Voor de eerste keer een foto in de sneeuw in Manual Mode schieten op de DSLR viel niet mee. Was me rot aan het zoeken naar de juiste instellingen.
Aangezien het horloge op de grond ligt en ik door de zoeker moet scherpstellen, moet je zelf dus ook op de grond liggen.
Heerlijk een half uur lang in je spijkerbroekje half tijgerend in de sneeuw liggen, op zoek naar de juiste instellingen voor het perfecte plaatje….daar krijg je ijsballen van
Dankjewel!
De bovenste op de kliko in Nederland.
Daar onder net buiten Helsinki in de achtertuin van vrienden.
De onderste 3 in Fins Lapland ong 150km boven de poolcirkel.
Bij skigebied Ylläs.
Als je in februari gaat is er voldoende licht. Zon is al wel onder om vier uur, maar de pistes zijn verlicht. Leuke is wel dat je voor het avondeten al “op jacht” kan gaan naar het noorderlicht
Wat ik speciaal vond is dat het een hele andere wintersport was dan ergens in de Alpen. Skiën of snowboarden stond bij ons niet echt centraal. Voor de doorgewinterde wintersporter is er niet echt heel veel uitdaging in het gebied, maar het is wel heel ontspannen snowboarden.
Wat we verder veel hebben gedaan was langlaufen (had ik nog nooit gedaan) met de sneeuwscooter een halve dag weg, hondensleetocht maken en met van die rackets onder je schoenen lopen. Kortom veel nieuwe ervaringen op gedaan.
Oh en wat me ook opviel is dat de sneeuw heel fijn is. Bijna poedersuiker. Als je goed kijkt zie je allemaal losse ijskristallen. Wat ook heel apart was is dat hoe hoger je komt, des te erger de frostbite is. Een dag was het zo ontzettend koud dat ik even wilde opwarmen en zag op de pistekaart een bar. Eenmaal daar aangekomen zag het er zo uit.
Wat @JuKo al zegt.
Wij waren er eerste week januari dit jaar.
En het was volle maan. Dus ondanks dat het maar 2,5 uur zo’n op is, was alles goed te zien.
Alles is natuurlijk wit en reflecteert het licht.
Onderstaande foto is genomen om 22:30
Mooie foto’s zeg! Ik moet mezelf even corrigeren. Ik zat twee keer in Levi ipv Ylläs, maar het ligt redelijk dicht bij elkaar.
Helaas beide keren geen noorderlicht gezien. Ik heb het wel in Ijsland gezien, maar niet zo heel fel.