JLC Atmos

Ik heb vandaag in Bastogne een JLC ATMOS zien staan.
Hing echter geen prijskaartje aan. :smiley:
Ik vond het echter wel een hele mooie en strakke klok.
Zijn dit nu de klokken die men de "gesel der horlogemakers " noemt,omdat ze zo moeilijk zijn af te stellen, en dat je ze eens afgesteld, bijna niet meer mag afstoffen (bij wijze van spreken)
En wat maakt ze zo bijzonder ? Een hele lange gangreserve vermoed ik ?
En wat kost nou zo een JLC Atmos ?

De “hoofdpijn der uurwerkmakers” is de 400dagen klok, de 4 bolletjes die ronddraaien. Moet men éénmaal per jaar opwinden.

Als men als hersteller niets afweet van een Atmos kan dat ook hoofdpijn bezorgen :smiley:
Een atmos is eeuwigdurend, wind zich op door temperatuurschommelingen.
Wat de prijzen betreft, hangt af van het model en de staat, maar kosten al gouw 1200 à 1500 euro beginprijs en tweedhands.

Marc,

Ik ben al enkele jaren trotse bezitter van een Atmos en elke dag weer geniet ik van dit meesterwerk. Zoals Freddy al zei, je hoeft er nooit iets aan te doen, 1 graad temperatuurverschil is al voldoende voor 48 uur gangreserve. Tweedehands zijn er wel te koop, prijsvoordeel is niet interessant gezien de vaak deplorabele staat en/of gebrek aan historie. Nieuw kosten ze in de winkel vanaf € 3.000,- maar beetje handelen geeft al snel wat voordeel. Er zijn diverse versies in omloop. Stuur me even een PB als je wilt, ik wil de mijne wel verkopen (en dan een nieuwe kopen in een andere uitvoering, ik wil niet zonder Atmos :slight_smile: )

Jaap

Hoi Jaap, de koop is nog niet voor vandaag hoor. En ik koop ook liever een nieuwe. :wink:
Maar ik meen begrepen te hebben dat ze volledig waterpas en trillingsvrij moet staan.
Nu heb ik jammergenoeg geen huis met zo’n traditionele marmeren schoorsteenmantel - zo z’n Atmos op een gewone houten kast ook zijn werk doen ?

Enne heeft er iemand een adres in Belgenland, waar je die dingen kunt kopen ?

Marc,

Ik woon 100 meter van de Belgische grens, dus dat kan het probleem niet zijn :slight_smile:
Mijn Atmos stond inderdaad op een zwart marmeren schouw, waterpas en trillingsvrij. Ben inmiddels verhuisd en heb nu geen marmeren schouw meer, dus vandaar dat ik m’n vergulde Atmos (hij is pas twee jaar oud) wil ruilen voor een Rhodium uitvoering.
Hij staat nu op een kast en dat geeft geen problemen.

Maar een ding is zeker, een Atmos is een dagelijks plezier om naar te kijken, als je ooit tot aanschaf overgaat zal je er zeker geen spijt van krijgen.

Elke JLC dealer kan een Atmos leveren, bijv. Slaets in Antwerpen. On line kan je ze ook (iets voordeliger) kopen bijv. bij Marley van Sayin.

Succes!

Jaap

Beste Jaap, ik overweeg ook aanschaf van een atmos en ik wil hem ook op de schouw zetten, daar heb ik echter recent een gesloten gashaard in geplaatst en die wordt dus wel een stuk warmer dan een open haard. Heb je daar toevallig ervaring mee/ kan dat kwaad?

Hmm, ik had in mijn schouw ook een gasunit zitten, echt gloeiend heet werd het niet (zou ook niet goed zijn denk ik, een marmeren schouw waar je een eitje op kan bakken :slight_smile: )
Je hebt het al kunnen lezen, mocht je in de markt zijn voor mijn Atmos hoor ik het wel van je!

Jaap

Mijn advies: Koop een Atmos nieuw. Aan tweedehands Atmos klokken mankeert meestal wat. En dit mankement is tijdelijk te maskeren.
Ik kocht de mijne ook tweedehands, en heb leergeld moeten betalen: Resultaat: Ruim 800 Euro aan servicekosten bij JLC te Zwitserland. Er zijn veel onderdelen vervangen, en hij loopt nu weer als een zonnetje.

Het is echt fascinerend om naar te kijken. Het is een aanschaf voor het leven.

gr,
Hans Mennink

Wat doen die ‘pendules’ nieuw? :slight_smile:

Nee maar ik bedoel eigenlijk het snelle verschil in omgevingstemperatuur, kan geen kwaad ? En ik moet je teleurstellen want ik vind de rhodium uitvoering ook mooier…