Ik heb een jaeger lecoultre memovox die van mijn opa is geweest, en ik zou er graag wat meer over te weten komen. Daarnaast zou ik hem ook graag weer helemaal functioneel willen maken, gezien de onderste knop eraf komt als je hem eruit trekt. Daarnaast zou ik de wijzerplaat ook weer mooi willen krijgen, waarmee ik bedoel het logo en de streepjes weer mooi te maen, al weet ik niet of dat zomaar kan worden gerestaureerd of dat er dan een nieuw plaatje op moet. Het horloge werkt verder wel gewoon.
Weet iemand een goed adres voor de reparatie van dit horloge?
Ik woon zelf in gelderland
Als iemand mij overigens meer kan vertellen over dit model en dit specifieke horloge (leeftijd enz.) zou ik dat ook erg waarderen.
Wel, de foto’s zijn van matige kwaliteit, maar zo te zien is dit horloge een JLC Memovox met kaliber K911.
Dit kaliber werd vanaf 1964 tot 1979 geproduceerd, 19.800 beats per uur met een oplage van 56.000 stuks.
De K bij het kaliber nummer staat voor Kif Flector shock protection en is in navolging van de Spirotor fijn reguleer systeem en wel gelijkwaardig aan die van de Geomatic chronometer.
Over de staat van het uurwerk kan ik zo niets zeggen, ik zal het eerst in handen moeten hebben om te beoordelen wat de werkelijke staat is en hoe het functioneert.
Het geven van een service en eventuele reparaties is zeker te doen.
Het opnieuw opmaken van de wijzerplaat is een totaal ander verhaal, een vak apart en ik doe dat zeker niet.
Het beste is dan om een mooiere wijzerplaat te zoeken die deze kan vervangen, maar als het horloge weer perfect in orde is, dan zou ik niets aan de wijzerplaat doen met name omdat dit, neem ik aan, een horloge is met een emotionele waarde.
Ik adviseer ook om de achterdeksel niet zelf te demonteren, je hebt hiervoor een speciale sleutel nodig.
Wel, is deze informatie voldoende en kan je er wat mee?
Bedankt voor de info, erg interessant!
De eerste stap voor mij is om er voor te zorgen dat het horloge weer functioneel wordt en mechanish verzorgd en in orde is.
Weet u misschien een plek/iemand die de reparatie en onderhoud kan doen aan deze JLC?
Ik woon in gelderland, maar kan natuurlijk overal (in nederland) heen.
Nogmaals bedankt voor het snelle antwoord, ik kon een tijdje niet antwoorden omdat mijn account werd geferifieerd geloof ik.
Hallo Dansail,
Wel, ik zou eventueel de onderhoudsservice kunnen uitvoeren.
Je moet er dan wel rekening mee houden dat het niet direct kan gebeuren, ik heb nog veel van dat soort werkjes liggen die ook gedaan moeten worden.
Gelderland is niet direct in de buurt van Rotterdam maar In welke plaats woon je?
Toevallig geef ik nog een tweetal horloge clinics in Rotterdam en wel op 22 en 29 oktober aanstaande en wel van 19.30 uur tot 22.00 uur.
Als je de mogelijkheid hebt om dan langs te komen dan ben je welkom en kan ik zien hoe en wat er gedaan kan worden aan jouw Memovox.
Laat het even weten, dan kan ik je alle info geven hoe je op de locatie kan komen.
Als je eventueel met de trein komt, kan is er zeker een mogelijkheid om je bij het station op te halen.
Ik hoor het wel.
vinwat, Huib