de dial niet in topstaat. Maar daar is de prijs ook naar.

3 likes

Ik twijfel ook over de wijzerplaat, ziet er uit als waterschade? Gelukkig hebben we hier op het forum een expert op het JLC gebied, @vinwat , hij zal het je vast kunnen vertellen!

2 likes

Wel, ik word hier geroepen om iets te vertellen.
Ik moet dan wel even opmerken en aangeven dat mijn inbreng niet altijd door iedereen wordt gewaardeerd.
Desondanks ga ik in dit topic wel iets melden m.b.t. de gestelde vraag.

Tja, laat ik eerst melden dat het hier een E875 betreft, dit uurwerk heeft een kaliber 916, dus een volledig ronddraaiende rotor, productie jaren 1972 tot 1981.
Dan de prangende vraag, het beoordelen van de wijzerplaat, wel de verscheidenheid van uitvoering met de diverse soorten indices en opdruk is heel verschillend bij de diverse memovox modellen.
Gebruikelijk is wel om onder in de wijzerplaat het woord swiss aan te geven, dat wordt ook verschillend gedaan, bijvoorbeeld -swiss- of T swiss T. de T staat dan voor tritium.
Het woord memovox wordt ook veel vermeld op de binnenring, dus dat kan ook allemaal. Dus de tekst kan op veel manieren op de plaat komen te staan.

Nu mijn beoordeling resp. indicatie van de wijzerplaat;
De oppervlakte structuur vind ik wat aan de korrelige kant, resp. gestippeld, overkomen op de foto, dat is niet gebruikelijk bij deze manufactuur.
Er is niets vermeld onderop de plaat, wel zie ik stippen aan de buitenkant van de indices op de plaat zitten, dat impliceert dat er tritium moet zijn aangebracht. Dat zou dan ook onderop moeten zijn aangegeven door de melding T swiss T onder de indice 6.
Ik kan de wijzers niet helemaal goed zien en dus niet goed beoordelen, maar als er tritium is gebruikt, dan zou dat ook op de wijzers moeten zitten. Immers je kan dan wel in het donker zien waar de indice aanduiding is maar niet als er niets op de wijzers is aangebracht.
Als dat niet het geval is, dan passen deze wijzers er dus niet bij.

Wat mij ook opvalt is goed te zien op de tweede foto, ik vind dat de kronen niet helemaal goed passend aansluiten op de kast, Dat zou beter kunnen volgens mij, maar wie ben ik.
Wel, conclusie, een redial ofwel opnieuw opgemaakte wijzerplaat hoeft helemaal niet storend te zijn.
Het dragen van een vintage horloge is geheel persoonlijk, het is alleen de vraag in hoeverre een eigenaar belang stelt in de volmaaktheid van het horloge, de ene wil het horloge exact hebben zoals het oorspronkelijk is uitgebracht met daarbij de eventuele draagsporen, een ander heeft er geen probleem mee als er iets is opgeknapt zoals bijvoorbeeld een redial.
Een selectieve collectioneur zal zeker heel kritisch zijn bij de aanschaf van een vintage. Maar dat zal zich dan ook wel in de prijs vertalen.
Hopelijk kan de vraagsteller iets doen met mijn bescheiden inbreng
dixi

8 likes

Op de 2e foto zijn de kronen uitgetrokken om de tijd te zetten.

Zonde zeg. Ik ken je niet, weet ook niet wat er in het verleden is gebeurd, hoeft ook niet, iets met oude koeien enzo, maar wel erg jammer!

Top dat je dit toch hebt gedaan, ik ken TS niet, maar volgens mij zitten de meesten leden hier om kennis op te doen/te discussiëren over horloges, zou jammer zij als jouw kennis hier blijkbaar niet gewaardeerd wordt…