Jeambrun? (en nieuwe aanwinst)

Ik heb laatst een horloge gekocht met op de plaat Kal 23d en daar onder Jeambrun. Nu was ik Jeambrun als uurwerkmaker tegen gekomen in de Flume K3, ook het caliber 23d staat daar in, maar ik had, behalve bij Freddys chrono (toch?), nog nooit eerder een horloge gezien dat als naam de uurwerkmaker en het caliber had staan. Kan dit een soort van showmodel van de uurwerkmaker zijn of gewoon weer eens een wat ander “plakmerk”?

En heeft iemand wat meer info over Jeambrun? Ik kom er vrijwel niets over tegen. Ik weet wel dat het frans is…

Foto’s (zoals bekend kan ik geen behoorlijk foto’s maken):

Interessant geval. Het horloge heeft voor mijn gevoel een Franse uitstraling. Vreemd is dat er “Kal.” staat terwijl je op een Frans horloge “Cal.” zou verwachten. Is het wellicht voor de Duitse markt bestemd geweest?

Als het een echt Jeambrun kaliber is (geen verdere indicaties op het uurwerk zelf, zoals beeldmerk?) lijkt het een vrij zeldzaam horloge. Ik vind het vooralsnog te kort door de bocht om het als een “plakmerk” af te doen. Als het een echt Jeambrun uurwerk is, dan is die kwalificatie niet terecht lijkt me.

Ja, is een Jeambrun caliber en horloge.
Het is van Franse makelij en is hier nooit echt doorgebroken. Men komt ze af en toe eens tegen en zelfs nog in herstelling.
Zijn redelijke franse ebauchen, maar geen dure uurwerken.
De k van kaliber zal zijn voor de amerikaanse of engelse markt en het is voor mij ook de eerste maal dat ik een Jeambrunhorloge zie met de naam op de wijzerplaat. Komt men van andere merken ook soms tegen, zie mijn ETA ;).
Unitas, Landeron en andere ben ik ook al tegen gekomen maar het blijft zeldzaam…koesteren.

Freddy

For the record.

Dit is een Elgin 720 uurwerk, dat blijkbaar een Jeambrun is. Er staat behalve het Jeambrun beeldmerk en de Elgin aanduiding ook nog “France” op.

http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=732395&rid=0

En dan deze nog:

http://www.yellys.ch/105/2070.html

Ter documentatie.

Ik ben er onlangs achter gekomen, dat het Jeambrun 23d kaliber door LIP gebruikt werd onder de aanduiding LIP R128. Dus deze Jeambrun van Henrik, die nu in mijn bezit is, sluit mooi aan bij mijn andere LIPs.

Dat maakt het alleen maar leuker dat jij 'm nu hebt!

Dat is zeker!

Het was mijn “gut feeling” vanwege de franse afkomst van het uurwerk, en ik heb goed gegokt. :wink: