Ik niet, want het topic gaat niet over budget hommages, maar over premium merken die succesvolle ideeën overnemen, zonder dat het eigen model zijn eigen karakter verliest.
Soms gaat de inspiratie wel richting kopiëren zoals het premium merk Grand Seiko in onderstaand voorberld heeft gedaan, althans dat vind ik…
Het was ook sarcastisch bedoeld ![]()
Dat Rolex een horloge heeft gekopieerd van PD en Seiko weer die van Rolex heeft gekopieerd🤣
Sorry, dat is mijn humor ![]()
Leuk dat je die als voorbeeld neemt. ![]()
Ach, ik vind sportauto’s niks, en opgeleukte sportauto’s worden er niet beter op, dus dat is niet zozeer haaks op elkaar staan als meer gewoon totaal verschillende liefhebberijen hebben.
Zijn we het toch nog een soort van eens. ![]()
A propos jatwerk: Je kunt van Singer horloges zeggen wat je wilt, maar het zijn unieke ontwerpen. Gode zij dank. Als dat de norm was zou ik nooit weer een horloge dragen.
Klopt, ze staan allebei op de schouders van de 24 uurs GMT bezel die Glycine ooit uit vond in de vroege jaren 50.
God zij dank hebben ze in de nieuwe iteratie van hetzelfde horloge meer afstand genoemen van de Explorer II, al zul je de eerste generatie in het handje ook niet snel verwarren met een Rolex product. Dit is de tweede generatie:

Die rodania is ouder ![]()
Maar goed, die platen komen uit dezelfde fabriek.
Alle andere onderdelen zijn anders.
Dat was het punt ![]()
Heb niet goed gelezen dan
Even ter verduidelijking , want de RO werd weggeknipt.
De RO kwam later dan de Defy
De Speedmaster kwam later dan de Rodania
Ja, dat begreep ik. Quotes op telefoon zijn lastig… ![]()
Hier een leuk voorbeeld. Rond 1930 werd de draaibare bezel uitgevonden en gepatenteerd. De jaren erna werd het gebruik ervan vereenvoudigd. Op de foto zie je het aanbod uit Ww2.
Goed antwoord:ok_hand: zo ken ik je weer ![]()
Klopt helemaal, wat mij betreft volstrekt onnodig. GS is geen merk wat wannebe horloges moet maken.
Vandaag kreeg ik een vintage Felca (jaren '50) binnen die al een tijdje onderweg was uit Tsjechië. Dus al zoekend op dat merk kwam ik bij dit draadje en bij deze reactie van @Cav terecht.
Mooi betoog, Dennis. Met aandacht en plezier gelezen.