Jewels?

kan iemand mij uitleggen wat jewels eigenlijk wil zeggen?
misschien voor iedereen heel duidelijk maar als nieuweling in deze wereld moet ik nog veel leren

alvast bedankt

kristofd Schreef:

kan iemand mij uitleggen wat jewels eigenlijk wil
zeggen?
misschien voor iedereen heel duidelijk maar als
nieuweling in deze wereld moet ik nog veel leren

alvast bedankt

Ik weet ook niet echt veel maar jewels of rubis zijn de edelsteentjes waar de asjes van het mechaniek in draaien. Ze werken eigenlijk als een soort kogellagertjes.
Correct me if I’m wrong.

mvg, Frans

Klopt wat je zegt Frans. Gebruik de zoek functie maar en je zult zien dat dit onderwerp al vele malen behandeld is.

synthetische robijntjes. geen echte :slight_smile:
helaas.

goed bedankt iedereen,kvroeg het mij gewoon af

Paar voorbeelden.

De bovenste twee zitten gemonteerd in “chatons” zodat ze eenvoudiger te vervangen zouden zijn (corrigeer me als ik hier een blunder maak… Ik vraag me af of dit inderdaad zo functioneel is. Het ziet er in ieder geval wel goed uit :wink: ).
Hier zitten de twee veertonnen aan vast.

Je ziet dat er in dit uurwerk 26 stenen zitten (“26 rubis”). Op het steentje rechts (waar het balanswiel aan zit) zie je de shock protection zitten - dat “beugeltje” bovenop.

Groet
Mark

die chatons zijn tegenwoordig echt niet meer funktioneel hoor… :slight_smile: het is puur voor het oog, echter wel gebaseerd op de historie van de horlogemakerij.

Lagersteentjes kunnen al een hele poos zo nauwkeurig gemaakt worden dat ze direkt met een perspassing in de bruggen vastgezet kunnen worden, maar heel vroeger werden de lagersteentjes vastgezet in een “vatting”, ze werden in een kamer gelegd en dan werd een “kraagje” naar binnen gefelst, waarmee het lagersteentje vast kwam te zitten.
Het maken van zo’n vatting was niet echt simpel en bestond uit een paar stappen, en deed je het gemakkelijkst in een draaibank, en die vatting uit een stukje rond goud of messing te draaien was weer makkelijker als de hele brug in te moeten spannen…

Kortom: men draaide een kleine ronde vatting (“chaton”) waar een lagersteentje in gevat kon worden en die chaton werd dan weer vastgeschroefd in een brug of kloof; puur praktisch dus…

Het duurde niet lang voordat men een apparaatje gemaakt had waarmee de vatting in 1 keer gemaakt kon worden (dus ook al direkt in de brug gemaakt kon worden, zonder chatons), op dit plaatje is de vatting ook iets duidelijker te zien.:

Nog een fotootje van gereedschap om de “jewels” op de oude manier te vatten; boven gereedschapjes om een vatting te openen en te sluiten, eronder het machientje zoals hierboven beschreven om de vatting in 1 arbeidsgang te maken:

Tegenwoordig drukt men moderne friktie-lagersteentjes in de chatons, is niet nodig, heeft geen enkel voordeel, maar is natuurlijk wel heeeeeeel errug fraai om naar te kijken…

Groet,
Paul

Dat heb je prachtig uitgelegt heb ik weer wat bij geleerd

gr Pieter

Bedankt voor de les Paul.

Dank je wel Paul (tu)
Begrijpelijke info als bv jij nu geeft maakt forum junks van mensen zoals ik :smiley:

mvg, Frans

Top !

Groet
Mark