JLC Atmos

Ik heb vandaag in Bastogne een JLC ATMOS zien staan.
Hing echter geen prijskaartje aan. :smiley:
Ik vond het echter wel een hele mooie en strakke klok.
Zijn dit nu de klokken die men de "gesel der horlogemakers " noemt,omdat ze zo moeilijk zijn af te stellen, en dat je ze eens afgesteld, bijna niet meer mag afstoffen (bij wijze van spreken)
En wat maakt ze zo bijzonder ? Een hele lange gangreserve vermoed ik ?
En wat kost nou zo een JLC Atmos ?

De “hoofdpijn der uurwerkmakers” is de 400dagen klok, de 4 bolletjes die ronddraaien. Moet men Ă©Ă©nmaal per jaar opwinden.

Als men als hersteller niets afweet van een Atmos kan dat ook hoofdpijn bezorgen :smiley:
Een atmos is eeuwigdurend, wind zich op door temperatuurschommelingen.
Wat de prijzen betreft, hangt af van het model en de staat, maar kosten al gouw 1200 Ă  1500 euro beginprijs en tweedhands.

Hoi Jaap, de koop is nog niet voor vandaag hoor. En ik koop ook liever een nieuwe. :wink:
Maar ik meen begrepen te hebben dat ze volledig waterpas en trillingsvrij moet staan.
Nu heb ik jammergenoeg geen huis met zo’n traditionele marmeren schoorsteenmantel - zo z’n Atmos op een gewone houten kast ook zijn werk doen ?

Enne heeft er iemand een adres in Belgenland, waar je die dingen kunt kopen ?

Beste Jaap, ik overweeg ook aanschaf van een atmos en ik wil hem ook op de schouw zetten, daar heb ik echter recent een gesloten gashaard in geplaatst en die wordt dus wel een stuk warmer dan een open haard. Heb je daar toevallig ervaring mee/ kan dat kwaad?

Mijn advies: Koop een Atmos nieuw. Aan tweedehands Atmos klokken mankeert meestal wat. En dit mankement is tijdelijk te maskeren.
Ik kocht de mijne ook tweedehands, en heb leergeld moeten betalen: Resultaat: Ruim 800 Euro aan servicekosten bij JLC te Zwitserland. Er zijn veel onderdelen vervangen, en hij loopt nu weer als een zonnetje.

Het is echt fascinerend om naar te kijken. Het is een aanschaf voor het leven.

gr,
Hans Mennink

Wat doen die ‘pendules’ nieuw? :slight_smile:

Nee maar ik bedoel eigenlijk het snelle verschil in omgevingstemperatuur, kan geen kwaad ? En ik moet je teleurstellen want ik vind de rhodium uitvoering ook mooier