Jouw horloge in de sneeuw

Nou nog 1 dan

50km maar.

11 likes

12 likes

Heel gaaf!!! :heart_eyes:

Dat noorderlicht… te vet!

1 like

Eens! Geweldig mooi! Prachtige foto

1 like

Vandaag naar het luchtballon festival geweest in Château D’Oex! Vandaag lag er een mooi pak sneeuw dus een mooie kans om een sneeuwfoto te schieten. Ook mijn eerste helicopter vlucht genomen, het was kort maar k§rachtig!

12 likes

Foto van 4 (:scream:) jaar geleden alweer.


Wordt hoog tijd voor weer een wintersportvakantie! :ski:

Wel voor dit jaar alweer twee zonvakanties in de agenda staan :sun_with_face::sunglasses:

4 likes

Het sneeuwde vanochtend flink hier in Brabant.

7 likes

Ik lees hier een, op zich vermeend zg. ludiek aardig, topic over horloges in de sneeuw.

De topicstarter dacht dat het wel leuk zou zijn om een “ludiek” bedenksel, met name een horloge in de sneeuw op het forum te plaatsen.

En als reactie zijn ook weer heel veel forumleden die zonder in feite na te denken direct gevolg geven aan deze oproep en hun mooie, resp. wel of niet dure, horloge in de sneeuw te kwakken en er een foto van te maken om op het forum te plaatsen.

Tja, hoe verzin je zoiets, maar wat veel belangrijker is hoe haal je het in je hoofd om zoiets te doen zonder er bij na te denken wat de mogelijke gevolgen zouden kunnen zijn.

Laat ik eerst beginnen met wat cijfermateriaal te noteren om te verduidelijken wat er precies aan de hand is.

De gemiddelde temperatuur van een sneeuwkristal is ongeveer tussen de -5 tot -20 graden Celsius. Laten we uitgaan dat de temperatuur van sneeuw wat op de grond ligt en nog niet smelt, ongeveer tussen de -2 tot -5 C is.

We kunnen ook met zekerheid vaststellen dat de gemiddelde temperatuur van het menselijk lichaam tussen de 35 en 38 graden Celsius is.
Laten we nu de hoogste sneeuwtemperatuur nemen, -2 graden en de gemiddelde lichaamstemperatuur 36 graden, dan is het verschil 38 graden.

Wel denkt u, wat moet ik daarmee, welnu er zit dus 38 graden tussen het afnemen van het horloge van de pols en het leggen in de sneeuw.

Vervolgens gaat u een foto maken en ligt dat ding daar lekker koud te worden in de sneeuw, fotootjes genomen en wordt vervolgens het horloge vermoedelijk wat droog gewreven en weer om de pols gedaan. Terug naar een polstemperatuur van ongeveer 36 graden.

Daar zit dus telkens een verschil in van ongeveer 38 graden Celsius.

Heel lang geleden heb ik meegemaakt dat een aantal badgasten op het strand Kijkduin met een horloge om de pols de zee ingingen en vervolgens weer op het strand lekker in het zonnetje gingen liggen.

Wel, de temperatuur van het zeewater in de zomer is ongeveer 16 tot 18 graden Celsius. Maar de temperatuur op het strand kan oplopen tot ver boven de 50 tot zelfs 60 graden Celsius in de zon.
Laten we even aannemen dat de temperatuur op het strand 55 graden is en het zeewater 17 graden, dan hebben we een verschil van 55 minus 17 is 38 graden Celsius. Meerdere badgasten hadden daarna last van condens in het horloge.

Wat is nu de essentie van dit verhaal, het verschil in temperatuur in snelle temperatuur wisselingen kan condens veroorzaken in het horloge, ook al is het waterdicht.

Hierboven kunnen we zien dat het verschil ongeveer 38 graden Celsius is in beide gevallen.

En dat is nu het probleem, als u geen last heeft gekregen van condens, dan heeft u geluk gehad.

Denk voortaan na wat u met uw mooie resp. exclusief horlogebezit doet voordat u grappen gaat uithalen die door onkundige worden voorgesteld om zg. ludiek te zijn om op het forum iets te schrijven.

Denkt u dat zal mij niet overkomen en het gebeurd alsnog, dan is dat weer goed voor de horlogemakers, die hebben weer wat werk.
dixi

2 likes

Zo had ik dat nog nooit bekeken (zon/zee)! :flushed:

:popcorn::popcorn::popcorn:

Het is natuurlijk überhaupt de vraag of het verstandig is om de grens op te zoeken, maar duikhorloges die voldoen aan de ISO 6425 normering worden hier wel op getest (d.w.z. thermische schok):

Immersion of the watch in 30 cm of water at the following temperatures for 5 minutes each, 40 °C, 5 °C and 40 °C again, with the transition between temperatures not to exceed 1 minute. No evidence of water intrusion or condensation is allowed.

Nu kun je er verder over discussiëren of je hier voldoende het temperatuurverschil tussen je pols en sneeuw of het warme strand en de zee mee afdekt, maar er is ieder geval over nagedacht.

Nog een andere leuk stukje wat hier niet direct iets mee te maken heeft:

Immersion of the watch in a suitable pressure vessel and subjecting it to 125% of the rated pressure for 2 hours.

Een duikhorloges met de vermelding 200m DIVERS op de wijzerplaat en/of deksel is dus getest tot minimaal 250m (25 bar).

1 like

Brrrr… :cold_face:

11 likes

3 likes


:cold_face:

5 likes

6 likes

Een van de leukste horloges voor in de sneeuw!

7 likes

Afgelopen jaar op Spitsbergen, met de msar arctic.

10 likes

Vostoks op wintersport.
Jaren geleden…:wink:

9 likes

8 likes

Omdat hij het leuker vindt dan mijn horloge :upside_down_face:

7 likes