Je grootste miskoop...

Waarom een rubriek voor “je grootste miskoop”? Van (andermans) fouten kun je leren. En het kan leuke verhaaltjes opleveren.

Ik trap graag af met mijn aankoop van een horloge van een (dacht ik) fatsoenlijk merk. Het klokje stelde teleur met fratsen, die je eerder van een Aliexpress koopje zou verwachten.

Als je meerdere horloges hebt, mag je met enige regelmaat de gang naar de juwelier/horlogemaker maken om een batterijtje te laten vervangen. Daar was ik wel klaar mee, dus besloot mijn Pulsar PM3109 te vervangen door de PZ5095. Beide titanium chronografen, de laatste dus solar, dus zeg maar tabee tegen batterijwissels.

Helaas bleek mijn ‘aanwinst’ na het uitpakken een vrij essentiële kwaliteit te ontberen: het duidelijk maken van de tijd. De wijzers bleken vooral sierlijk, maar weinig functioneel. Zelfs bij daglicht kostte het moeite om de plek op de wijzerplaat snel te ontdekken. Bij gedempt licht was het niks minder dan een zoekplaatje.

Na een eerste fietsritje bij een wat lagere buitentemperatuur grijnsde een grote condensplek mij aan van achter het glas. Ik had nog niet eens ermee gedoucht of gezwommen, zelf niet door de regen gegaan. Een groot raadsel hoe dat kan bij een gloednieuw exemplaar met een geclaimde 10 atm waterdichtheid. Dus insturen maar voor garantie en… wachten, wachten, wachten. Na meer dan een maand kwam het retour met de mededeling dat alle pakkingen zouden zijn vervangen.

Tijdens een wintersportreisje 2 maanden later, leverde een blik richting pols een ontluisterend plaatje op:

Opnieuw condens en als klap op de vuurpijl waren de sierringetjes rond de seconde en minuten wijzers van de stopwacht op de vlucht geslagen om zich elders te vestigen. Een geluk bij een ongeluk: ik had deze zeperd bij een serieuze juwelier gekocht. Toen ik hem vertelde geen goed gevoel meer te hebben bij mijn aankoop, geen reparatie meer te wensen maar mijn geld terug, toonde die begrip en deed-ie niet moeilijk. Eind goed al goed.

Later zag ik nog hetzelfde type Pulsar aangeboden worden op marktplaats. De verkoper schreef erbij, dat hij zijn juwelier de sierringetjes, die hadden losgelaten van de wijzerplaat, had laten verwijderen. Blijkbaar een vaker voorkomend probleem bij dit type. Het lijkt er overigens op, dat Seiko, de eigenaar van het merk Pulsar, de stekker voor dit merk eruit heeft getrokken. Een wijs besluit wat mij betreft.

10 likes

Dat is toch altijd weer een goed voorbeeld om bij een juwelier te kopen en maar niet alles on-line te bestellen

2 likes

Ooit een keer een Panerai replica gekocht (:face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:). Ik had het aan mijzelf verkocht als “gewoon om te proberen of het ontwerp iets voor mij is”.

Het kreng ging binnen de kortste keren kapot. En omdat het een replica was heb ik eigenlijk nooit goed kunnen bepalen of Panerai horloges nou wel of niet iets voor mij zijn.

Kansloos verhaal. Moraal: koop NOOIT een replica. Ga dan nog liever voor een hommage, of zoiets. Maar eigenlijk: ga gewoon voor de real deal.

5 likes

Dat blijft toch een bijzonder “spul”, ik had dit probleem ook, alle pakkingen laten vervangen, maar bij de eerste mogelijkheid toch weer condens, dus maar weg gedaan aan iemand in een droger klimaat.
Daarnaast hetzelfde met mijn fietscomputer, en die zou toch tegen koud/warmwisselingen moeten kunnen, maar ook hier moest ik er maar mee leren leven … Uiteindelijk overgestapt op een ander systeem, maar blijft toch een opmerkelijk goedje dat condens.

Blij in ieder geval dat jouw juwelier het goed heeft opgelost!

1 like

Goedkoop is duurkoop inderdaad :+1:

1 like

Ik hoorde toevallig afgelopen zaterdag van mijn AD ook dat Seiko met Pulsar stopt, iig in Europa. Een wijs besluit als ik het zo lees.

1 like

Sterkte :flushed:

Mijn grootste miskoop ever was een Hyundai automobiel. Wat een vreselijk ding was dat. Na 1,5 jaar afscheid genomen ondanks een mega afschrijving. Sindsdien rijd ik Europees. Wat een verademing.

1 like

Ik heb min of meer ooit hetzelfde wel eens gehad bij een Armani horloge. Gekocht voor 300 euro lang voordat ik me überhaupt horloges ben gaan verdiepen. Na een maand begonnen de wijzers los te laten. Die vielen er gewoon af. Dit is feitelijk wel de motiverende factor geweest voor mij om me (op een later moment dan) meer te gaan verdiepen in horlogemerken en kwaliteit.

1 like

Nooit geweten dat Hyundai horloges maakt.

1 like

Dashboard klok? :upside_down_face:

1 like