Jouw horloge in de sneeuw

Mooie plaatjes! Toch genieten zo in de sneeuw. En nu mag de lente beginnen van mij :grin:

2 likes

Wel, een duikhorloge zou in principe geen probleem moeten hebben met dit verschijnsel.

Maar wat zegt de Engelse tekst die hierboven staat, het zegt dat de temperatuur overgang niet langer dan 1 minuut mag duren. Maar er staat ook:

No evidence of water intrusion or condensation is allowed.

Exact vertaald zegt het;

Geen bewijs van binnendringen van water of condens is toegestaan.

Welnu, als ik dat juridisch goed lees staat er in feite dat het niet is toegestaan om een bewijs te leveren dat er eventueel wel vocht of condens binnen is gekomen. Rare jongens daar.

Wat kan er dan wel worden gesteld, welnu, een duikhorloge is om druk te doorstaan en het moet water dicht zijn. Er staat dat een duikhorloge een drukproef moet doorstaan van 125% van de normale druk.

Overigens wordt een duikhorloge ook op condens getest, echter niet op een manier waarbij extreme temperatuur verschillen worden getest. Zie hier de ISO 6425 norm;

Voor het ISO 6425 certificaat moet het horloge ook een aantal condens testen ondergaan. Zo wordt het uurwerk bijvoorbeeld 10 minuten van bovenaf met een gewicht van 0,5 kilo belast. Daarna volgt een condens-test.
Tijdens de condens testen wordt het horloge dan ook nog ‘s tot op 40 graden verhit gevolgd door afkoeling met een koude vochtige doek (of water) op het glas. Er mag dan na de droging geen condens op het glas blijven zitten.

Tja, als ik dat dan goed leest kan ik de volgende conclusie stellen;

Er wordt getest met een horloge die op kamer temperatuur is, vervolgens wordt het verhit tot 40 graden en afgekoeld met aan vochtige doek.

Wel, kamertemperatuur is gemiddeld 18 graden. Verhitten tot 40 graden, dus een verhoging van 22 graden, dat is net een paar graden boven de lichaamstemperatuur. Een vochtige doek, tja wat is dat dan wel, ik denk dat een koude vochtige doek ongeveer 12 tot 15 graden zal zijn.

Conclusie, temperatuurverschillen die minimaal zijn ten opzichte van het leggen in sneeuw en vervolgens om de pols.

Nergens kan ik ontdekken dat er volgens ISO normen duiktesten worden gedaan met temperatuurverschillen hoger dan 25 graden in een extreem snelle tijdsperiode.

Condens kan altijd optreden in een horloge, dat heeft niets te maken met drukverschillen, maar een duikhorloge wat wordt geassembleerd in een bepaald land kan meer of minder vocht bevatten in de kast.
Een voorbeeld van de luchtvochtigheid is hier te zien, De gemiddelde luchtvochtigheid in Nederland is 70%. In India 95%, overigens is dat de natste plaats op de aarde. Maleisië heeft een gemiddelde vochtigheid van 83% tot 87%.
Wordt een horloge geassembleerd in Zwitserland, dan is de luchtvochtigheid daar gemiddeld 75 %.
Dus zal er altijd iets van vocht in de kast zitten, hermetisch dicht of niet.
Bij extreme snelle temperatuur verschillen zal er dus altijd condens optreden.

Ook op dit forum is een topic die over condens gaat bij o.a. duikhorloges.

Daar lees ik dat er toch wel leden zijn geweest die problemen hebben gehad met condens.

Een goed raad, haal nooit dit soort grappen uit, tenzij u een horlogemaker wat wil laten verdienen.
dixi

4 likes

Gisteren wilde ik al de deur uit, maar het hier een ware sneeuwstorm! De sneeuw kwam niet verticaal, maar horizontaal door de straat.
Vandaag beter weer, maar helaas was de meeste sneeuw al weg. Gelukkig lag er in het bos nog redelijk wat sneeuw. Bij deze dus twee plaatjes!

15 likes

12 likes

Niet zo slim. Zo krijg je condens in de kast

Dat zei je vorig jaar ook al …

3 likes

Niet in die 1 minuut dat 'ie er ligt. Is allemaal goedgekomen!

1 like

14 likes

4 likes

17 likes

Even geen sneeuw hier, dus dan maar even eentje uit het archief… (febr. '21).

8 likes

9 likes

11 likes

10 likes

Of je doet het zo. Blijft hij toch op redelijk constante temp. Oude foto, maar nooit problemen met hem gehad. :smile:

7 likes

Crosspost!

10 likes

FC in de sneeuw!

14 likes

Dat ga ik eens even opzoeken als alternatieve bestemming voor wintersport!

14 likes

Ieder horloge lijkt mooier in de sneeuw valt me op :snowflake:.

9 likes