Jaquet Droz - Rotor defect?

Ik heb een leuke jaren 70 Jaquet Droz automaat maar deze is niet helemaal in orde. Het opwinden werkt alleen handmatig, het horloge loopt dan overigens verder wel goed.

Bij nadere inspectie blijkt dat de rotor waarschijnlijk tegen een onderliggende plaat aan schuurt.

Let even op de ronde strepen vlakbij de rotor:


Links


Onder

Die strepen zijn forse krassen in het metaal, en nog best diep ook. Als ik de rotor ronddraai dan zie ik wel dat de tandwielen meedraaien.

Iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

p.s. Sorry voor de beroerde foto’s

Draait de rotor vrij rond of zit ie nogal los, veel rammelen? De rotor zou nauwelijks speling moeten hebben. Als het mechaniek verder goed is dan zie je dat de veer (linksonder op de onderste foto) opgewonden wordt, tandwiel draait rond, als je de rotor zelf heen en weer beweegt.

Ok, even een poging gedaan. Dit tandwiel draait met de hand prima maar via de rotor gebeurt er niets, ik ging er eigenlijk vanuit dat deze langzamer zou moeten draaien dan met de hand maar ik zie optisch geen beweging (lastig waar te nemen omdat de rotor tijdens de rotatie er overheen gaat).

Het is moeilijk te beschrijven maar ik denk dat de rotor inderdaad niet helemaal strak op de as zit. Ik heb even de schroef losgemaakt en weer vastgezet maar dat helpt niet echt.

Dan is er misschien iets mis met het opwindsysteem. Al die tandwielen die je ziet draaien als je het horloge handmatig opwindt, moeten ook meedraaien als je met je vinger de rotor beweegt. (langzamer ja)

Kan aan diverse zaken liggen, meest voor de hand liggende is versleten kogellager van de rotor, waardoor overmatige speling ontstaat. Kwestie van kogellager danwel gehele rotor vervangen. De kogellager zou ook los kunnen zitten. Daarnaast kunnen er diverse andere zaken met de automaatopwonding aan de hand zijn. Daarnaast ben ik van mening dat een automatische opwinding slecht opwind als deze niet geserviced is, een beurtje en vervangen van de rotor(lager) zouden het probleem moeten verhelpen.

Als ik een rotor van hetzelfde type uurwerk (ETA 2783, hiervan staan er een paar op Ebay) zou plaatsen, zou dat een optie zijn?

Ik zou het eens proberen, maar ik zou ook een Pbtje naar Koen sturen, omdat die je voor 5 euro wel een schoongemaakte en gesmeerde rotor wil opsturen, want een verkleefde rotor plaatsen lijkt me niet zoveel bijdragen aan een goed resultaat.

“It’s an offer you can’t refuse”

Dat klopt, ik heb je een PB gestuurd!

Vandaag aan de slag met de rotor die ik bij Koen heb besteld. Ik ben zelf altijd gek op foto’s dus dan moet je zelf ook even wat meer moeite doen…

Daar gaan we!

De kast in al zijn nogal typische jaren 70 look

Open die kast!

De rotor verwijderd, netjes met de pincet vanuit het midden opgepakt

De nieuwe rotor zoals ik hem heb ontvangen, helaas niet dezelfde kleur maar in ieder geval merkloos (staat toch vreemd als je een heel ander merk op je uurwerk hebt staan)

De nieuwe rotor met de pincet weer voorzichtig er op gezet

Vastgeschroefd, ik twijfelde wel of ik hem niet een beetje los moest laten maar helemaal vast liep hij gewoon vrij

Ik had geen zin om hem op te draaien en dan een paar dagen te wachten om te zien of hij goed zou blijven lopen, dus ik heb gewoon een tijdje de kast gekanteld totdat ik het idee had dat hij mooi stabiel liep.

Nu dus weer helemaal functioneel:

Bedankt voor alle tips, en Koen bedankt voor de levering!

Rommelmarkt horloge = 11 euro
Vervangende rotor = 5 euro

Jaren 70 styling = Groovy!!!

Erg mooi en leuk dat je het zelf hebt kunnen maken.

Knap werk :slight_smile:

Mooi gefixt en ik weet nu ook hoe die van mij er van binnen uitziet (tu)
Geniet ervan :slight_smile:

Heb je echt hetzelfde model van Jacquet Droz? Daar ben ik dan wel erg benieuwd naar.

Nee nee, ik heb niet hetzelfde model maar wel een automaat die ik zelf nog nooit open heb gezien, vandaar :wink:

Ik zou wel ff de kroon dichtdraaien :slight_smile: Het kan best zijn dat er een ander caliber automaat in zit natuurlijk?

Klopt, ik heb nog steeds geen idee wat er in zit, maar door ts heb ik nu een mogelijkheid gezien.
Verder gaat de kroon niet meer dicht, bij regen laat ik hem thuis en binnenkort is-ie aan de beurt :sunglasses: