Jolus Landeron Flyback Chrono

Hoihoi,

Ga me hier ff voorstellen, al ff bezig met horloges verzamelen maar nu eindelijk de stap
gezet om me hier aan te melden :slight_smile:

Heb een beetje vanalles, van Omega Speedmasters tot Vostok’s en een verdwaalde Rolex Yachtmaster.

Kon van een kennis deze Jolus inruilen op een horloge die ik ooit van hem had gekregen in een lot.

Het is een Jolus met vermoedelijk een Landeron 149 binnenwerk. (ken er nog niet veel van)
die bij hem vastgelopen is bij het resetten van de chrono. Sindsdien is hij dood…


Zou er zelf graag aan willen beginnen (heb wat technische achtergrond met luchtgekoelde Porsches)
maar weet niet of dat zo verstandig is?

Groetjes,
Johan

1 like

Niet doen.

Overigens is een L149 geen flyback

Mooi klokje. Ik heb er zelf ook een gehad van 38mm; die moest ik helaas retourneren omdat het uurwerk stopte in de crown-up positie. Ik vind dit nog steeds erg jammer vooral door de mooie brons/gouden patina van het horloge. En ik denk dat deze ‘jumbo’ chrono’s uit die tijd in goede conditie wel steeds schaarser worden.

Zelf beginnen met uurwerken repareren kan, is leuk als je een van priegelen houdt; maar ik zou wel ten zeerste afraden om te beginnen met een chronograafuurwerk; begin met iets simpels wat geen ramp is als je het verknalt. Er gaat namelijk gegarandeerd wat sneuvelen of wegschieten bij je eerste uurwerkje. :sunglasses:

Precies dit. Begin met iets onbelangrijks. Zou zonde zijn deze mooie chrono om zeep te helpen.

1 like

Thanks! :slight_smile: Ja dan wordt 't ff geduld hebben tot m’n horlogemaker terug is uit vakantie…

Deze foto heb ik nog van de vorige eigenaar, weet niet of jullie daaraan kunnen zien
welk type klokje het is? Hij zei me iig dat het een flyback was, of misschien is dat wel de reden
dat hij nu vastzit :sweat_smile:

De type aanduiding zit vaak onder de balans(brug). Even open maken en kijken is het snelst.

Zo te zien zit er in ieder geval een hoop smurrie op de hevel. Denk dat deze volledig gereinigd en geolied moet worden om hem weer aan de praat te krijgen, uurwerk ziet er vuil uit.

:point_up_2: Goed advies

Die van mij had een Landeron 55, kaliber 48 komt ook vaak voor bij deze dacht ik.

Ik durf te zeggen dat deze chrono,s nooit zeldzaam zullen worden. Ze waren in die tijd zeer populair en betaalbaar vanwege de flinterdunne gouden kasten. Er zijn er al 1000en gesloopt voor het goud maar nog steeds kan je er net zo veel kopen als je wilt.

Als er 1000en zijn gesloopt dan zijn ze nu schaarser dan voorheen lijkt mij :stuck_out_tongue_winking_eye::smile:

Haha ja dat klopt. Het worden er minder maar schaars zijn ze zeker niet.

1 like

Daarnet even het dekseltje erafgehaald :neutral_face:


Alles roestig en droog…

Heel veel gerammel ook van het balanswiel net of het zit los.
Hij heeft wel nog een minuut gelopen, net genoeg om ook de chrono te resetten.
Nu geen gerammel meer van het balanswiel maar tikken doet hij ook niet meer…

Heb ook al gezien dat het een Landeron cal. 51 is.
En al gezien op de fotos dat er met de reset-knop iets gebeurd is, veel te diep ingedrukt ofzo waardoor er iets voorbij het veertje gedrukt is

3 likes

Waarschijnlijk een tap van de balans afgebroken.

Is dit einde verhaal?

Ben er niet echt aan gehecht en voor 250-400 pluk ik wel iets
soortgelijks van het net…

Die uurwerkjes worden veel op ebay aangeboden, ongeveer vanaf €50.
Sommige met defecte balans, of missende onderdelen, deze verkoper heeft er een aantal:
https://www.ebay.de/sch/m.html?_ssn=kian-werke&LH_PrefLoc=&_from=R40&_trksid=p2499338.m570.l1313.TR12.TRC2.A0.H0.Xlanderon.TRS0&_nkw=landeron&_sacat=0

Bedankt voor de tip!

Ga ff het verdict van m’n horlogemaker afwachten
en ben ook al in contact met Toke van hier op het forum :+1:

Ik heb eventueel ook nog wel donoruurwerken of onderdelen liggen voor dit uurwerk.

Zal PB sturen :wink: