JLC Advies

Dag Forum

Ik zit met twee vragen in verband met mijn '40 JLC.
De eerste vraag gaat over het al dan niet herchromen van de kast.
Mijn exemplaar is qua wijzerplaat en wijzers in zeer netto staat voor haar leeftijd. De kast echter heeft wat meer afgezien. De foto’s proberen een zo waarheidsgetrouw mogelijk beeld te geven.
In mijn ogen vind ik het zonde dat ze momenteel niet in haar volle glorie is.
Een oplossing hiervoor zou dus zijn om de boel te laten herchromen.
Echter twijfel ik of dit de juiste beslissing is, aangezien de staat waarin ze nu is 60 jaar geduurd heeft.
Denken jullie bovendien dat dit een negatieve of positieve impact zou hebben op de waarde?

De tweede vraag is een pak simpeler: welk bandje zou er mooi op passen? Kan niet kiezen :smiley:

Een paar foto’s ter illustratie:

Fijne namiddag verder!

Ik zou hem opnieuw laten verchromen. Ik heb hetzelfde met een Seiko Grand Quartz, die laat ik ook opnieuw vergulden. Een Ferrari in goede staat is ook meer waard dan als barnfind.

Bandje is perfect! Kast is heerlijk authentiek zo!

Verchromen. Het zal de waarde noch het voorkomen van het horloge negatief beinvloeden.

Denk dat je de kosten van het verchromen wel terugverdient als je hem verkoopt. De wijzers en indexen zijn nu al goud, dus je kan hem voor hetzelfde geld ook laten vervullen. Dat zou ik doen.

Het hangt er een beetje vanaf of het voor handel is of voor eigen gebruik. In het eerste geval zou ik er niets aan doen, de koper mag het dan beslissen of hij het wil laten doen of niet maar dan is hij iig nog origineel. Voor jezelf zou ik het laten doen, het zijn niet een paar krasjes maar substantiële schade, ik zou me er teveel aan irriteren…

BH Schreef:

Verchromen. Het zal de waarde noch het voorkomen
van het horloge negatief beinvloeden.

Ben je pro of contra dan?

Het is voor eigen gebruik, denk niet dat ik van deze snel afstand zal doen!
Het chromeren kost (van wat ik gehoord heb) ergens rond de €135 (als ik het voorbereidende werk bij mijn horlogemakker/kennis) laat doen.

Waarschijnlijk dat ik 'm ooooooit wel eens wegdoe, maar denk niet dat ik daarop ga wachten om 'm origineel te kunnen verkopen.

Desalniettemin stoort het mij momenteel niet echt.

Ja hoor, ik zou ook voor verchromen gaan. Wordt ie alleen maar mooier van. Bovendien niet een klok die je hebt als investering maar om te dragen en van te genieten.

en wat het bandje betreft: deze klok kan veel hebben denk ik, mijn voorkeur zou uitgaan naar cognac of zwart.

EliasEliasElias Schreef:

BH Schreef:

Verchromen. Het zal de waarde noch het
voorkomen
van het horloge negatief beinvloeden.

Ben je pro of contra dan?

Pro

Toch het merendeel pro hier!
Heeft er iemand een idee of de kost die ik in gedachten had (€135) realistisch is?

Geen idee, maar ik ben zelf ook erg benieuwd.

Het ligt er een beetje aan was ze dan allemaal doen, voor alleen verchromen is het erg prijzig. Vergulden is ongeveer € 75,00 als je het voorwerk zelf doet.

http://www.platingservice.nl/

Verchromen is zeker niet nadelig voor de waarde , in tegendeel, wijzerplaten die opgeknapt zijn hebben wel vaak negatieve invloed op de waarde,die kan je beter origneel laten amar ik zou dit kastje wel laten verchromen als ej hem voor je zelf houdt , als je het voor de verkoop wilt doen kan je hem net zo goed zo laten.

Inderdaad, een redial is een directe waardedaling, wat zeker te verstaan is.

@Jante.vlaam: heb net antwoord gehad van een Nederlands bedrijf en die vertelde me dat (op basis van de foto’s van de JLC hier op het forum) dat het tussen 60 en 90 euro zou kosten om de kast te verchromen.

Lijkt me goede deal?

lijkt mij ook een goede deal. Maak wel duidelijk wat van jou verwacht wordt en wat van de verchromer. Als dat een partij is die vaker met horloges werkt is dat wel gemakkelijk. Als dat een verchromer is die vaak wat grover werk doet, dan zou ik het horloge zelf laten demonteren en hem alleen het te verchromen werk laten doen.

Ik ben overigens wel heel benieuwd hoe dit er uit komt te zien, tussen de 60 en 90 euro lijkt me op zich best te overzien en zeker voor dit horloge.

EliasEliasElias Schreef:

Heeft er iemand een idee of de kost die ik in
gedachten had (€135) realistisch is?

Ik heb niet veel verstand van het restaureren van horloges. Maar kijk ik naar de auto industrie dan zie ik dat verchromen heel erg dun is.
Het wegwerken van krassen is daarom denk ik duurder dan het verchromen zelf?
De dikte varieert van een paar micron’s tot ruim 1 millimeter.

cliogek Schreef:

EliasEliasElias Schreef:

Heeft er iemand een idee of de kost die ik in
gedachten had (€135) realistisch is?

Ik heb niet veel verstand van het restaureren van
horloges. Maar kijk ik naar de auto industrie dan
zie ik dat verchromen heel erg dun is.
Het wegwerken van krassen is daarom denk ik
duurder dan het verchromen zelf?
De dikte varieert van een paar micron’s tot ruim 1
millimeter.

Inderdaad, het grootste werk zit hem in het verwijderen van de oude laag, het schuren en opmaken van de kast. Ik heb me laten vertellen dat het effectief aanbrengen van het chroom snel geklaard is.