Je bent goud waard

Hebben ???

Dat was de titel van een mail die ik onlangs kreeg met daarin de vraag of ik 2 duikertjes wou hebben, ze waren te goed om weg te gooien maar te slecht om te verkopen volgens de eigenaar.

Indien ik een onderdak voor ze wou verzorgen zou de beste man ze opsturen.
Een horloge is echt voor mij gemaakt :D:D maar dat kon ik dat moment nog niet weten, daarover later meer.

Vanmiddag lagen ze al in de bus, dus heb ik de zaterdag middag maar wat liggen te friemelen om het een beetje toonbaar en werkend te krijgen.
Hals over kop naar de plaatselijke klokkenboer om nog de batterijen te krijgen want het is weekend en zolang kan ik niet wachten en maandag is ook nog dicht.

De eerste is een Casio AnaDigi of wel een Hybrid zoals men ze bij seiko noemt. Deze had mooi bij de H601-5480 gepast die onlangs verhuist is.

Ik heb er effe werk aan gehad om hem aan de gang te krijgen en om de functies te kunnen bedienen. De kroon zat vast in het huis. De as was los van de kroon, de chronopushers konden door vuilophoping niet meer helemaal ingedrukt worden, de batterij had gelekt enz, enz, enz.
Verder was ie nogal goed gebruikt, zoals de foto laat zien.
Vraag me af hoe iemand een horloge zo kan verwaarlozen :D:D
Des te groter de uitdaging om er iets van te kunnen maken.

Ik heb echter geen flauw idee hoe oud ie is. Het nummer begint met 52 en volgens Seiko traditie zou dat Februari 85 of 95 kunnen zijn. Ik ga uit van 85 gezien de beperkte functies.

Hij is best groot, met 2 (eigenlijk 3) tijden, alarm, stopwatch, datum, uursignaal. Met draairing die moeilijk te bedienen is omdat je er geen grip op hebt. Draairing is trouwens op de 12 en 6 uurs positie groter in diameter, beetje ei-vormig.

Inmiddels is ie klaar en wel leuk om een voor en na te zien, alhoewel hier de kast nog niet gepoetst is.

En dan de andere:

Een Pulsar duikertje met een aparte draairing. En aangezien Pulsar een dochtertje van Seiko is, extra leuk. Geen speciale functies, Tijd, dag en datum meer heb je eigenlijk niet nodig.

Maar zoals ik al zei, dit horloge was voorbestemd om bij mij terecht te komen !!
Kijk naar de tekst die men in de achterdeksel heeft laten graveren:

In het midden staat: " JE BENT GOUD WAARD "

Kijk, ik ben maar een bescheiden hollandse jongen maar dat is natuurlijk volkomen terecht !!

Niet dat ze het voor mij zonodig op een horloge moeten zetten, als men het me een aantal keren zegt ben ik ook al hartstikke tevreden. :D:D:D

Daarbij heb ik als horlogegetiktemalloot hier nog een bedenkinkje bij: Als ik goud waard ben, dan geef je toch gewoon een gouden klokkie !! Of komt hier de hollandse zuinigheid toch weer even om de hoek kijken.

Aan dit horloge hangt dus een verhaaltje vast, wie het weet mag het vertellen.

Op de achterdeksel is ook nog een lijntje met jaartallen te zien. Daarop word aangegeven wanneer de batterijwissel gepland is. De eerst nummers van het serienummer zijn 36 en bij het tweede streepje (kwartaal) van 96 staat een puntje. Dus in het 2e kwartaal van 96 is de planning om de eerste maal de batterij vervangen. Op de technische fiche heeft de batterij een levensduur van 3 jaar. Moet is dus van 2e kwartaal 93 zijn en dat komt weer uit met 36 - Juni 1993

Ook deze had een zwaar leven achter de rug. Kan natuurlijk zijn dat iemand het kado heeft gekregen inclusief de inscriptie, niet wetend wat ie nog allemaal moest gaan maken of verbouwen voor de gever !! Maar het uurwerkje begon te lopen zodra hij het batterijtje uit de verpakking zag komen, dus hij is gewend om te werken.

Beide zijn ze min of meer klaar, na wat werk en wat bandjes erbij gezocht te hebben. De pulsar zou nog een nieuw glaasje kunnen gebruiken, daar ga ik me eens over beraden.

Henrik, hartstikke bedankt. Ze hebben hier een goed tehuis alhoewel ze wel bij diverse gevaarlijk taken (verven, zwemmen, tuinactiviteiten) ingezet zullen gaan worden, gelukkig hebben ze al veel ervaring.

Mooie horloge’s en een nog mooiere gravering:

je bent goud waard.

Lucien,
het lijkt erop dat je een “weeshuis voor duikertjes” kan beginnen ??
Hartstikke leuk verslag, knap resultaat
Jouw draadjes werken wel aanstekelijk trouwens, ik ben in blijde verwachting van een ouwe Seiko chronograaf (echt waar, bestaat er misschien ook een Seiko virus?); plaats nog wel wat plaatjes als 'ie er is!
Paul

BTW: Lucien, kerel: Je bent goud waard :smiley:

Dat heb ik er speciaal voor je in laten graveren :smiley:
Nou… neujjj. Stond er al in. Goed te zien dat je ze weer helemaal aan de gang hebt gekregen. Van de Casio had ik het niet verwacht (maar dat wist je). Veel plezier met ze!

Ik wist het wel dat ze bij jou in goede handen zouden zijn :wink:

Ruud