Jouw mooiste chronograaf aka chronoGAAF!

Ik snap je volledig wat die Hamilton betreft. Heb gelukkig ook wat “normalere” chrono’s hoor, zoals die Conserver (als de ‘Murph’ een chronograph was geweest, was 't die).

Ik vind chrono’s de perfect mix tussen noodzakelijkheid, kunstzinnigheid, en horlogerie. Puur een ‘time only’ doet 't 'm zelden voor me. Ik heb altijd een of meerdere complicaties, en hoe meer complicaties, hoe liever het mij is. Graag wel met nog een vleugje vintage look. Die laatste Hamilton heeft gewoon zoveel art deco-tintjes erin; ik word daar heel erg vrolijk van.

4 likes


Of…?

6 likes

Herkenbaar. Als ik naar een (duur) time only horloge kijk dan heb ik daar bijna nooit een klik mee, omdat het voor mij voelt alsof er iets mist. Het is gewoon te simpel.
Al mijn horloges hebben of een chronograaf, of een gmt wijzer of een datum. Maar als je me eerlijk vraagt hoe vaak ik de chronograaf of de gmt wijzer “nuttig” gebruik, dan is dat heel weinig.

Vintage is het nog niet helemaal voor mij. Bij een ander vind ik het mooi maar zelf, mwaaah. Vintage, maar ook dress watches, moet ik nog wat ouder voor worden, denk ik.
Het meest dressy wat in mij opkomt is de drang naar een IWC Portugieser chrono.

Mooi is dat hè, hoe je blij van iets kunt worden! :smiley:

2 likes

14 likes

9 likes

Over vintage gesproken!

1 like

Wow die is cool! Even op hun website gekeken maar hun foto’s doen het horloge weinig recht.

Wel mooie foto’s plus tekst en uitleg op:

Bevalt 'ie? Het is een handopwinder zie ik.

1 like

Heel mooi !:+1:

21 likes

Ja klopt hand opwinden 70 uur power reserve. Volle review en ervaring ben ik nog aan het schrijven en aan het meemaken.
De fotos op de website zijn inderdaad zn understatement voor hoe het horloge in het echt is. Draag hem nu al een week met heel veel plezier. Ook de maat is echt goed voor mijn kleine polsjes (16.5). Maat is 39mm en 48 lug to lug.

1 like

Prachtige chrono’s! Leuk dat je die zo uitgebreid beschrijft en laat zien.

En een cross post,


Want die wijzerplaat vind ik zo cool.

14 likes

Toch deze :crazy_face: oude foto

32 likes

Prachtig!

1 like

Nou, daar hebben ze bij Hamilton ook een (beetje een) antwoord op gegeven :smiley:

Hamilton Jazzmaster Maestro

Deze heb ik al 13 jaar geleden nieuw gekocht. Gaat ook nooit meer weg.

@Dukat wat heb ook ik genoten van je bijdrage :crazy_face::hugs:

@Dukat, heb je wellicht nog eens een Fortis chrono overwogen?
Super leuke club enthousiaste eigenaren ook😍

Foto geleend van het net (vermoedelijk @Subonno)

13 likes

Ja, ik heb zeker Fortis overwogen, maar ik heb wat moeite met dit merk.

  1. Krijg flashbacks naar de Fortis-bank.

  1. De écht toffe Fortis is onbereikbaar en onbetaalbaar, namelijk deze:

Dit is een compleet ontplofte 7750! Alarm, UTC, twee power reserve meters. Gewoon cool, maar niet te betalen.

De andere modellen die Fortis heeft, tja… De cosmonaut bijvoorbeeld, of hun oudere modellen, doen 't niet voor mij. Ik vind dan wat Tutima doet veel gaver en mooier.

image
Deze scoort heel hoog voor me. Ik vind de cathedral hands echt heel erg sexy, de coin edge bezel, de joekel van een kroon, bead-of-rice bracelet… jup, doe mij dit maar!

Speaking of beads-of-rice, deze wil ik stiekem ook heel erg graag:


Een schattig, klein, 38mm horloge met countdown-bezel én tachymeter op de binnenkant, handwound. Komt ook met broad arrow hands, vind ik eigenlijk nog mooier.

Ik heb iets met chrono’s tussen 1930-1980, dat is wel duidelijk.

Deze is ook van mij. Ik vind deze eigenlijk totaal niet passen in dit topic, want ging het niet om de mooiste?! Want my oh my wat is deze lelijk.

(genomen in Mexico City, Plaza de tres Culturas, waar Azteken, Spaanse overheersing, en modern vrij Mexico bij elkaar komen)

Deze Tutima M2 NATO heeft een center chrono minute hand, en is van titanium. Het is een in-house caliber, gemaakt om de Lemania5100 na te kunnen bootsen (enorm populair geweest bij piloten omdat dat caliber zo ontzettend shock-proof is) sinds de Lemania5100 door de Swatch group niet meer gemaakt wordt sinds Lemania ondergebracht is bij Breguet (FYI: voor de liefhebber, Breguet chrono’s én de Omega cal321 zijn de enige Lemania chrono’s die je nog kan krijgen anno 2024, net zoiets als dat Venus chronos Valjoux zijn geworden, en Minerva de powerhouse is achter Montblanc).

De Tutima M2 is spuuglelijk. Die bracelet, lijken wel kleine titanium kussentjes; geen mooie beveltjes, geen mooie strakke brushing, gewoon plomp. De case is echt een drama, visueel gesproken dan. Het is een blok titanium om je pols met evenveel charme als een Fiat multipla. De band mist on-the-fly adjustment, en eventjes strappie wisselen zit er gewoon niet in. De wijzerplaat is een designer’s nachtmerrie: al dat wit, oranje, en zwart, en dan die gekke rehaut met die oversized numerals, en dan drie subdials met drie formats en drie formaten! Wat dáchten ze toen ze dit ontwierpen?!

Nou, simpel. Extreme legibility en extreme comfort. Ik pak deze eigenlijk nooit uit de doos, maar áls ik 'm om doe, komt ie ook niet meer af voor dagen! ~

Klein zijstapje nu ik de Lemania 5100 genoemd heb.

deze Tissot heb ik gekocht voor grofweg evenveel euri’s als wat de MoonSwatch kost. Letterlijk. Hoe je zoveel horloge kan krijgen voor zo weinig geld, is mij een raadsel. Volledig stalen kast, saffier glas voor en achter, automatic mechaniek, applied markers.

Dit uurwerk is de C01.211, van ETA. En geestig genoeg, dit is niet geinspireerd op de Lemania 5100, dit ís de Lemania5100, met wat aanpassingen.

Geen 24hr counter, geen day-window, geen center chrono hand.

Hoe kan dit dan toch de 5100 zijn? Omdat álles verder precies de 5100 ís. Voor nog geen 300 piek vind ik dit echt een heel erg knap horloge. Vraag me wel af of die kast open kan, en of er een 7750 ingepropt kan worden.

10 likes


Ik begrijp de link met Fortis bank niet. Fortis bestaat sinds 1912 en is cool!

9 likes

Fortis ís cool. Maar de naam. Ik kan het horloge niet loskoppelen van de bank (waar ik geen goede ervaringen mee heb). Is dat irrationeel? Absoluut! Maar gaat het daar niet om in deze hobby, hoe de emotie soms regeert?

3 likes

Ok, ik begon met een blauwe leeuw en die is later oranje geworden, Fortis bank is mij ontgaan.

1 like

Nouw moe…? Meteen maar bericht naar Farer, want is enkel van de regenbui vanochtend…

3 likes