Jouw mooiste chronograaf aka chronoGAAF!

Zal het delen wanneer ik meer weet.

1 like

Lijkt me een net bedrijf, wordt vast goed opgelost.

1 like

Dat denk ik ook!

1 like

Vandaag dan maar weer deze Gavox, op de Tropic een heerlijk horloge voor alle dag.

En een cross post

5 likes

:+1:
Hoelang heb je hem? Met 50m wr zou je zeggen dat die regenbui geen probleem moet zijn. Neem aan dat ze dit prima afhandelen

1 like

De Daybreaker is inderdaad de “magnum opus” van Fortis ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan ontwikkeld. 100 stuks geproduceerd. Die staat voor velen op het verlanglijstje. Er is geen enkel ander horloge met deze specs in 1 verpakking, ooit gemaakt.

Dan ben ik erg benieuwd naar je mening betreffende de Novonaut.

Met een spacetested columnwheel uurwerk

Ach ja qua naamkeuze betreft het begon voor Fortis Watches al 2000 jaar geleden :wink:

Misschien dat de highlights je mooiere gedachten bijbrengen, het merk met many firsts.

9 likes

Voor mij is het niet lastig te kiezen. Met stip op 1, nu en ik denk voor altijd, mijn IWC Pilot Double Chronograph, Antoine de St. Exuperie limited edition. Hele mond vol, maar plaatje maakt het goed hoop ik. :slight_smile:

21 likes

Exupery (auto correct grrrr)

November\December 2022, daar nieuw aangeschaft. Ze komen met een heel verhaal, maar idd een regenbui op de fiets, want meer is het niet, de kroon dicht, want nauwelijks afwijking per jaar, dus waarom wel. Ik verwacht ook iets van service, heb ook vertrouwen in het merk. Zal jullie op de hoogte houden. Thanks voor de interesse.

3 likes

11 likes

5 likes

7 likes

Ik vind de Novonaut echt knap. Heel erg aantrekkelijk, maar wel heel duur. 5000 euro. Niet mis. Ook stoor ik me heel erg aan het narratief dat het een manufacture zou zijn, een in-house chronograph caliber, en dat is niet waar. Het is een rebranded La Joux-Perret L100.

Zoek de verschillen
image

Helemaal niks mis met LJP, of niet in-house. Echt, prima. Als Tudor weg kan komen met een Breitling caliber, of Rolex járenlang met Zenith, heck, zelfs Patek en Audemars Piguet met JLC en Lemania, dan is t toch prima, maar wees daar niet zo geheimzinnig over.

Terug naar de Fortis.

Als ik nu 5000 euro te spenderen had, zou ik niet gaan voor deze 42mm Fortis, maar voor deze 41mm Sinn:

Ik vind de kast mooier, ik vind de UTC functie heel zinvol en mooi, ik vind de wijzers mooier, de wijzerplaat mooier, de Sinn in-house tech (Diapal, AR-dehumidifying systeem, etc) superb. En hij is 1000 piek goedkoper, dus voor die 5k heb ik én een toffer horloge (voor mij toffer) én een vliegticket naar Mexico.

10 likes

Die Sinn is heel mooi en net weer anders dan de Zwitserse Novonaut. De specs zijn ook zeker niet hetzelfde. Fortis geeft niet aan dat het een in house movement is maar een Manufacture, via LJP, zoals ook je Sinn. (Werk11en13 basis komt van Kenissi) Er zijn diverse aanpassingen gedaan maar zeker niet een “in house” movement. Dat het een columnwheel chrono betreft met 60uur gangreserve maakt het net wat anders en het een spacetested uurwerk betreft. Daarnaast is het prettig dat het horloge een slideclasp heeft. De cijfers zijn massief superluminova wat het ook net wat kostbaarder maakt. Al met al verklaart dit ook wel het prijsverschil denk ik. Fortis geeft ook 5 jaar garantie op waterdichtheid.
Over smaak valt niet te twisten. :wink:

Ik heb er maar een….

10 likes

Deze heb ik ook eens bekeken, erg gaaf verhaal inderdaad. Wat mij betreft laat Tissot een hoop omzet links liggen door deze niet in meer modellen te gebruiken. De 1973 chrono en de PRX chrono hadden met dit uurwerk mooi net iets boven de 1000 in de markt gezet kunnen worden.

Met de juiste storytelling over de herintroductie van de legendarische 5100 kunnen ze echt alle kanten uit.

Ik snap je punt, maar de 5100 reintroductie via de C01.211 is helaas niet zo geweldig als de ‘echte’ 5100. Zo is bijvoorbeeld het escape wheel van delrin in plaats van metaal, of net als het escapement. Heel flauw. Ook wil Swatch de 5100 als zodanig niet meer maken, zeker niet onder de Lemania naam, omdat ze lemania gewoon geen nieuw leven in willen blazen (voorlopig, voor zover ik weet) omdat ze Lemania onder de duim van Breguet willen houden. Heel jammer.

Wat ik ook jammer vind is dat de V8 uit het assortiment is.

Misschien toch deze als mijn mooiste?!? Het wisselt nog al eens…:innocent:

in ieder geval één van mijn eerste chrono’s :thinking:

11 likes

Ik heb er twee, kan niet kiezen welke het mooist is.

13 likes