JLC Compressor Memovox logo

Als je met google gaat zoeken naar afbeeldingen van een JLC Compressor Memovox dan kom je 2 verschillende wijzerplaten tegen. Een met “Memovox” en de ander met “Memovox Automatique” aanduiding onder het logo. Weet iemand wanneer deze wijzerplaten zijn uitgegeven en welk is de recenste?

Zo te zien is de tweede een replica. Datumvenster ziet er een beetje goedkoop uit

Tom Koerts Schreef:

Zo te zien is de tweede een replica. Datumvenster
ziet er een beetje goedkoop uit

Tom

Het horloge is de handboei van de tijd

  • Radecki

Ik kom veel foto’s tegen hoor met die verschillende aanduidingen. Ook in verschillende kasten en met andere bandjes. Denk echt dat ze ook “orgineel” zo geleverd worden.

Wat zie jij aan dat datumvenster voor iets specifieks?

gr Wilko

Er is zelfs nog een wijzerplaat zoals de op onderste foto maar dan met het driehoekje om de alarmtijd in te stellen op de positie 12 uur.

Lijkt net of die cijfers een beetje scheef erin staan. Ook doet het lettertype me denken aan een replica model.

Wat het eerste in mij opkomt is dat het misschien een Automatic en Kwarts zou kunnen zijn;

Memovox Automatic (automaat dus)
Memovox (kwarts)

Beide modellen zijn orgineel volgens mij. Bij de tweede is de aanduiding gebruikt zoals die in de periode 2003-2005 in de brochures terugkomt. Het tweede model lijkt mij van witgoud als ik mij niet vergis.

Moet toch beiden van staal zijn…

Gert Schreef:

Er is zelfs nog een wijzerplaat zoals de op
onderste foto maar dan met het driehoekje om de
alarmtijd in te stellen op de positie 12 uur.

Dat klopt. Hier is een aardig stukje te lezen waarom dat was:

The watch was launched at SIHH 2002 and was positively received by retailers worldwide. JLC then found out that the triangular alarm pointer at 12 O’clock was too near the alarm dial edge at around 12.40 hrs, it was sometimes easy to inadvertently wind pass the desired alarm time when setting an alarm.

In pursuit of perfection, the team decided to make last minute changes to the dial. So, we now have a strange situation where the production model has a triangular alarm marker at 10 O’clock, but ALL the initial marketing material shows the earlier SIHH version. Fortunately, Metalem, is a nimble dial supplier and is able to accommodate the last minute changes, shortening any possible delays of worldwide delivery of the watch.

http://www.thepurists.com/watch/features/jaw/jlcmastercomp/index.html

Jaap-Wim Schreef:

Wat het eerste in mij opkomt is dat het misschien
een Automatic en Kwarts zou kunnen zijn;

Memovox Automatic (automaat dus)
Memovox (kwarts)

Nee helaas dat is het niet want er is geen kwarts uitvoering van dit horloge.

Peter Z Schreef:

Beide modellen zijn orgineel volgens mij. Bij de
tweede is de aanduiding gebruikt zoals die in de
periode 2003-2005 in de brochures terugkomt. Het
tweede model lijkt mij van witgoud als ik mij niet
vergis.

Ik heb zelf een 2004/2005 boekje van de compressor serie en daar is het horloge afgebeeld zoals de bovenste, dus enkle met “Memovox”’ en ook op de JLC site is hij zo afgeebeeld. Misschien was de eerste serie anders.

Heb jij dan misschien een 2003/2004 boekje?

In het boek Book of Timepeices 2004/2005 EN staat hij afgebeeld zoals op foto 2 dus: memovox automatic. In het boek 2002/2003 EN komt de memovox niet eens voor. Ik ben ook in het bezit van een JLC Comp.memovox
met een wijzerplaat afgebeeld zoals foto 2. Wijzerplaat foto 1 heb ik zelf in maart van dit jaar voor het eerst waargenomen.

Mvrg Gert Jan