Javil, informatie?

Beste allen,

Onlangs heb ik me op jullie forum geregistreerd, maar ik lees al enkele jaren af en toe bepaalde discussies mee. Helaas kan ik niet alles volgen, door tijdsgebrek. Al van kindsbeen ben ik geïnteresseerd in zak- en polshorloges, uiteraard mechanische.
Binnenkort wordt er in mijn omgeving een vintage polshorloge verkocht, van het merk Javil. Ik heb de zoekfunctie gebruikt en vind hierover niks terug. Dus vraag ik me af of sommigen onder jullie al van dat merk gehoord hebben en mij hier iets meer zouden kunnen over vertellen? Het horloge in kwestie is een chronometer, 18k gouden kast, 17 rubis en volgens mij bevat het een Landeron 48-uurwerk. Qua uitzicht lijkt het grotendeels op dit exemplaar: www.montresanciennes.be/ma_montre-chronographe-suisse-javil.php

Dank bij voorbaat,

Mvg,
Tim

Site doet het niet.
Het is trouwens eerder een chronograaf :slight_smile: Chronometer is tegenwoordig de aanduiding voor een horloge dat aan een aantal nauwkeurigheids eisen en testen voldoet.
Op het verkoop gedeelte staat er ook ééntje, is wel een nieuwer model met landeron 53, maar dan heb je wél een chronographe suisse!

Je ziet meerdere merken met een landeron 48 als uurwerk, ik zou zelf dan kijken naar de kwaliteit van de kast, (kan papierdun goud zijn) of de wijzerplaat mooi is en of het uurwerk alle functies goed doet.

Excuses, inderdaad, ik heb me vergist (een onoplettendheid van mijnentwege, nochtans niet mijn gewoonte)… chronometer, waar haalde ik het? Goed dat je mij er op wijst.

De Chronographe Suisse ziet er inderdaad mooi uit. Qua design lijken ze een beetje op elkaar. De site werkt bij mij. Ik kan de foto echter niet opslaan (het is zo’n Java-geval) en hier posten. Van een andere site heb ik wel deze, dewelke er sterk op lijkt, behalve de wijzers en het feit dat bij “mijn” exemplaar de wijzerplaat wit is:

[img]http://images.europeanwatch.com/images/13/13259-1.jpg[img]

[img]http://images.europeanwatch.com/images/13/13259-2.jpg[img]

[img]http://images.europeanwatch.com/images/13/13259-4.jpg[img]

Hmmm, blijkbaar slaag ik er niet in een foto in mijn bericht te plaatsen… :frowning:

Bedankt voor je advies. Wijzerplaat is mooi, functies werken, goud lijkt mij deftig. Ze gaat onder de hamer op een veiling, maar ik weet dus nog niet voor hoeveel. Maar het is vooral de vraag naar het merk, die het belangrijkst is. :slight_smile:

Ik kende het merk niet en heb even een rondje Google gedaan. Zo op het eerste gezicht lijken me het prachtige horloges. Ik ben zelf niet zo’n goudfan, maar dat is een smaakding. De kwaliteit ziet er goed uit en uiteraard een Landeron willen we allemaal wel als uurwerk. Ze mogen nog best wat kosten zeg als ik zo op ebay kijk en andere verkoopsites. Asjemenou… :wink:

bij de tweede IMG code zou je eens moeten proberen [/img]

Wel, ik vind het ook wel een mooi horloge, vandaag dat ik er graag meer wilde over te weten komen. Hieronder een poging tot het posten van goeie links en foto’s:

http://www.montresanciennes.be/ma_montre-chronographe-suisse-javil.php

Aha, succes! :slight_smile:
Vergeef mij de beginnersfoutjes aub.

Wel heb ik de indruk gekregen dat een Landeron 48 erg “gewoontjes” is. Het internet leert mij inderdaad dat er miljoenen van gemaakt zijn. Wat zijn jullie ervaringen? Loopt dat precies of moet je ze om de x-aantal dagen aanpassen?

Alvast bedankt,
Groeten,
Tim

Javril zegt mij niets, chronographe suisse wel maar chronografen uit die tijd zijn bijna allemaal uitgerust met een Landeron 48 , nog oudere hebben geloof ik een venuscaliber …kenners correct me if i am wrong !

dat er dus velen van gemaakt zijn klopt maar dat neemt niet weg dat het een goed uurwerk is maar ik heb bv een stuk of 10 chrono’s uit 40-50-60 en daarvan is 2 x venus en 8 x landeron.

Als je gaat bieden is erg belangrijk dat de chronograafunctie goed werkt dus start/stop/terug naar 12 , wijzerplaat natuurlijk en algemene staat, binnekant van dit soort 18k kastjes zijn vaak met hars gevuld en dus deukjes niet zomaar even eruit te tikken.

Bedankt voor je antwoord!

Ze is verkocht voor 300 euro (inclusief kosten), maar niet aan mij. Hoewel ik het een mooie chronograaf vond. Er waren kennelijk ook andere gegadigden…

Groeten,
Tim

Het is een merk net als ELKA, MAWI of VELONA ( van V&D ) . Toen jaren 60’had je veel anonieme horloge fabrikjes die aleen maar assembleerden ( samenstelden horloges vanuit bestande convectie onderdelen ) voor een juweliers of zo als Hema en V&D die onder eigen naam horloges brachten op de markt.
Landeron 48 of 248 is volgens mij meest toegepaste chronograaf uurwerk in die tijd dus na de WW2, zelfs grote jongens schuwden gebruik ervan niet.
Wat gouden kasten uit die tijd betreft, ze zijn net als de huizen markt op moment in Nederland schoneschijn van buiten blinken maar van binnen hol, zeer dun en hoogst 4g goud.
Zo horloge in een goede staat is van €175 tot hoogst € 250 waard.

1 like

Aha! Dan heb ik effectief de juiste analyse gemaakt van de commentaren die ik er tot nu toe over gelezen heb.

Hartelijk dank voor de info!

Groeten,
Tim

kaleiwan Schreef:

Het is een merk net als ELKA, MAWI of VELONA (
van V&D ) . Toen jaren 60’had je veel anonieme
horloge fabrikjes die aleen maar assembleerden (
samenstelden horloges vanuit bestande convectie
onderdelen ) voor een juweliers of zo als Hema en
V&D die onder eigen naam horloges brachten op de
markt.
Landeron 48 of 248 is volgens mij meest toegepaste
chronograaf uurwerk in die tijd dus na de WW2,
zelfs grote jongens schuwden gebruik ervan niet.
Wat gouden kasten uit die tijd betreft, ze zijn
net als de huizen markt op moment in Nederland
schoneschijn van buiten blinken maar van binnen
hol, zeer dun en hoogst 4g goud.
Zo horloge in een goede staat is van €175 tot
hoogst € 250 waard.

wat je nu zegt klopt niet helemaal… Het hangt echt van het merk af hoor… de meeste titussen zijn meestal niet heel zwaar… maar een kast van een gigandet ( met valjoux 7734 ) is 9 gram en ik heb er een liggen met 11 gram op… ( met volle lugs )…

Mee eens , titus heeft idd dunne kastjes,dat merk je meteen als je het deksel voelt,kan je indrukken als een blikje fris maar er zijn toch wel degelijk kasten die een gram of 8-9 wegen hoor…

Dat klopt niet helemaal maar wel voorzichtig geschat voor 80% van de horloges uit die tijd.En hier was als voorbeeld onbekende chronograaf met een Landeron 48 genoemd, en natuurlijk dat het in duurdere klasse alles voller en zwaarder was met een daarbij behorende prijs.
En natuurlijk mag ieder ze mening hebben, uit persoonlijke ervaring;)
Groeten en een fine pinksterweekeinde,
Groeten
iwan