Geen idee waarom het zo lang geduurd heeft, maar hier is mijn horloge dat mijn tweede had moeten zijn, maar circa de 11e is geworden. Al in mijn allereerste voorsteltopic op HF noem ik deze namelijk als een goede kanshebber voor mijn tweede. En niet zonder reden, ik was in de horlogehobby gerold door filmpjes van Wristwatch Revival op Youtube en daarin kwam ook deze prachtige Citizen van de Japanse spoorwegen voorbij. Helaas bleek er geen aanbod in Nederland of de EU en bleef het bij een verlangen, terwijl andere horloges kwamen en gingen.
Een paar maanden terug deed ik weer eens een zoekrondje en toen vond ik -naast de gebruikelijke exemplaren in Japan- een net ogend exemplaar in Vietnam voor een aantrekkelijke prijs. Zal ik dan maar… klik.
Maar wat is het nu precies? Nu ja, dat kun je hier lezen op Fratello, maar de korte samenvatting is dat het een horloge is dat in de jaren ’60 en ’70 door Citizen werd geproduceerd voor de Japanse spoorwegen. Een functionele, maar ook stijlvolle dial in email (emaille in foutieve maar om begrijpelijke reden tegenwoordige meer bruikbare schrijfwijze), kleine lumedots naast elk cijfer en een zeer draagbare maat van 36mm. Omdat de spoorwegen in Japan de enige zijn die nog punctueler zijn dan die in Nederland, is de handopwinder voorzien van hacking. Of Second Setting, zoals Citizen dat zo sierlijk op de wijzerplaat heeft neergepend.
Mijn exemplaar komt uit 1972, afgaande op de Japanse inscriptie op de achterkant. Hoewel ik daar nog steeds niet helemaal wijs uit ben, lijkt deze afkomstig uit Seki, een voorstad van Nagoya. Helaas rijdt daar geen Shinkansen, dus dat stukje in de titel moet je maar als dichterlijke vrijheid dan wel ordinaire clickbait beschouwen.
Nu heb ik dit horloge al een tijdje in huis, maar van een goed voorsteltopic kwam het niet, omdat ik nog niet tevreden was over de foto’s. Nu ging ik laatst ook naar het Spoorwegmuseum met mijn dochter van 2 en dat leek me de perfecte plek voor wat foto’s van het horloge. Oh boy, was I wrong. Ik heb nog net één niet al te geslaagde foto kunnen maken en verder heb ik vooral heel veel achter dit onwijs vrolijke meisje aangerend. Nog leuker =)
Een erg leuke introductie van je Citizen ……ja ik kijk er ook regelmatig even naar het aanbod in Japan …dit moeten nog steeds nauwkeurige horloges zijn denk ik ,overigens je zou een foto naar de Japanse ambassade kunnen sturen ,met de vraag of men een zou kunnen vertalen voor wat achtergrond info …
Veel plezier ermee !
Ik ga 5x per week heen en weer per trein. Dit percentage halen ze echt niet op mijn traject. En conducteurs die zich komen verontschuldigen vanwege de vertraging zie ik al helemaal niet.
Dit horloge al een tijd geleden verkocht, maar toch een beetje spijt. Laatst dook hij opeens op, gewoon op Marktplaats! Na de lunch viel hij op de mat, geheel toevallig precies terwijl ik op het punt stond met m’n dochter naar het spoorwegmuseum te gaan.
Dit exemplaar is een vrij late, uit 1979 en uitgegeven aan een medewerker van het Fukuoka Railway Bureau, aldus de inscriptie op de achterkant. (Lang leve Apple die dat gewoon kan lezen en Google dat het kan vertalen)