Je favoriete kleur wijzerplaat

Zoals het topic al zegt: wat is je favoriete kleur wijzerplaat?
Maar dan met een aantal subvragen:

• Waarom is het die specifieke kleur?
  • Verandert je favoriete kleur weleens?
  • Is er een kleur die je helemaal niet mooi vind?
  • Moet de kleur op de wijzerplaat nog op een specifieke manier afgewerkt zijn?
  • Zijn er zaken waar je extra op let bij de keuze voor een bepaalde kleur op de wijzerplaat?

Ik zal zelf hieronder verder ingaan op de hoofdvraag en subvraag.
Mijn favoriete kleur wijzerplaat is zwart
Dat heeft diverse redenen: het is neutraal en gaat met vrijwel alles wat ik draag en ik ben een beetje een bandenslet, en in mijn beleving kan bij zwart zo ongeveer ieder kleur bandje dat je bedenken kunt.
Mijn favoriete kleur verandert in principe niet. Wel is het zo dat ik ook echt van andere kleuren kan genieten. Een mooie witte of zilveren plaat, maar ook cremekleurig, champagne, geel, koper.
Kleuren die ik dan weer helemaal niet mooi vind zijn oranje, roze en nagenoeg iedere kleur blauw. Meestal als het of te fel is of te licht, (denk lichtgroen, lichtpaars, etc) spreekt het mij ook niet aan.
De plaat hoeft niet op een specifieke manier afgewerkt te zijn, al vind ik matte vrij snel gaan vervelen. Een diepere glossy wijzerplaat, denk bijv Sinn 556 I spreekt mij meteen aan.
Screenshot 2026-03-23 102441

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en meningen!

8 likes

Green and Blue are my favorite dial colors. :star_struck:

11 likes

Dat is blauw! (Weet iemand waarom ik nog geen foto kan uploaden?

2 likes

Nog geen rechten ontleend aan je status als level 1 niveau.
Pas 1 uur lid.
Bij level 1 krijg automatisch meer mogelijkheden. :+1:

2 likes

Alles behalve goud en roze :wink:

5 likes

2 likes

Past overal bij, en goed leesbaar.

3 likes

zwart of donkerblauw, of iets in lichtblauw als het een Grand Seiko is

Pistachio
Verdomd,ze lijken ook nog op elkaar :face_with_monocle:

Of deze :heart_eyes:

8 likes

Eens! Al heb ik zelf alleen maar zwart/grijs.

Aanvullend hierop:

IMG_0479
IMG_0481

4 likes

Heb zelf ook nog geen Pistachio maar ik weet dat mijn blik er altijd langer op blijft rusten.
Deze heb ik wel,komt in de buurt

4 likes

Ik heb een lichte voorkeur voor blauwe wijzerplaten. Zoals die van mijn chronoswiss.

Op de Dingemans Jumping Hour die nog gemaakt moet worden (nog iets meer dan een half jaar wachten) komt een “Warwick Blue” wijzerplaat. Oorpronkelijk een Aston Martin kleur. Heb een tijdje een Donkervoor gehad in die kleur.

4 likes

Tja…

The Fall Guy Ryan Gosling GIF - The fall guy Ryan gosling Telugu gifs - Discover & Share GIFs

2 likes

Voor mij zwart, zilver of wit. Mat of zilver speelt geen rol, maar een plexi glaasje erbovenop maakt het af.

Maar zwart, wit of zilverkleurig, ook goed…

1 like

Blauw is favoriet

1 like

Dat is wel interessant. Je hebt een favoriete kleur, maar geen horloge in die kleur. Nu is pistachio wel een zeer specifieke kleur, want een groentint, maar hoezo heb je zoiets niet in je collectie?

Niet per definitie één voorkeurskleur, maar ik hou over het algemeen zeker van gekleurde wijzerplaten, en van wijzerplaten die hun geheim niet direct prijsgeven, die, als je beter of langer kijkt, details blijken te herbergen die eerst niet opvielen.
Ze lijken bijvoorbeeld zwart maar tonen een andere kleur als er licht in valt, of lijken effen maar herbergen toch een patroon.

Naast de kleur houd ik ook heel erg van goede verhoudingen en evenwicht in het ontwerp van de wijzerplaat in combinatie met kast, wijzers en lunette.

1 like

Ik houd wel van wat kleur bij mijn horloges. Mijn voorkeur gaat uit naar blauw:

Maar… bepaalde merken gaan heel goed in specifieke kleuren!

Breitling en geel:

Rolex en groen:

Overigens hebben mijn meeste horloges een zwarte wijzerplaat… :laughing:

1 like

Favoriete kleur is blauw

Maar zwarte, zilveren, groene, witte en andere kleuren wijzerplaten lust ik ook :yum:

1 like