Je favoriete... zakhorloge!

Nu er de afgelopen dagen toch wat meer over zakhorloges gepost wordt, je favoriete zakhorloge?

De mijne:

Is dit een amerikaanse militaire Hamilton chronograaf met de drukker in de kroon, gemaakt tussen 1943 en 1956 in een oplage van 23.000, ziet er uit als een chronometer uitvoering ?wat is de diameter ?
mooie uitvoering met die kartelrand.

groet André

1 like

Na de avonturen met de Spillegang horloges ben ik overgestapt naar dit soort antieke horloges,niet zo oud maar ze lopen goed en geen trubbles met kettingen.
een Lepine stijl 1830 gouden horloge met 2 sleutels,1 voor het opwinden en 1 on de wijzers te stellen, diameter 44mm-- hoog 9 mm
de bewerking van de kast spreekt mij vooral aan, blijkbaar liepen mannen ook met bloemetjes horloges rond.en die gekleurde schroefjes in het uurwerk zijn ook schattig.

André,
Dit is een van de betere cilinderhorloges, zo te zien gemaakt door een Leschot machine.
Vacheron & Constantin gebruikten deze machines ook, op mijn website staan er ook 2.

Dit is een van mijn favorieten:

Hieronder nog wat foto’s van na de restauratie:
http://members.home.nl/bredewold/wristwatches/fromanteel%20&%20Clarke/

Op de website staat hij nog in ongerestaureerde staat afgebeeld, zo kan je het verschil bijvoorbeeld goed zien als je naar de schroeven kijkt.

http://members.home.nl/bredewold/fromanteel&clarke.html

André, dit is het militaire “Model 23” chrono met drukker in de kroon van Hamilton, idd gemaakt tussen 1943 en 1956 en hebben een total oplage gehaalt van 23.146. Dit is nummer 21.955. De diameter zal ik vanavond voor je opmeten.

Deze foto’s zijn van voor de reparatie, het glaasje en de veer moesten vervangen en de operating lever spring was gebroken maar ik heb allemaal originele onderdelen uit de VS kunnen krijgen. Loopt al weer ruim een jaar als een zonnetje.

Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat dit draadje niet zo spektakulair lang wordt als dat “auto en horloge” draadje, maar vooruit:

Dit kleine zakhorloge vind ik toch een van de meer bijzondere in mijn bescheiden verzameling ouwe zooi:

Een paar jaar geleden op Ebay gevonden, werd aangeboden als “Agasiho in vergulde kast” ; dit is dus een vroege Agassiz (1885?) in een gouden kast. :smiley:
Voor de historici onder ons: Agassiz was de oorspronkelijke naam van de Longines fabriek!

Groet,
Paul

De diameter is 49/50 mm.

Bizonder dat Hamilton deze vestzak horloges nog tot 1956 gemaakt heeft,
dat is waarschijlijk ook het bouwjaar van jouw exemplaar, Henrik ?

zal nog maar wat vestzak horloges als favoriet plaatsen,anders word het inderdaad een kort draadje zoals Paul vreest.

groet André

Is dat kistje op de achtergrond een dubbele uurwerkhouder voor vestzak horloges Paul ?

hier mijn 2 favoriete Elgins,

de linker is uit 1869 toen Elgin nog National Watch Company als naam voerde,
in 1874 werd de naam gewijzigd in Elgin National Watch Company, uit die periode is het rechter model.
beide modellen zijn grote 58mm en zware horloges
Elgin (1864-1964) was de grootste horlogefabrikant in Amerika.

Links op de foto een 1-stopper van de 2de Moscow Watch Factory (Slava) gemaakt in 1956 en rechts een Molnija uit begin 70-tiger jaren met een Poljot 3017 uurwerk (van de Strela).
Beide in gebruik geweest bij de Russische marine.

Tammo

Is dat kistje op de achtergrond een dubbele uurwerkhouder voor vestzak horloges?

Nee, dat is een oud horlogemakersgereedschap, een engrenatiepasser, wordt gebruikt om de asafstand te bepalen van een tandwielpaar, voor uitleg over het gebruik zie:
http://www.coote.demon.co.uk/tooluse/depthing.htm

Groet,
Paul

Een fraai duo Tammo (tu)

Hoe is de stand van zaken wat betreft je artikelen over de geschiedenis van de Russische horloge-industrie?
Als ik nu weer een diskussie lees op het TZ-forum over de 3133 die afgeleid zou zijn van de Venus 175, dan denk ik dat er best wel behoefte is aan een goed geresearched artikel/boekwerk.

Groet,
Paul

Hi Paul,

Gezin en werk hebben de laatste paar maanden er voor gezorgd dat alles op een laag pitje stond. Maar nu kan ik weer meer tijd vrij maken.

TimeZone volg ik al lang niet meer, na een “clash” op het Omega forum.
Hier is trouwens mijn versie over de geschiedenis van de Poljot 3133.
Nog onder voorbehoud want ik kwam er onlangs achter dat Breitling nog tot 1983 de 7733 gebruikt heeft,terwijl volgens Zwitserse bronnen eind 1979 de produktie gestopt was.

Groet,

Tammo

Weet een van jullie hier wat de funktie was van dit schroefje in de reset lever van de chronograaf ?

Zowel Valjoux, in de 7733/34 als Poljot, in de 3133, hebben dit later gemodificeerd en weg gelaten. Was dit een beveiliging zodat je de chronograaf niet kon resetten als die nog aan het lopen was ?

Tammo

dat is een stelmogelijkheid om de twee “armen” van de nulstelhevel ten opzichte van elkaar te verstellen (verder uit elkaar of dichter bij elkaar); door het verdraaien verstel je dus eigenlijk de vlakken die op het hart van de chrono-minuten en sekondenwijzer vallen om ze weer op de nulstand te brengen; in het verleden moesten de horlogemakers met een vijl deze afstelling doen.
Ik denk dat later de toleranties beter waren en dat dus deze stelmogelijkheid niet meer nodig was?

Die beveiliging om te voorkomen dat je niet kan resetten tijdens het lopen van de chrono is veel simpeler: dat is dat gleufje in de nulstelhevel: hier valt de reset-hevel in als de chrono loopt, en de hulstelhevel kan dus niet bediend worden!

Paul

PS: dat Breitling die oude uurwerken nog gebruikte lang nadat ze uit produktie waren, is niet verwonderlijk, de oude voorraden moeten echt enorm geweest zijn, kaliber 7734 is nu nog nieuw te koop bij O. Frei.

Ik had moeite om een keuze te maken daar ik verschillende favorieten heb.
Ik heb deze gekozen omdat hij zeer zeldzaam is.
Het is een zakchronometer met een chronometerechappement met bascuul.
Wordt ook gebruikt in marinechronometers en deze heeft op de as van de “anker” is in feite geen anker, een spiraal zitten die helpt de bascuul terug in positie te brengen.
Het is getekend door Eugéne Grevisse in Bruxelles.

Het is een opwinder met kroon en zou naar mijn vermoeden zijn van de periode van omstreeks 1843, is zeer vroeg om met een kroon op te winden.
Ik heb een afbeelding gevonden in een boek waar hetzelfde werk wordt gebruikt met dezelfde wijzerplaat en wijzers met diamanten zoals op die van mij. Het uurwerk in het boek is van Ulysse Breitling in Locle.
De kast zou ook gebruikt worden door Vacheron.
Indien iemand meer specificaties kan geven hoor ik het graag.
De doormeter van de kast meet 54mm en is in perfecte staat.
Men noemt deze chronometergang ook detendegang.

De opwindraderen zijn wolfswielen, speciale vorm van tanden.

Oh ja, heeft een precisie van 1 1/2 sec op 3 weken in dezelfde positie, horizontaal.

Freddy

Mario zegt Proest… koffie over scherm.

Damn ziet er goed uit Freddy!

Zoals altijd is die kennis van jou fenomenaal!

Tammo

Je mag wat mij betreft nog wel een andere favoriet van je laten zien, Freddy
schitterende klok, diamanten in de wijzers had ik nog niet eerder gezien,
en die wolfs tandwielen ken ik alleen van Patek uit dezelfde periode.

hier nog maar een andere favoriet van mij om het draadje nog wat te verlengen,
een Engelse T.F. Cooper uit plm.1850 zou in Liverpool gevestigd zijn,maar deze is gemerkt Londen,50mm - 18k - opwinden en wijzers verstellen met 2 aparte sleuteltjes.gebruikte uurwerken van Frans fabrikaat – Japy ?
ook hier een apart "“anker”"
T.F en T.W Cooper verkochten veel horloges op de Amerikaanse markt.

1 like