Jaren 50 omega uurwerk uit kast halen

Deze 50’s omega 265 heeft onderhoud nodig en ik wil graag weten hoe deze uit te bouwen.

Zo te zien moet ie via de voorkant eruit en het lijkt dat de wijzerplaat door de bezel wordt vast gehouden. Kan/moet deze bezel eraf en zo ja, hoe? Ik zie geen inkeping om bv een kastmesje tussen te plaatsen.

Iemand ervaring met dit type kast?

1 like

Ik denk dat je toch een kastmes tussen kast en bezel moet zetten om het uurwerk er uit te krijgen.
Wel de kastschroeven losmaken… :laughing:

Het missen van de inkeping kan het gevolg zijn van een onjuist teruggeplaatste bezel, de laatste keer dat er aan gewerkt is.

2 likes

Mooi by the way…

2 likes

Dat is wat ik ook vermoed. Ik zoek hier de bevestiging voordat ik de kast beschadig omdat ik iets wil openen dat niet op die manier open kan

Als je dat hier moet vragen, dan weet ik 1 ding zeker: beter als je er vanaf blijft en dit horloge naar een horlogemaker brengt.

Eerst kastschroeven verwijderen. Als het uurwerk dan nog niet loskomt zal het een uurwerk zijn dat via de voorkant eruit moet.

Dit is een klikbezel zo te zien. Heel plat mesje tussen kast en bezel en met een rustige polsbeweging openklikken. Voor sluiten vooral een pers met juiste die gebruiken.

Ben in elk geval voorzichtig. Delen voor een cal. 265 zijn niet goedkoop.

2 likes

2 likes

Bedankt Bernard!
Zoals je wellicht weet is horloge maken vooral een kwestie van goed kijken en dat is precies wat ik hier doe.

Als ik het niet zeker weet stel ik een vraag in plaats van te gaan frotten.

Bedankt voor je inhoudelijke input. Ik ga voorzichtig aan de slag.

3 likes

Jij wel, gelukkig. (in reactie op goed kijken en voorzichtig aan de slag gaan)

Maar er zijn mensen die maar aanrommelen.
Zonde als daardoor een horloge wordt verknald.

2 likes

Klikbezel inderdaad. Het is los, bedankt voor jullie input!

3 likes

Kan je gelijk schoonmaken :nauseated_face:

1 like

Zo is het!
Laatste onderhoud 8 jaar geleden, blijkbaar. Valt me niet tegen

2 likes

uurwerk eruit en hop, in de ultrasoon met de kast.

3 likes