Jaquet Droz horloge, hoe kom ik achter de waarde

Hallo,

Tijdens het opruimen bij mijn schoonouders kwam er een oud Jaquet Droz horloge tevoorschijn. Ik heb inmiddels contact opgenomen met meerdere winkels [via mail / contactformulier] om te kijken of dit horloge nog enige waarde heeft.
Ik kom helaas niet verder dan de mededeling dat dit horloge vrij oud is, en dat dit nog stamt uit de tijd voordat Jaquet Droz deel uitmaakte van de Swatch Group.

Het typenummer kan ik ook nergens vinden [17522 42P].

Is er nog een manier om te achterhalen of dit horloge nog enige waarde heeft?

Thanks voor het meedenken.

1 like

Ik ken Jaquet Droz eigenlijk van de horloges met levendige en bewegende onderdelen op de wijzerplaat. Dat zijn ware kunststukjes, en voor de meeste HF’ers onbereikbaar qua prijsstelling.

Het dameshorloge dat jij toont heeft ook een mooi gedecoreerde bezel. Dat zou ooit best weleens een prijzig horloge geweest kunnen zijn,
Nu liggen dameshorloges niet echt geweldig in de 2e handsmarkt, dat is een nadeel.

Als het echt goud is, zou ik uitgaan van de goudwaarde.

Dank je voor je reactie.

We wilden hem eerst naar het goede doelen winkeltje brengen, maar als het horloge nog wat meer waarde heeft is dat ook weer zo zonde.

Ik ben echt nieuwsgierig
 hoop echt dat ik ergens toch nog wat meer info kan vinden
 lastig
 zoek me rot :stuck_out_tongue:

Jaquet Droz was eerst heel luxe / exclusief (meen tot ergens midden vorige eeuw)

Toen is het een stuk minder exclusief / kostbaar geworden (kregen ze het logo met die pijl) en sinds een jaar of 20 is het weer High End met prijzen boven de 100.000 euro.

Zal eens googlen waar ik dit heb gevonden. Heb me ooit in het merk verdiept toen ik ook paar 70’s modellen van dit merk had
 helaas waren die niet echt veel waard omdat het ook uit de ‘mindere jaren’ was

Het is dames, dus sowieso niet zoveel waard
 maar het lijkt me een gouden kastje ? Zal vlot een gram of 4 a 5 goud aanzitten dus snel 100/125 euro.

Edit: blijkbaar maakte ze eerst luxe poppen en klokken (19e eeuw), daarna de ‘toegankelijkere jaren’ en daarna (sinds pas sinds aantal jaar) echt het exclusieve spul.

1 like

Ik zie horloges van dit merk af en toe aangeboden worden via sites als catawiki e.d. maar de waarde lijkt zich te beperken tot maximaal enkele honderden euros. Dan moet je nog meerekenen dat de vraag naar dameshorloges kleiner is dan naar herenhorloges.
(Eventuele goudwaarde niet meegerekend)

Het huidige Jaquet-Droz heeft niks te maken met de makers van dit horloge

In de tijd dat dit horloge is gemaakt waren er verschillende fabrikanten die onder het label “Jaquet-Droz” produceerden

Een beetje vergelijkbaar met fabrikanten die tegen betaling “Disney” op hun waren mogen zetten

Ik doelde op het vogelnest-horloge. Zo mooi.

https://youtu.be/TV-SZQcS23Q

2 likes

Dat is een kwestie van smaak, maar technische erg mooi en ontzettend gecompliceerd (?)

1 like

Ik vind hem wel leuk, maar dan vooral om te hebben en niet om te dragen. Leuk qua waarde zal het niet zijn denk ik. Je word er in ieder geval niet financieel onafhankelijk van. Voor een geeltje heb je er een leuke deal aan denk ik

2 likes

Als glas goed is zeker de moeite waard

Eta 2873 vermoed ik

Gaaf ding

TS is na 26 maart niet meer teruggeweest 

1 like

@lassale en @Climholland
Voor alle duidelijkheid:
Er stond gisteren een nieuwe post met een andere Jaquet Droz waarop @KaiseRRuby en @Martijn en ik hebben gereageerd, maar die post is helaas verwijderd.
Ik heb mijn reactie op die nieuwe post daarom ook maar verwijderd.

4 likes

Nu vind ik het een lelijk ding.

3 likes

Nu snap ik er niets meer van. :sweat_smile::rofl::rofl:

3 likes