Jaren 70 horloge gezocht + vragen voor beginner

Hallo iedereen,

ik zal me even in het kort voorstellen. Mijn naam is Dem en ik ben 27 jaar oud. Ben verzot op alles van voor mijn tijd eigenlijk. :slight_smile: Heb een vw kever, enkele oude brommers zoals zundapp en kreidler en 1 oude gouden horloge gekregen van mijn pa die hij van zijn pa had gekregen… Zit al een hele tijd zot van een leuke horloge maar ben er echt een complete leek in. Ik zoek iets uit de jaren 70 vooral race / duiker style gericht dan. Een heuer spreekt me wel aan, enfin, iets liefst met een stopwatch erop of iets in de richting van een duikershorloge.
Ik hoop dat ik hier wat tips of aanbiedingen kan krijgen, mijn budget gaat tot max een 500 euro. Maar dat moet niet persƩ zo duur zijn. Ik hoor wel wat jullie ervan vinden of me kunnen aanraden. Russisch gerief kan zelfs, daar heb ik een oude stopwatch van in mijn kever en vindt dit echt wel een leuk item. Japanse makelei zoek ik eigenlijk liever te mijden ook al mag het goed zijn, dat spreekt me niet zo hard aan eigenlijk.

Mvg,

Dem

Zat toevallig in een tijdschrift te lezen en daar werd de site

www.seventieswatches.com genoemd. Even snel gekeken en er stond een leuke Yema duiker op voor niet teveel.

Of www.retro-watches.co.uk, staat bijvoorbeeld een vette Royce op (denk tenminste dat je zoiets zoekt).

Wel weinig nieuw aanbod de laatste tijd op deze site, maar wellicht dat je er iets vindt!

Hallo Dem,

Welkom op dit forum. Retro horloges zijn leuk en Russische horloges ook!
Wat voor ā€˜iets’ heb je in de Kever gestopt?
Wat wellicht een tip is: chrono24.com Een advertentie site waar doorgaans de serieuze horloge handel en juweliers hun waren aanprijzen. Misschien zit er ook retro bij.

Tom Koerts Schreef:

Zat toevallig in een tijdschrift te lezen en daar
werd de site

www.seventieswatches.com genoemd. Even snel
gekeken en er stond een leuke Yema duiker op voor
niet teveel.

tjemig, wat een koele achterkant!

maar voor de andere ā€œmerklozeā€ NOSjes die daar opduiken: ik weet niet zo goed wat ik daar mee aan moet. bij RLT kun je losse wijzerplaten ā€œNOSā€ kopen, vaak zonder merk en een menu verder staan de gemonteerde horloges. het lijkt wel ā€œNOS op bestellingā€ā€¦
een NOS moet in mijn ogen een bestaand model zijn, en dan 40 jaar in de kast gelegen hebben. dit is me iets te gemaakt.

dat gezegd hebbende: er zitten wel gave wijzerplaten bij! jammer genoeg voor die handopwinder valjoux chrono (7750 dacht ik)

Willen jullie dit nooit meer doen: websites vermelden die ik nog niet ken! Dat is niet goed voor mij. Gelukkig staan er niet zoveel duikers op…

Anders gezegd: wat een gave sites! Het is dat ik mijzelf een maximum aantal horlogeaankopen heb opgelegd… anders…

Dem, mag ik je toch met klem wijzen op de Seiko’s van Retro Watches, met name de Bell Matics zijn heel apart! En de prijzen van jaren '70 Seiko’s schieten omhoog, recessie of geen recessie!

Menno

thieuster Schreef:

Willen jullie dit nooit meer doen: websites
vermelden die ik nog niet ken! Dat is niet goed
voor mij. Gelukkig staan er niet zoveel duikers
op…

Anders gezegd: wat een gave sites! Het is dat ik
mijzelf een maximum aantal horlogeaankopen heb
opgelegd… anders…

Dem, mag ik je toch met klem wijzen op de Seiko’s
van Retro Watches, met name de Bell Matics zijn
heel apart! En de prijzen van jaren '70 Seiko’s
schieten omhoog, recessie of geen recessie!

Menno

Hahaha… Sorry, enne… graag gedaan! :wink:

iedereen,

bedankt al voor de leuke links, ga er me morgen al eens in verdiepen. Het enige dat me ook nog bezig houdt is dat ik de correcte prijs betaal. Neen, ik ben niet op zoek naar een koopje waar ik later munt uit kan slaan (kan wel leuk zijn anders :-)) maar ik wil gewoon een eerlijke prijs betalen voor hetgeen ik koop en ik heb een beetje schrik om veel te gaan betalen voor laat ons zeggen een ā€œprulā€ …

op de stopwatch staat ā€œ16 kamhenā€ de n is wel een raar teken dat niet op keyboard staat, waarschijnlijk een russische letter… dit zou een stopwatch geweest zijn die ze meekregen in het leger, specifiek de marine… ik weet niet of het klopt, is wel een leuk item.

Mijn andere horloge van mijn pa is een ā€œstbā€ een niet gekend horloge merk maar wel gekend voor zijn ā€œconstateursā€ het apparaat waar men de ringen in steekt bij duivenwedstrijden. En die heeft mijn opa gewonnen omdat hij kampioen heeft gespeeld.

de horloge laadt op door mijn bewegingen met de pols, de stopwatch moet ik opwinden…

Dem

Dit forum laat geen UTF-8 toe dus ik kan de echte Russische letters niet typen. Maar de laatste letter is een omgedraaide N met een soort accent op. ā€œ16 kamhenā€ betekent letterlijk ā€œ16 stenenā€, ofwel ā€œ16 jewelsā€ in het Engels, en dat betekent dan weer dat er 16 lagersteentjes van (kunstmatige) robijn inzitten.
(Nee, ik ken geen Russisch, maar wel net genoeg om iets uit een automatische vertaler te halen :))

Heb je een fotootje van de stopwatch?

ik zal een foto maken van de STB en van de stopwatch.

De horloge ligt me nauw aan het hart en graag zou ik deze nog wel eens willen laten opkuisen. Probleem is dat er op de wijzerplaat stof ligt en vuiligheid en dat verziekt natuurlijk het beeld van de horloge. Ik ben er al eens met bij een horlogewinkel geweest (de gekende rodania en festina slijter en die wist me te vertellen dat het niet ging…) Maar ik denk dat ik bij een meer geavanceerd persoon wel terecht moet kunnen. ALs iemand van jullie me kunnen helpen of tips kunnen geven hierover, graag!

De stopwatch heb ik enkele jaren geleden online gekocht voor een 40 euro dacht ik in nieuwstaat, dus verwacht hier niet te veel van, het zal geen hoogvlieger zijn of een zeldzaam stuk… :slight_smile:

Ik heb al even op de sites gekeken van retrowatches en 70ieswatches enzo en ze adverteren veel als ā€œnosā€ … Is dit te betrouwen? Ik ken dit wereldje nog niet echt te goeie… In de vw stukken ken ik deze term ook, alles tegenwoordig is nos… je betaalt de hoofdprijs voor een prul dat vorig jaar in taiwan van de band gerold is, laat er wat verouderingstechnieken op los en je bent om de tuin geleid… Dit wil ik absoluut vermijden, liever een echte horloge uit de jaren 70 met een krasje op dan zogezegd een stock van een winkel die failliet gegaan is en eigenlijk is het nog geen jaar oud…

ik heb wel een mooie 1974 seiko chronograph 6139-8020 voor je…
grt hardy