Jaren 30 citizen "chronometer"?

Als bijvangst bij een lotje dat ik kocht vanwege een ander horloge ontving ik vandaag dit oudje.

Ik heb er even naar zitten kijken, maar kom er niet goed uit wat het is. Gezien het formaat lijkt het bijna een dames horloge, maar gezien de dames horloges van die tijd zal deze wel voor mannen/unisex bedoeld zijn.

Regarless,
Ik kan vinden dat Citizen in 1931 hun eerste polshorloge maakte:

De mijne heeft daar wel hier iets van weg.

Mijn oudje lijkt me tenminste uit een vergelijkbare tijd te komen.

Heeft iemand een horloge zoals dit eerder gezien of weet er meer van?

De stempel en aanduiding dia-platinum op de case intrigeren me ook wel. Ik kan ā€œdia-platinumā€ niet vinden als materiaal.

Hoor graag…

8 likes

Zou de M op de achterzijde de jaarletter kunnen zijn? In dat geval zouden 1922 en 1947 de mogelijke fabricagejaren kunnen zijn. Volgens Citizen zelf, brachten ze pas in '24 het eerste horloge op de markt. Laat 1947 over.

Dia platinum zou misschien kunnen verwijzen naar een platina legering. Om het harder te maken ofzo.

Maar goed, dat zou het ook allemaal niet kunnen zijnšŸ¤”

Hmm :thinking:

Platinum was zeer populair in de art deco periode, echter tijdens wo2 in Amerika verboden voor te gebruiken in juwelen. Net na de tweede wereld oorlog is het een periode niet veel gebruikt, als ik het me goed herinner.

Pas rond 1960 werd platinum in Aziƫ weer populair.
Dus ik vermoed dat het horloge dan toch van voor wo2 is?

Kan er ook volledig naast zitten natuurlijk maar speculeren tijdens de nachtdienst was wel leuk haha

Nog meer speculatie; denk dat @Tinuske goed zat dat het een legering betreft. Kan me niets anders betekenen dan dat dia voor diamant staat. Een harde legering dus

1 like

Leuk horloge Ruud, ben benieuwd.

De hamvraag is… Doet hij het ook?

1 like

De jaarletter zou kunnen… ik heb (nog) geen betere verklaring. 1947 klinkt dan wel weer heel laat voor een dergelijk design. Wellicht na WO2 met oude machines doorgewerkt? Heb wel begrepen dat in de oorlog Westerse letters verboden waren dus er Japanse tekens werden gebruikt. Uit WO2 is ie dus in elk geval niet.

Ik kan me voorstellen dat een vroeg chronometertje ook een bijzonder kastje mee kreeg. Citizen begon te laat met horloges maken voor echte art deco… maar in die stijl?

Een beetje. Hij liep gisteren een paar keer 5 seconden voor ie stil viel en daarna tenminste 10 minuten voor ik ging slapen. Uiteindelijk liep ie die 10 minuten met een amplitude boven de 230 en een afwijking van +200 seconden per dag. Wellicht is dat laatste een beetje reguleren want het klinkt zo niet heel chronometer.
Hij lijkt me compleet maar service wel nodig :rofl:

Maar het is wel dusdanig klein dat ik zou zeggen dat ie niet heel draagbaar (meer) is voor heren… dus of het veel uitmaakt…

3 likes

Dia-shock, para ect

Het zijn van die termen die vroeger gebruikt werden. Para-shock para-water

Dia was een term van Seiko. Die was al vergeven dus citizen bedacht een eigen kreet. Die gebruikten overal in de jaren 50 en 60 para voor. Zoals seiko dia

Kan zo maar zijn dat dia-platina niets met platina te maken heeft.

2 likes

Oh, dat kan zeker.

Blijkt trouwens dat citizen 3 handwind calibers had waarvan 2 voor dames, als ik https://sweep-hand.org/the-hand-winders/ mag geloven. Dan zou dit wat betreft formaat nog wel een dames horloge kunnen zijn.

Op de Australische citizen site dit plaatje gevonden:

Lijkt wat betreft plaat wel closer :scream:

Dia komt volgens mij uit het Latijn en kan de betekenis ā€˜door’ of ā€˜doorheen’ hebben. Vandaar dat ik dacht aan een legering met platina (er doorheen)

2 likes

Zo meteen even het movement meten. De dames en heren variant schelen een paar mm.

Edit:
Wat ik terug kan vinden is het oudste Citizen calibre (Model F) 10.5 ligne. Dat is omgerekend 23.68mm. Mijn ā€˜calipers’ zijn niet extreem nauwkeurig, maar ik kom uit op 23.56. Het eerste dames calibre (Model F) zou 8.75 ligne zijn, wat omgerekend zo’n 19.74 mm is. Er is kennelijk nog een model L, maar daar kan ik niets van terug vinden.

Het gaat hier om een dia-patina: een horloge waar je even door de patina heen moet kijken.

1 like

Dat chronometer zegt niet heel veel. Er was niet zoals in Zwitserland controle of verificatie van. De Japanse merken konden er dat gewoon naar eigen gelang op zetten. Maar de accuratesse van Japanse horloges voor 1957 was echt slecht.

Deze is zeker slecht :rofl:. +200 seconden per dag.

Maar goed, geen idee wanneer die voor het laatst service gehad heeft.