Jenny Caribbean 1500 project - making of

Zoals al eerder in een ander topic aangeven ben ik bezig met een restauratie projectje van een Jenny Caribbean 1500.
Zoals het hoort bij een echte toolwatch van eind jaren zestig, heeft deze een hard leven achter de rug. Buiten allerhande mechanische aanvaringen die het karakter er in gehamerd hebben, heeft de oorspronkelijke eigenaar - zoals het een echte techneut betaamd - zelf al het nodige “gerestaureerd”. Zo had hij b.v. de wijzerplaat zelf netje opnieuw (en stevig) in de blanke lak gezet waardoor er geen ruimte meer was tussen uurwijzer en plaat!. De krassen in het glas proberen te fixen met - ik denk aceton en het uurwerkje (ETA 2724) voorzien van een vers laagje…ja hoor kruipolie.

Detail opname van gehavend glas dat men met aceton heeft proberen te herstellen waardoor een gedeelte permanent week/zacht is gebleven:

Ik ben eens begonnen met het net af te speuren naar en nieuw NOS glas, overigens een onbegonnen taak. Er is gewoon niets meer te krijgen en als er al eens iets voorbij komt is het 3 x de hoofdprijs. Wel had ik iemand in Italië gevonden die de glazen zelf namaakt (100 euro) echter zonder de correcte bolling. Toen maar besloten om het zelf eens te proberen. Voordeel is dat het glas zo’n kleine 8 mm dik is en ik het originele kon gebruiken voor de maatvoering.

Als basis materiaal voor het nieuwe glas heb ik polycarbonaat gebruikt. Mooi helder, stevig en redelijk kras en slagvast.
Klein blokje gemaakt dat ik via een zelfgemaakt tool in mijn draaibank kon opspannen.

Overigens heb niet de illusie dat ik in 1 poging klaar was. Na 3 keer de mist in te zijn gegaan is de 4e poging redelijk naar tevredenheid geslaagd.

Ruwe blokje met een “beginnetje”:

Na 3 mislukte pogingen het ruwe fabrikaat naast het origineel:

Na het nodige schuurwerk begint het er al iets op te lijken:

Passen of de maatvoering inmiddels nog ok is. Nog niet helemaal tevreden over de bolling:

Na flink wat uurtjes schuren en polijsten komt hij aardig in de buurt van het origineel!

Inmiddels is de Jenny klaar om weer gedragen te kunnen worden. Het nieuwe glaasje staat haar prima!
Overigens blijft het oude glaasje (uiteraard) in bewaring bij het klokje.

Bedankt voor het kijken!

Gr. Men

52 likes

Schitterend project en petje af voor zoveel vakmanschap !

Top gedaan!
Ik ben bij diverse Tissot’s ook al tegen het probleem aangelopen dat er geen standaard glazen te vinden zijn die passen; dus ik heb ook al zitten fantaseren over zelf maken. Helaas heb ik geen draaibank, dus dat houdt gauw op.

…schrijft een draaibank op het verlanglijstje…

:smile:

Prachtig gedaan :+1:

Bijzonder goed gelukt, zulk vakmanschap is mij niet gegeven… Prachtig gedaan en nu meerdere maken en tegen de hoofdprijs op de bay :smile: Ook heel gaaf horloge.

Stoere klok!
En een KLASSE reparatie!!!
Petje af! :+1:

Top! vakwerk :+1:

Mooi hoor zo’n glas, ziet er weer super uit. De wijzerplaat even opnieuw lakken met blanke lak :weary: Brrrrr…

mooi gedaan. :+1:

Alleen de 850 en de 10283-3 van Tissot zie ik even snel met een generieke vervanger van Sternkreuz.

Heel knap!

Respect! :+1:

Ja ik heb al eens bij Steinkreuz zitten kijken maar niets wat direct past.
Het probleem bij die Tissot glazen (PR516 in dit geval) is dat de binnendiameter ook moet kloppen omdat er een ring in moet klemmen.
Misschien eens een dagje bij m’n schoonvader buurten, die heeft wel een draaibank. :sunglasses:

HULDE!!! Grote klasse! :clap:

Mooi project en netjes gemaakt :thumbsup:

Wet je zeker dat het geen acrylaat is? polycarbonaat lijkt mij minder geschikt voor een glaasje.

Mooi werk Men en ook nog een hele mooie duiker; bedankt voor het delen! :+1:

Mooi werk!

Respect man! Grote klasse en weer een supergave klok!

Groet,
Ronald

Nee je hebt gelijk het is Acrylaat

Wow diep onder de indruk dat je zelf in staat bent om dit te doen. Het polijsten heeft ongetwijfeld een hoop elbow grease gekost! Complimenten !!! :mortar_board: