Jobin Freres

Kwam dit tegen ergens op het internet. Weet iemand wie of wat Jobin Freres is? Ik gok een importeur, maar kan op internet niks vinden.

Hebben die hier iets mee te maken? Zie op hun website staan dat ze in 1986 zijn begonnen. Uurwerk zelf ziet er ouder uit. Heeft niet eens een Incabloc schokbescherming, uurwerk lijkt op zijn minst jaren 50.

Ik hoop dat iemand anders nog kan helpen. Ik weet namelijk niet of zij hier direct iets mee te maken hebben.

MXH wist je al natuurlijk. (Ik moest het toch ff vragen, sorry)
http://www.ranfft.de/uhr/info-uscode-e.html

1 like

Ja tuurlijk. Alleen ben ik niet bekend met Jobin Freres en kom het nergens tegen. Dit zou moeten gaan om een horloge uit de jaren 30/40. Eerder werd een website gedeeld alleen de heren daar zijn ergens in jaren 80 daarmee gestart.

Mikrolisk geeft dit:

Misschien wat aanwijzingen om verder te geraken?

1 like

Ben ik ook tegengekomen. Weet alleen niet zeker of daartussen een verband bestaat. Maar goed altijd leuk om dat weer eens uit te zoeken.

Tot 1883 werd door elk kanton een lijst van ondernemingen bijgehouden. Vanaf 1883 - na de invoering van de wetgeving mbt het verbintenisrecht kwam er een Zwitsers handelsregister. Dat werd nog steeds door elk kanton gevoerd maar volgens de nationale wetten.
We vinden in april 1883 de inschrijving van Jobin Frères met de mededeling dat ze voor 1883 al bestonden.
En met de mededeling dat ze zilveren horlogekasten maken.

Maar… we vinden vrijwel tegelijkertijd een onderneming met dezelfde naam maar een andere chef in een andere gemeente

grafik

In 1890 wordt de laatstgenoemde opgeheven en daarvoor in de plaats komen twee aparte onndeneminkjes

Dan, het is inmiddels 1920 wordt er weer een Jobin Frères opgericht

helaas, in 1923 is het daarmee alweer afgelopen

grafik

geen probleem, in 1928 zijn er een vader en twee zoons die in Tramelan onder de inmiddels veelgebruikte naam een onderneming op poten zetten

In 1944 stapt er een vennoot uit
grafik

en in 1957 maken ze er een NV van

En tenslotte in 1987, einde van het verhaal zoals voor zovelen in die tijd in die business.

grafik

Dus @Chillekasper Jouw uurwerk past in de tijd dat de fa. Jobin Frères (SA) bestond en heeft behalve de naam niets met de gebroeders Jobin uit Lausanne te maken.
Jobin is niet bepaald een naam als Muller en Meier maar komt toch redelijk veel voor in het franstalige deel van Zwitserland (er staan er 247 in het telefoonboek)

Dit is de ene broer (Yves)

en dit Hervé

Samen op hetzelfde adres werkend maar apart ingeschreven in het handelsregister.

En het werk? ik gok op AS 1158 Jaren 50

En ik heb het nog even nagekeken, ze zijn GEEN familie van de oude Jobins, want:
In Zwitserland is iedereen burger van een gemeente.
De jonge broers Jobin zijn burgers van Saignelegier, de oude broers Jobin van de SA waren burgers van Les Bois.

Twaalf kilometer uit elkaar. Beide vlak bij de Franse grens in het huidige kanton Jura, dat in 1979 “onafhankelijk” van het kanton Bern geworden is. Iets met Franse en Duitse taal en moeilijk enzo.

Het kan natuurlijk dat er een gemeenschappelijke voorvader is en dat één tak burger van de ene en de andere tak burger van de andere gemeente geworden is, maar dat is echt lang geleden :wink:

5 likes