Jaeger vakantievondst!

In het Loiregebied van Frankrijk onder Blois vonden we veel leuke kleine ‘Brocante’ winkeltjes. In een van deze winkeltjes lag dit Jeager reiswekkertje al enige tijd te wachten op een nieuwe reisgenoot.

Het wekkertje was in slechte staat; de verflaag rondom het klokje en op de deksel was erg aangetast door vette handen en het voetje was er bij gebrek aan een een passend schroefje met een forse klodder lijm op vastgeplakt.
De wijzerplaat heeft men ooit weer eens bevestigt met een veel te grote (waarschijnlijk combinatie-) tang met toch wel ernstige schade boven de 12 tot gevolg.

Ik heb de kast afgebeitst en gepoetst. Het voetje weer op de juiste manier bevestigt en de schade boven de 12 enigszins bijgewerkt.

Er zijn (waarschijnlijk latere) modellen van dit klokje waarbij op de wijzerplaat ook nog ‘8 days’ staat gedrukt. Een gangreserve van 8 dagen is best fors.
Het uurwerkje heeft een balans van het formaat wat je ook in horloges terugvind. Het minutenrad zat niet goed verankerd waardoor het klokje niet liep. Het loopt nu weer prima op tijd.
Meningen over de leeftijd verschillen wat online. Men zegt 50’s, maar ik gok eerder halverwege 30’s / 40’s. In het deksel staat een datum gekrast: 08-09-1946, het zal toen een servicebeurt hebben gehad.

Helaas ontbreekt het opwindsleuteltje (ik heb het nu opgewonden met een tangetje), daar ga ik binnenkort eens naar op zoek.

Het klokje herinnert aan de Jaeger LeCoultre Memovox. Een paar foto’s;

Het uurwerk



De beschadigde wijzerplaat was moeilijk schoon te krijgen en heb ik verder zo gelaten om verdere schade te voorkomen.

Het voetje met type- en productienummer en nog een toevoeging van een franse horlogemaker.

Het eindresultaat. Ik heb met zorg geprobeerd de juiste kleur te mengen voor de schade boven de 12 maar was helaas na opdrogen veel donkerder. Toch al met al een erg leuke aanwinst.

In ‘style’ op de schouw naast een art deco fotolijstje uit dezelfde streek (nog met de originele foto) maar een ander brocantewinkeltje.

Goed weekend allemaal

Mooi wekkertje!

En ook leuk dat u de orginele foto in de lijst heeft zitten.
Heeft wel wat

Da’s een prachtige vondst (tu)

mvg

Dit zijn van die geweldige verhalen / gebeurtenissen met bijbehorende foto’s die een plezier zijn om te lezen!
Leuk klokje, SUPER verhaal … mijn complimenten.

Leuke memovox wekker (tu)

Leuke vondst, weer eens wat anders dan een horloge:)

En nog leuker dat-ie het weer doet(tu)

Mooi klokje, die zie ik nou nooit op een rommelmarkt liggen. ::o
Je hebt hem mooi opgeknapt. (tu)

Goed gescoord , leuk werkje ook en een renovatie om van te genieten .
Veel plezier ervan !

Yo , Manu .

Mijn beste,

Een mooi verhaal van een memorabele vondst.
Geniet er van!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z
(de wekker dan wel opwinden!!)

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Jos M Schreef:

Dit zijn van die geweldige verhalen /
gebeurtenissen met bijbehorende foto’s die een
plezier zijn om te lezen!
Leuk klokje, SUPER verhaal … mijn complimenten.

+1

Mooie vondst. Ik heb exact zo’n zelfde wekkertje…ergens liggen. Wel helemaal compleet, maar hij loopt (nog) niet.

Mooie vondst, maar wat een prachtige fotolijst;)

Bedankt voor jullie leuke en enthousiaste reacties allemaal.
Inmiddels staan mn wijlen grootouders naast het klokje in hetzelfde lijstje. De Jeager-tijd tikt door, maar geliefden blijven herinnerd :slight_smile:
Een goed weekend alvast, het wordt waarschijnlijk het mooiste zomerweekend van het jaar! (en ik ben kitesurfen op Terschelling)