Mooi zakh. André,
Wijzerplaat is gedecentreerd en de as van de kleine secondenwijzer komt tegen de wijzerplaat en kan daarop stil vallen.
Normaal gebeurt het opwinden en wijzerstelling met één sleutel, maar doordat de as van de opwinding vlugger afslijt door meer gebruik moet men overgaan naar twee sleutels.
Hi Freddy,
vandaar dat die sleuteltjes die erbij zitten verschillend zijn qua type.
is dat asje van de sekondewijzer makkelijk te centreren t.o.v de wijzerplaat ?
groet, Andre
Mooie klok,
Ik heb vroeger een TF Cooper gehad met repetitieslagwerk in lepine stijl.
Helaas was er aan het slagwerk geknoeit (gevijlt oid) en sloeg hij derhalve niet juist.
Die heb ik dus maar verkocht.
Andre,
Het is niet het asje dat scheef is maar de wijzerplaatpootjes die scheef zijn door een zware klap.
Wijzers afnemen, wijzerplaat los maken door twee schroeven en wijzerplaat afnemen. je zal zien dat de twee pootjes scheef zijn, deze kan je makkelijk terug recht plaatsen.
Bij geemailleerde wijzerplaten moet men opletten dat er geen email afspringt.
bedankt voor de tip Freddy,
komt er nog een tweede favoriet ?
groet André
Nog een favoriet, een Invicta met kwartrepetitie en chronograaf.
prachtig horloge, zijn die repeaters nou echt zo moeilijk om weer in orde te maken als ze mankement(en) vertonen.
word in bijna ieder boek afgeraden om te kopen, tenzij ze in perfecte staat zijn
hier een afbeelding van een IWC horloge, doet me sterk denken aan het eerste favoriete horloge door jou geplaatst.diameter idem, adj.to 6 positions staat er nog bij =chronometerspecificatie ?
staat in dat boek van Richard Gilbert & Cooksey Shugart ed. 2003
groet André
zit ook wel eens naar die repeaters te kijken op eBay, volgens de schrijvers van diverse boeken kun je er maar beter vanaf blijven tenzij ze in perfekte staat verkeren.
heb net de vraag voorgelegd aan Freddy,
groet, André
Die repeaters zijn echt moeilijk te herstellen. Het zijn ook hefbomen ed. maar is totaal niet te vergelijken met een chrono. Het is een aparte mechaniek en opstelling, dikwijls samen met een kettingaandrijving.
Het vraagt studiewerk. Ik heb nog een boekje met de beschrijving van de verschillende repeaters van ong 1900.
Men krijgt het ook niet wekelijks in herstelling.
Wat die foto met die IWC betreft, is een gewone ankergang.
De chronometergang maakt het juist zo speciaal (en duur).
Zo te zien heeft die IWC ook geen wolfsraderen,
heeft horlogemaker Eugene Grevisse in Brussel een standaard horloge, een IWC – Ulysse, of Vacheron in opdracht verbouwd , voor ene AT of TA ?
blijkbaar is dat goed gelukt,gezien de gangwaarde die je aangeeft voor deze klok.
groet André
Grevisse zal ook een “plakmerk” zijn zeker.
Was een groot juwelier die horloges liet maken van een goede kwaliteit en graveerde er zijn naam in. Wie kon in die periode zulk horloge aanschaffen ?
er staat overigens een Eug. Grevisse á Bruxelles te koop op internet — zilveren kast 39mm met goud ingelegd op het achterdeksel, volgens verkoper met een hoogwaardig uurwerk.
groet, André
André, is ook een ankercaliber ,geen chronometergang.
Ik vind deze nergens op ebay. Waar heb je die gezien ?
Freddy, je hebt een Privé boodschap met de gegevens, André
Toch wel een grappig topic, ik zal die van mij erbij zetten, hoewel ik er niets van weet, behalve dat die van opa was…
Zou dit een record zijn? Na bijna 11 jaar een topic naar boven halen? Ik gok van wel
Graag gedaan!