Jomashop & BTW

Ik overweeg de aankoop van een horloge dat inclusief verzenden bij Jomashop $80,11 kost. Moet ik nog rekenen op extra kosten in de zin van BTW, invoerrechten en afhandelingskosten of is zo’n relatief laag bedrag veilig?

Hetzelfde horloge is voor iets meer ook via ebay te verkrijgen, is de kans op extra kosten bij via ebay kleiner dan bij Jomashop?

Dit had je ook zelf binnen 10 seconden op google kunnen vinden maar ik ben in een goede bui, hier :

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/internetaankopen/content/moet-ik-betalen-voor-de-invoer-van-mijn-pakket

7 likes

Bij eBay zit je vaak aan dat Global Shipping gedoe vast en die rekenen de btw al bij aankoop direct af. Dan heb je dus helemaal geen kans meer dat er iets doorheen glipt.

Rechtstreeks bij Jomashop of waar dan ook uit de VS is die kans overigens ook niet bijzonder groot, volgens mij moet je echt geluk hebben als de douane je pakket doorlaat.

1 like

Bij Joma kun je bij het afrekenen gewoon direct de invoertax erbij betalen. De kans dat hij er bij niet betalen doorheen glipt is nihil omdat ze bij dit soort online winkels de waarde altijd vermelden op het pakket.

2 likes

Ik kocht een lp van CAD 32.40. Omgerekend ongeveer EUR 21,50 ex verzendkosten. Die zou volgens douaneregels zonder extra kosten afgeleverd moeten worden. Maar DHL Express presenteerde me een rekening van ruim EUR 24,—. Waarvan EUR 18,— aan kosten DHL zelf.

Bezwaar bij fiscus levert dan max EUR 6,— op (EUR 24,— min EUR 6,—). Telefoontje naar DHL gaf tot mijn verbazing wel het juiste resultaat: fout werd erkend en zonder extra kosten werd pakket afgeleverd.

2 likes

Hou je wel rekening met de garantie als je bij Joma koopt? Ik lees regelmatig dat de fabrikant moeilijk doet als er issues zijn.

2 likes

Dat is ook een primeur :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Ik meende dat de verzendkosten ook meegenomen werden in het belastbare bedrag?

3 likes

Klopt, daar ben ik weleens het schip mee ingegaan. In mijn geval een goedkoop horloge met gratis verzending, verstuurd met DHL. De belastingdienst kijkt dan gewoon op de site van DHL wat het tarief is voor verzending uit het land van herkomst (vaak schrikbarend veel, want particulier tarief, geen korting) en rekent daar belasting over.

1 like

Bedoel je wel Joma? Hier heb ik nooit problemen mee gehad:

2 likes

Ik ben wel vrij selectief, maar hé laat ik eens gek doen ook voor jou vandaag.
Dus heb je een vraag dan hoor ik dat graag.

Vorig jaar voor 87,- een aankoop gedaan bij Creationwatches, geen verzendkosten. Moest hier toch echt 56,82,- voor bijbetalen van DHL.

Dit zou niet moeten kunnen, als je de info van de douane erop naleest. Helaas was ik niet in de gelegenheid binnen 6 weken bezwaar te maken.

Voorlopig sla ik dit soort aankopen even over :expressionless:

Gemiddeld 25 % bij tellen op alle bestellingen buiten de EU boven de 20 €.

3 likes

Vanuit de VS ben je altijd aan de beurt bij een artikelwaarde boven 22 Euro. De kans dat het erdoor glipt is nihil, ook als je op ebay koopt.
Ik zou gewoon bij de jomashop de belasting afrekenen, je hebt dan je pakket meestal sneller binnen. De douane hier in NL is nogal traag met inklaren, kan zomaar een maand duren.

1 like

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/internetaankopen/content/laat-je-niet-verrassen-als-je-online-winkelt-buiten-de-eu

1 like

Klopt allemaal, ik reken ook altijd ongeveer 25% ( incl verzendkosten) als extra kosten.

Afrekenen aan de deur (contant!) is vorig jaar afgeschaft, deze pakketjes gaan nu rechtstreeks naar het postkantoor. Dit ivm met de vele overvallen op bezorgers.

2 likes

Ik ook, doe altijd x 1,25 ( weet ik is hetzelfde ) .

Maar direct afrekenen is het makkelijkst als het kan, anders betaal je het waarschijnlijk ook en met een enorme vertraging .