Ik heb me speciaal geregistreerd om deze vraag te stellen, hopelijk is dat oké.
Laatst had ik een nieuw horloge nodig, en ik hou erg van oude dingen, dus heb ik zonder me al te veel in te lezen een Lip horloge uit de jaren 60 gekocht (volgens mij een vrij standaard horloge uit die tijd), omdat ik het zo mooi vond. Nu blijkt hij maar een paar uur te lopen als ik hem oplaad. Ik heb hem naar een horlogemaker bij mij in de buurt gebracht, omdat ik hoopte dat het na schoonmaken en smeren opgelost zou zijn. Maar hij vertelde me dat er een nieuwe veer in moet, en dat hij me daar niet mee kan helpen, omdat onderdelen voor deze horloges niet meer te krijgen zijn.
Is het echt zo dat dit horloge niet meer te redden is? Ik vind het zo zonde…
Nee hoor veren zijn juist in alle maten en uitvoeringen te krijgen. Het is wel de vraag of een proffesionele horlogemaker niet te duur is in verhouding tot de waarde van het horloge.
Foto helpt bij identificatie. Ik heb op zich een behoorlijk aantal LIP onderdelen met mogelijk ook veren voor verschillende Lip modellen. Wat Bas zegt: wat is het je waard?
Hier is een kaart met horlogemakers (ook van het forum).
Hier op het forum zijn er mensen die zeker kunnen helpen.
Ik moet nog steeds eens bij @Serge2 langs met een van mijn familiestukken, maar ik ben ook door anderen hier al flink geholpen.
Bedankt voor de reacties, fijn om te weten dat er nog mogelijkheden zijn! Ik heb inmiddels al meerdere berichten gekregen van mensen van hier die er naar willen kijken, heel fijn, zo’n behulpzaam forum!
Ik kan me inderdaad voorstellen dat de verhouding aanschafprijs - onderhoud een keer een ‘dingetje’ wordt, maar aan de andere kant: als ik dan een horloge heb dat ik mooi vind en dat het nog een hele tijd doet, dan is dat ook weer niet zo’n probleem.