JENNY "Caribbean 1000" reparatie kroon

Ik wil 'm zelf gaan dragen en later aan mijn zoon geven.

4 likes

Als band zou ik een tropic aanraden. Erg mooie klok!

3 likes

Errug mooi, hou ik van !

Prachtig horloge! Een nieuw glaasje of een poetsbeurt van het glas zal hem ook erg veel goed doen.

1 like

Waarschijnlijk een ETA 2452, wat ik kon vinden zo gauw. Degelijke low-beat (18000) allrounder, slow-jump datum. Net eentje deels moeten demonteren wegens een te ver losgedraaide tiretteschroef. :sweat_smile:

Glaasje vind je niet zomaar denk ik. Is goed te polijsten, zal dik zat zijn. Dat de stift loszit (niet de kroon, die zit nog vast :upside_down:) is bijna 100% zeker een losgewerkte tiretteschroef, wat ik dus zelf al veroorzaakte laatst. Moet aardig wat voor los, maar bij een servicebeurt is dat geen punt.

1 like

Zal helemaal leuk zijn als hij met een Jenny thuis komt :innocent:

1 like

Fraaie duikert en ziet er nog heel netjes uit :ok_hand:
Glas lijkt flink wat craquelé te hebben dat krijg je er niet zomaar uitgepolijst en een nieuw glas zal heel erg lastig worden.

80% losse tiretteschroef en 20% beschadigde tirette, zoiets? :wink:

1 like

Zie de Jenny vaak voorbijkomen. Ik weet er weinig vanaf. Kan iemand mij vertellen wat er zo bijzonder aan is? Zie ze regelmatig voor een behoorlijk bedrag verkocht worden.

In dit geval: een prachtig familie-erfstuk.
In overige gevallen: vintage + duikerT = duur.

1 like

Vintage + duiker is duur. Thanks voor je duidelijke uitleg.

Nieuw is niet te krijgen. Het glas is een aantal mm dik. Als ik naar jouw glaasje kijk is dat prima krasvrij te krijgen.
Ik heb exact dezelfde gerestaureerd.


Niet voor een klant maar voor mijzelf. Stem en kroon plaatsen is wel een dingetje. Het horen 2 delen te zijn die niet altijd even lekker in elkaar passen.

Zeker wegblijven bij een juwelier en bij een goede horlogemaker ondervrengen.

Gr.
Men

2 likes

Als je even aangeeft waar je ongeveer woont dan kunnen we zeker een goede uurwerkmaker aanbevelen.

Ah een monoblock kast dus, bedankt weer wat geleerd :slight_smile:

Yep

2 likes

Ik heb er meerdere gehad en ook van andere merken, en daar hoort een schroefkroon op.
Die tubes en kronen (meco als ik het goed heb) zijn nog te krijgen. Het glas wordt een moeilijk verhaal
inderdaad. Op de foto’s kan ik moeilijk zien of het krassen zijn of scheurtjes.
Toch denk ik dat het zeker de moeite waard is om dit af te maken. Afhankelijk van waar je woont kan ik je een goede
horlogemaker aanwijzen die dit type horloge (2x van mij) in eren kan herstellen. Stuur maar een pb.

Succes iig :wink:

1 like

Dit soort vintage duikers met deze kastvorm, uit laten we zeggen jaren ‘60, zijn de laatste jaren gewoon erg in prijs gestegen. Als een exemplaar nog origineel is, geen waterschade heeft dus cosmetisch en technisch in orde is, dan zijn liefhebbers bereid om er flink wat voor neer te tellen. Aan bijna al deze voorwaarden voldoet de Jenny.

2 likes

Goedemiddag,
Ik ben in het bezit van een Jenny Caribbean 1500 (1e eigenaar), de kroon en stem (tirette??)
is kapot, Ik kan dus niet meer de wijzers verzetten.
Hij loopt nog wel.
Het horloge is een cadeau van mijn ouders toen ik nog aan onderwatersport deed (12 jarige leeftijd).
Ik zou dolgraag willen weten waar, hoe enz. ik het horloge kan laten maken.
Ik woon in Den Haag.

Met vriendelijke groet,

Bram

Hoi Bram,
Wat gaaf dat je dat horloge nog hebt!
Heb je de kroon met een gedeelte van de opwindstem nog?
Sowieso is een volledige service hard nodig. Naast het standaard reinigen en smeren is veroudering van hars een probleem. Het uurwerkje wordt door middel van een uurwerkring op zijn plek gehouden. Deze is in een hars gedompeld. Die hars laag verouderd en brokkelt af in de loop der jaren waardoor stukjes in het uurwerk terecht kunnen komen.
Het uurwerkje kan iedere horlogemaker voor je servicen. Als je de kroon met stem niet meer hebt moet je flink opzoek. Beiden zijn lastig te vinden en peperduur.

Hallo Menkepie,
Ja, de kroon en deel van de stem heb ik nog (zie foto in dit topic Jenny Carribean 1500 repareren

Ik ga vandaag langs bij Wesselink&Vreeker om te informeren wat een revisie inhoud.

Exact dezelfde als ik zelf in mijn bezit heb. Wat een gaaf horloge en dito verhaal erachter. Top dat je stem en kroon nog hebt. Van Wesselink&Vreeker zie ik alleen maar goede verhalen voorbij komen. Goed adres dus. Plexiglas glas is trouwens super dik en die van jou is prima te polijsten. Ik heb voor mijn klokje het glas zelf gedraaid uit een stuk plexiglas omdat uit het originele flinke stukken geslagen waren.
Succes!