Jaren '50 Omega Seamaster Tritium of Radium?

Ik heb hier een jaren '50 (16 miljoen serial +/- 1958) Omega Seamaster Calendar (ref 2849 9 SC) welke nog rijkelijk voorzien is van het originele lumen. Hebben we het hier over tritium of radium lumen, dat is mijn vraag :slight_smile: Gezien de kleur en hoe egaal het nog is denk ik tritium, radium verouderd meestal niet zo mooi.

3 likes

Radium verkleurt ook wel eens amberkleurig. Gezien de leeftijd zou het me verbazen als het al tritium is, volgens mij kwam dat pas in de loop van de jaren 60.

1 like

Lijkt mij radium. Eind 50/ begin 60 gingen de Zwitsers over.

1 like

Wat ik zo snel heb gevonden is dat ze begin jaren 60 volledig zijn gestopt met radium, maar dat daarvoor ook al enige tijd (deels) tritium werd toegepast.

Dan staat het er meestal wel op.

In die transitieperiode werd tritium ook toegepast zonder de T bij SWISS. Dit heb ik op andere forums gelezen. Kan iemand dit bevestigen?

Volgens mij klopt dat inderdaad. Op een gegeven moment werd het verplicht om het erop te zetten, maar er in de overgangsperiode is er volgens mij ook wel tritium geleverd zonder dat het erop stond.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat het wel radium is.

Dit klopt overigens ook.

Voorbeeldje van een verkoop site. Deze 2849 uit 1959 met zelfde soort kleur lume wordt daar verkocht als radium.

2 likes

Het feit dat radium vaak naar zwart verkleurd is heeft volgens mij meer te maken met het feit dat bij dergelijke oude horloges bijna altijd wel enig vocht in het horloge is gekomen. Die verkleuring komt niet door het radium, maar door vocht. Ik heb ook wel radium horloges gezien waar de lume nog redelijk licht van kleur is, al zijn ze wel in de minderheid.

4 likes

Mijn gepatineerde polerouter heeft een soort gelijke “pumpkin” kleur, en is ook radium.

3 likes

Ik gebruik altijd een geiger-meter om meer zekerheid te hebben. Er zijn allerlei discussies over halfwaardetijden en het gebruik van andere radioactieve materialen. Maar als je verhoogde radioactiviteit meet, weet je het vrij zeker.

De lume onder het radium licht nog steeds groen op onder UV-licht, maar vroeg tritium doet dit ook.

En over verkleuring van radium; het kan inderdaad een mooi beige/gelig patina krijgen, maar meestal niet zo mooi als tritium. En als er ooit een beetje vocht bij radium is gekomen, wordt het al snel groen of zelfs zwartig.

2 likes

Radium heeft een halfwaardetijd van 1600 jaar. Als je het nu in het donker houdt dan licht het nog vrijwel net zo op als 70 jaar geleden. Als je niets ziet dan zal het wel iets anders zijn. Ik heb ooit een Omega Dirty dozen gehad uit 1945 en daar kon je bij wijze van spreken de straat nog mee verlichten.

Maar Radium is niet iets om mee te rotzooien. Als je het niet zeker weet of twijfelt dan zou ik ervan uitgaan dat het radium is.

Dit is onzin. De radium activeert alleen de lichtgevende materiaal in de lume verf en gloeit zelf niet. Vaak is die zo beschadigd dat ie niets meer doet.

Radium is nog steeds wel even (even) radioactief.

4 likes

Dank voor de antwoorden. Een (simpele) Geiger meter zou nog wel eens een goed idee kunnen zijn. Er zijn ook moderne varianten die je in je smartphone kunt pluggen.

Dit horloge heb ik al geserviced. Wel met zorg behandeld :slightly_smiling_face:

In mijn ervaring doet radium helemaal niets als je een felle lamp er op licht en dan in het donker kijkt. Andere materialen lichten op, soms heel kort.
Radium kan na al die tijd nog licht geven, maar heel weinig. In de nacht je radium horloge bekijken en dan zie je soms een hele zachte, “gruizige” gloed. (Als je toevallig in de nacht even wakker wordt.)

2 likes

Totale onzin.

3 likes

Deze heb je denk ik eerder gelezen op het Omega forum, even op klikken voor een leesbaar formaat.

Neemt niet weg dat deze seamaster een radium dial heeft :rofl:

1 like

Bullshit. Ik had een 1945 30T2 met rijkelijk radium, deed qua licht helemaal niks meer. Behalve radioactief zijn… Je had vrijwel zeker een re-dial of service-plaat. Bijna alle RAF’s worden inmiddels met luminova-plaat aangeboden.

On topic: 1961 was het kantelpunt bij Omega. Radium dus.

4 likes

Als je het graag wilt weten kom dan maar eens langs dan meet ik al je horloges door met een Geigerteller.