Je moet kiezen: analoog of digitaal

Forumleden,

Onlangs heb ik weer eens een aantal weken een digitaal horloge gedragen. Voor functies is een dergelijk horloge gewoon handig en zeer accuraat, daar kun je niet omheen. Op een gegeven moment rees bij mij de vraag welke van de twee vanuit psychologisch perspectief het beste voor de mens is. Schijnbaar is dit toch echt een analoge klok aangezien die de tijd in ruimtelijke zin beter laat zien. Mensen zeggen bijvoorbeeld dat een meeting lang of kort kan duren in plaats van een bepaalde lengte qua minuten. Een analoge klok geeft de minuten in ruimtelijke zin weer, als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Met deze feiten in het achterhoofd merk ik bij mezelf ook dat de tijd gevoelsmatig anders verloopt bij een digitaal horloge dan bij een analoog horloge. Bij een analoog horloge krijg ik een beter beeld bij hoelang een activiteit heeft geduurd en hoelang het nog duurt tot een volgende activiteit begint. Dat is bij een digitaal horloge toch even rekenen. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een analoog horloge.

Nu is mijn vraag hoe jullie hier tegen aankijken. Merk je een verschil als je een digitaal horloge of analoog horloge draagt? Wat vind je mooier? Ik hoor het graag!

1 like

Je hoéft niet te kiezen hoor!

13 likes

Tijd lees ik wel af op mijn gsm.

Staren naar mijn pols doe ik uit bewondering voor het mechanische horloge.

4 likes

Ik ben hier binnengekomen op het forum met alleen maar digitale Casio’s. Vind ik mooi. Ondertussen groeit het aantal analoge modellen. Vind ik nu mooier. Zo zie je maar. Ik vind het kijken naar de wijzers ook fijner dan naar getallen. Inderdaad een veel duidelijker idee hoe lang de dag nog duurt.

Overigens was onlangs in het nieuws dat een groeiend deel van de mensheid niet meer kan klokkijken op een analoge klok.

1 like

Ik begon ook met een digitale casio! Sinds ik analoog heb zijn de verschillen gewoon merkbaar. Vreemd is dat, maar psychologisch verklaarbaar.

2 likes

Welke functies? Datum, Stopwatch, Alarm, Countdown, Wereldtijd… kan ook allemaal analoog.

Analoog of digitaal heeft niets met accuratesse te maken. Hoogstens met de kans op afleesfouten.

Ja, analoog leest sneller af in één oogopslag.

Analoog maar dat is een kwestie van smaak. Ik heb ook 2 analoog/digitaal combinaties.

Beiden hebben hun charmes…

3 likes

Ja. Een digitaal horloge geeft de tijd lelijk weer. Dat voelt psychologisch slecht.

Mwoah… Ik heb tot nu toe zeer veel analoge high accuracy quartz horloges in bezit gehad die stuk voor stuk autonoom accurater waren dan welke puur digitale shitters dan ook.

Voor wie nu roept “ja, maar radio of gps synchronisatie dan?”… Die uurwerken mogen ook 15 seconden per maand winnen of verliezen.

Kortom: èn analoog, èn accurater, dat is een keuze.

Tag Heuer Sixty Nine?

1 like

Ik moet niks. Draadje op negeren. :man_shrugging:

1 like

Analoog is leuk.

Digitaal is ook leuk.

Het ligt er maar helemaal aan waar je voorkeur ligt, ik heb met beide geen problemen.

1 like

Waar heb je dit van?
Herken mij er totaal niet in. Tijd is tijd.

Dat gezegd hebbende, analoge heeft mijn voorkeur.
Alle functies die je op een digitaal horloge kan krijgen, bestaat ook analoog en zelfs mechanisch. Vaak wel wat duurder :sweat_smile:

Denk eerlijk gezegd niet dat dit forum zou bestaan (of toch met heel wat lagere bezoekersaantallen) moesten er enkel digitale klokken bestaan.

De mechaniek is volgens mij toch waarom het gros van de mensen hier geĂŻnteresseerd is in horloges.

1 like

Breitling is weer lekker vertegenwoordigd. Karakterbakken

3 likes

Best een goede vraag. Maar als ik echt moet kiezen, analoog. Geeft in een oogopslag de meeste informatie. Ook over tijd die verstreken is en over wat nog in het verschiet ligt. Het geeft het beste overzicht over de gehele dag terwijl digitaal alleen de current time aangeeft.

Betekent overigens niet dat analoog per se mechanisch moet zijn. Ik heb een grote voorkeur voor Eco Drive quartz vanwege de nauwkeurigheid over lange periode en het feit dat het nooit onverwacht zou komen stil te staan.