Je horloge vertelt je hoe het met je gaat

Gisteren m’n nieuwe aanwinst binnengekregen. De Certina Biostar Electronic (ref. 7501.001) uit begin jaren 70.

Naast dat het een fraai voorkomen heeft, is de Biostar het model waarmee Certina insprong op de interesse destijds voor je eigen bioritme. Op basis van niet wetenschappelijk bewezen maar wel onderbouwd onderzoek (Swoboda & Fliess) heeft Certina 3 cijfer schijven ingebouwd die het fysieke, emotionele en mentale ritme van elk mens aangeven en daarmee je gesteldheid van die dag inzichtelijk maken.

Daartoe moet hij voor gebruik worden ingesteld op jouw geboortedatum die aan de binnenkant van de deksel wordt genoteerd.

Of het werkt? Je kunt het jezelf afvragen. Is dat belangrijk? Natuurlijk niet! Weer een mooi horloge met een eigen verhaal in de collectie :grinning:.

41 likes

Wat geven die cijfers dan precies aan?

1 like

Supercool man!

1 like

Leuk horloge :slight_smile:

Dus als de schijven alledrie op 7 staan heb je die dag de jackpot? :grin:

1 like

Heel gaaf. Niet eerder gezien, deze hippiecomplicatie :wink: Wat geven de cijfertjes aan?

Ben er zelf niet verder ingedoken, maar voor de liefhebbers hier nog wat info over het idee er achter.

The idea: the biorhythm affect your health

The biorhythm is a scientifically unproven theory that says that you can calculate good and bad days in your health. The doctrine is based on three sinus curves with different cycles:

the physical biorhythm, with 23-day cycles,
the emotional biorhythm with 28-day cycles,
the intellectual biorhythm with 33-day cycles
These biorhythms begin at birth at zero and initially runs into the positive range. All crossings of the zero line are critical, and therefore potentially bad days on which, if possible, no increased risk activities should take place. High and low points of the curves are particularly suitable or unsuitable for the corresponding activities.
The basis for this calculation was created at the beginning of the 20th century by the Viennese psychologist Hermann Swoboda and the Berlin physician Wilhelm Fliess.

5 likes

Leuke aanwinst; nooit van het idee gehoord, maar altijd wel fijn om iets de schuld te kunnen geven als je weer eens een slechte dag hebt. :sweat_smile:

1 like

Mijn beste,

Leuk zeg!!
Grandioos!!
Veel plezier dan ook met deze mystieke tijdgenoot. :yin_yang:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Wat een leuk horloge!

Veel plezier er mee en een interessante historie

1 like

Wat een leuke feature. Weer wat geleerd.

1 like

De titel deed me even denken; oh god nee weer zo’n sentimenteel topic als zoveelste kloon van de ‘wat draag je vandaag’, viel dat even mee!

Prachtig horloge, hou er van als merken iets

1 like

Cool en handig, ik ben zelf nog op zoek naar een complicatie die aangeeft welke kleur mijn aura is, of mijn chakra’s wel uitgelijnd zijn, hoeveel thetans ik heb en mijn ascendant berekent.
En als het meezit een alarm voor wanneer ik mijn homeopathische geneesmiddelen moet innemen.

3 likes

Haha. Fantastisch dit. Nog niet eerder gezien :ok_hand::+1:

1 like

Gaaf ding. Ziet er nog tof uit ook.

1 like

Grappig hoor. Dat lijkt me wel een conversation starter :+1:

1 like

Gaaf :ok_hand:

Nog wat technische uitleg:

1 like

Leuk horloge! En dank voor het delen!

1 like

Leuke complicatie :slight_smile:

Hier kun je je bioritme uitlezen aan de hand van je geboortedatum:
https://www.biorhythm-calculator.net/

Hier heb ik het meetmoment op de geboortedatum gezet:

Iedereen start dus op 0 precies als je geboren bent.

“Er zijn weinig theorieën die zo grondig weerlegd zijn als de bioritmetheorie. In 1979 gaf een overzicht van 13 onderzoeken van in totaal 25000 mensen geen enkel effect van bioritmen te zien op ongelukken, sport- en andere prestaties. In hetzelfde jaar vond het Britse Transport Research Laboratory geen enkel effect van bioritmen bij de analyse van 112560 automobilisten die bij ongelukken betrokken waren. In een Nederlands onderzoek uit 1991 van 30015 ongevalslachtoffers werd evenmin effect gevonden, en hetzelfde was het geval bij 9767 Oostenrijkse slachtoffers in 1994. Vele andere studies geven een zelfde beeld te zien”

Ik heb even mijn grafieken bekeken. Ik moet van 17 tot 22 oktober een superweek achter de rug hebben, met een piek op emotioneel, intellectueel, fysiek en intuïtief vlak. Niets van gemerkt. Dat kan natuurlijk liggen aan dat ik in een dal zit mbt ‘awareness’ en spiritualiteit :sweat_smile:

Maar nogmaals, leuk horloge :grinning::+1:

1 like

Leuk horloge

1 like

Mooi dat je e.e.a. even in wetenschappelijk perspectief hebt gezet. Het feit dat dit het enige bekende uurwerk is waarop je je bioritme zou kunnen aflezen, zegt denk ik ook genoeg.

Desalnietemin leuk horloge waar ze bij Certina druk bezig zijn geweest om de complicatie van de drie extra schijven met een verschillende duur (23, 28 resp. 33 dagen) te kunnen toevoegen aan het in dit geval ESA uurwerk.

In ieder geval hulde dat Certina het destijds heeft aangedurfd!