Jearmann & Stubi

Zat even te neuzen bij dit bekende horloge merk voor de wat rijkere golfers onder ons. Mooie horloges met een vanaf prijs van ongeveer 4500 t/m 25000 euro.

Wat zie ik tot mijn verbazing dat het uurwerk wat erin wordt geleverd gewoon het bekende Soprod A10-2 uurwerk is.

Goh laat mijn Steinhart nav b-uhr nou gewoon exact hetzelfde uurwerkje hebben. Maar dan voor een prijs waar je wel een big smile op je face van krijgt.

Ik begin de Steinhart wel steeds meer te waarderen want wat loopt dit klokje bizar goed op tijd zeg!(tu) nu verleden week weer exact gelijkt te hebben gezet met het zender gestuurde klokje thuis en na een week amper een afwijking geconstateerd. Toch wel leuk om te weten dat in een klokje van 500 euro hetzelfde uurwerk schuilt als in een klok van 25000 euro! het “hart” is dus gewoon hetzelfde met wat aanpassingen aan het uurwerk om hem schokbestendig te maken bij de Jaermann en Stubbi om het in ieder geval een wat langere levensduur mee te geven tegen die klappen die het oploopt tijdens de down swing.

Bigrosa Schreef:

Zat even te neuzen bij dit bekende horloge merk
voor de wat rijkere golfers onder ons. Mooie
horloges met een vanaf prijs van ongeveer 4500 t/m
25000 euro.

Wat zie ik tot mijn verbazing dat het uurwerk wat
erin wordt geleverd gewoon het bekende Soprod
A10-2 uurwerk is.

Goh laat mijn Steinhart nav b-uhr nou gewoon exact
hetzelfde uurwerkje hebben. Maar dan voor een
prijs waar je wel een big smile op je face van
krijgt.

Ik begin de Steinhart wel steeds meer te waarderen
want wat loopt dit klokje bizar goed op tijd
zeg!(tu) nu verleden week weer exact gelijkt te
hebben gezet met het zender gestuurde klokje thuis
en na een week amper een afwijking geconstateerd.
Toch wel leuk om te weten dat in een klokje van
500 euro hetzelfde uurwerk schuilt als in een klok
van 25000 euro! het “hart” is dus gewoon hetzelfde
met wat aanpassingen aan het uurwerk om hem
schokbestendig te maken bij de Jaermann en Stubbi
om het in ieder geval een wat langere levensduur
mee te geven tegen die klappen die het oploopt
tijdens de down swing.

Yep, hetzelfde geldt voor veel merken. Zo heb je een Uhr met een ETA 7750 en een IWC met een ETA 7750. Mogelijk dat die van IWC chronometer is , maar kost ook duizenden euro’s, terwijl een Uhr voor rond de 500 te verkrijgen is. Dat gezegd te hebbe, een golfcomplicatie ontwikkelen en bouwen kost natuurlijk ook aardig wat en is redelijk exclusief. Je komt het tenminste op straat niet gauw tegen.

Een Jaermann & Stübi, ziet er tevens uit als een Jaermann & Stübi, dat is toch ook wat waard?

Tuurlijk is een Jaermann & Stubi een apart horloge, vooral de punten telling en slagen die je erop kan berekenen is natuurlijk iets geheel aparts en dat brengt een hoop ontwikkelingskosten met zich mee, daar ben ik van overtuigt en het heeft ook wel iets. Het blijft een vernuftig systeem om het in een horloge te krijgen , hier komt zeker een hoop technische vaardigheden bij kijken wat zeker zijn prijs heeft.

Zoals marnix.moed ook al zegt in vele horloges liggen vaak dezelfde uurwerken dat is mij ook bekend daar is niks nieuws aan. Maar de prijsverschillen onderling bij horloges van verschillende merken is soms bizar hoog waarbij je je wel eens achter de oren krabt en denkt waarom moet een bepaald horloge nou zo extreem duur wezen. Aan Gunther Steinhart is wel eens de vraag gesteld waarom zijn horloges nou in verhouding zo goedkoop zijn, zijn antwoord was waarom zijn andere horloge nou zo duur.

Tja daar kan je dus een hoop antwoorden op geven, overhead kosten, personeel dat moet worden betaald. Via internet verkopen heeft vele voordelen dat je natuurlijk geen duur pand heb met personeel, onderhouds kosten enz enz. Nadeel is dat het onpersoonlijk is maar ja tegen een vriendelijke dame in een winkel lachen en daarna 1000 euro of meer neerleggen voor een klokkie vind ik wel een hele dure glimlach…:smiley: maar al met al blijft het een hobby waar we met z,n allen van moeten blijven genieten.
Binnenkort komt bij mij weer een Steinhart chronograaf 44mm in huis met een Valjoux 7750 uurwerk erin voor 810 euro dat is absoluut geen geld voor zo, klok. Internet verkopers zoals Archimede en Stowa leveren dezelfde klokken voor 400 tot 800 duurder en dan is de Steinhart absoluut beter afgewerkt dan de Archimede.

Vriend van me heeft een Archimede flieger 45 mm handopwinder en ik had een Steinhart Flieger 47mm handopwinder die ik 2 jaar gelden heb verkocht, prijsverschil tussen deze twee klokken was ruim 300 euro, eerlijk bekennen de Archimede is wat handzamer in het dragen dan de grotere Steinhart maar qua afwerking vonden wij allebei dat de Steinhart licht in het voordeel was in vergelijking met de Archimede. Beide hadden exact dezelfde vlindersluiting zonder naam gravering op de sluiting alleen bij Archimede kost die 50 euro en bij Steinhart 22 euro. Dan denk is bij m,n eigen waarom deze grote prijsverschillen. Gaat nergens over. Maar slim shoppen loont overigens wel en daar doe ik/we ons voordeel mee.