Misschien een vraag die hier al gesteld is al kon ik ze niet direct vinden met de zoekfunctie : wat betekenen de xx jewels die je horloge bezit ? En worden die gebruikt voor het functionele of puur voor het visuele aspect. Bij mijn horloge staat er bvb 25 jewels. Ik denk dat ik eentje zie zitten (soort roze steentje). Maar waar zit de rest dan? En welke soort stenen heb je meestal ?
Met de Jewels worden de robijntjes bedoeld waar de assen van bepaalde tandwielen in draaien.
Hoe meer Jewels hoe beter het uurwerk is NIET per definitie waar. Zo zal een chronograaf uurwerk meer jewels hebben dan een uurwerk zonder chronograaf om de simpele reden dat een chronograaf nou eenmaal meer tandwielen heeft omdat het subdials heeft.
Met de Jewels worden de robijntjes bedoeld waar de
assen van bepaalde tandwielen in draaien.
Zijn synthetische robijntjes die gebruikt worden om slijtage van onderdelen te minderen.
Hoe meer Jewels hoe beter het uurwerk is NIET per
definitie waar. Zo zal een chronograaf uurwerk
meer jewels hebben dan een uurwerk zonder
chronograaf om de simpele reden dat een
chronograaf nou eenmaal meer tandwielen heeft
omdat het subdials heeft.
Tja, wat is beter? Er werd wel gedacht, hoe meer jewels, hoe meer onderdelen, hoe complexer de klok, hoe duurder, hoe luxer/meer status/etc.
Een handopwind heeft ongeveer 17 < automaat (21) < chronograaf (25) < tourbillon (35).
Is niet perse altijd zo: er zijn ook tourbillons met 17 jewels. Maar over het algemeen geldt, hoe meer onderdelen, hoe meer jewels. Daar maken sommige merken ge/misbruik van. Ze plaatsten dan meer jewels in een uurwerk dan functioneel noodzakelijk was. Beetje flauw vind ik dat, maar onwetenen trappen er wel in. Ja, deze heeft 12 Megapixels ipv 10…