Hallo allemaal,
De eerste horloges waren instrumenten op de tijd met zich mee te kunnen dragen. Het oudste bekende horloge is de ‘pomander watch’ gebouwd door Peter Henlein in 1505. Het horloge kon wel een of meerdere uren per dag afwijken en had enkele een urenwijzer. Toch was het een grote stap voorwaarts, want tijd werd toen alleen gemeten door klokken en nu was er een draagbaar uurwerk gebouwd… Ondanks de grote afwijkingen waren horloges speeltjes van de zeer rijken. het was een statussymbool. De eigenaar kon het horloge op een opzichtige manier tevoorschijn halen en daarmee laten zien dat hij zich en draagbaar uurwerk kon veroorloven. Daarnaast gaf het aan de tijd belangrijk was voor deze persoon. Zijn tijd was kostbaar… In de eeuwen daarna zijn steeds meer nieuwe technieken uitgevonden om horloges nauwkeuriger te maken. De belangrijkste uitvinden zijn toch wel de uitvinding van de spiraalveer en die van de vrije ankergang geweest. Deze twee factoren maakten horloge pas echt nauwkeurig maakten. Ook de uitvinding van de snek en daarna de gaande veerton zijn belangrijk geweest in de ontwikkeling van het draagbare uurwerk. Rond 1750 was de scheepvaart zeer belangrijk en de vraag naar een betrouwbaar horloge werd groter. De Britse overheid loofde 20.000 pond uit(nu een krappe 3 miljoen) uit aan diegene die een zeer nauwkeurig horloge kon bouwen. Het lukte John Harrison, die de H4 bouwde. Voorheen werden horloges door niemand als betrouwbare tijdmeters gezien, maar dat was nu voorgoed veranderd. De vraag naar zeer precieze betaalbare horloge ontstond voornamelijk in Amerika, rond 1890. De trein werd een belangrijk vervoersmiddel en om ongelukken te voorkomen moesten de treinen precies op tijd rijden. In 1891 botsen twee treinen frontaal op elkaar doordat ze op hetzelfde spoor zaten, omdat het horloge van de conducteur was gestopt voor 3 minuten en daarna verder liep. Er werden door een aantal horlogefabrikanten standaardeisen opgesteld, die nog strenger waren dan de huidige COSC eisen. Tot in de jaren 70 zijn spoorwegzakhorloges geproduceerd. De precisie van de spoorwegzakhorloges werd pas halverwege de vorige eeuw geëvenaard in een polshorloge.
Na deze inleiding lijkt het me leuk om eens t kijken wat het nauwkeurigste mechanische horloge is wat jij in je bezit hebt. Dit mogen zowel polshorloges als zakhorloges zijn.
Om af te trappen zal ik met deze beginnen. Dit horloge is in 1942 gebouwd door Ulysse Nardin. Ulysse Nardin staat vooral bekend om de zogenaamde scheepschronometers en ‘deck watches’. Dit horloge is waarschijnlijk een chronometerhorloge geweest, maar dan niet bestemd voor de scheepvaart maar voor dagelijks gebruik. Het uurwerk is uitgevoerd met 16 stenen, gouden centrumrad, compensatiebalans en breugetspiraal, stalen ankerrad en fijnafstelling op de balans. Dit is op het moment het nauwkeurigste horloge wat ik bezit. Na een tijdje afregelen met afregelmachine en op basis ver vergelijken met atoomklok op internet. Het horloge wijkt als het gedragen wordt ongeveer 0 tot 2 seconden af per dag.
Het horloge is ingeklemd inde microfoon van het afregelapparaat.
Plat liggend met wijzerplaat omhoog en bij volle opwinding geen afwijking op de machine.
kroon omhoog en volledig opgewonden ook enkele seconden…
Voor de kenners van afregelmachines, beat error laat ik onveranderd en lift angle is onbekend, maar in ieder geval lager dan 52 graden. de weergegeven amplitude in in ieder geval te hoog, het uurwerk zou als de amplitude daadwerkelijk zo hoog zou zijn gaan ‘prellen’.
Ik ben benieuwd wat jullie nauwkeurigste horloge is…