Juiste amplitude Breitling 13

Wat behoort hier een goede amplitude te zijn ?
( min-max )
Kan het zijn dat als het meettoestel -5s horizontaal en -7 verticaal aangeeft, het horloge na een week toch een veel grotere afwijking blijkt te hebben ?

Ik heb er 3 met B13 uurwerk en hebben allemaal 300-330 amplitude

1 like

218 en 236 …. Dus duidelijk te laag.
Is dat de veer, of is dat louter de olie ? Of valt dit niet af te leiden uit de cijfers ?

Ja, die hebben een beurtje nodig.

Ik ben geen kenner, maar volgens mij de olie. Als de veer niet meer goed zou zijn, merk je dat aan de gangreserve

1 like

Min? Wellicht valt ie stil?

280-300 oid.

Wel volledig opgewonden?

1 like

@Marc_B1, ik heb even stiekem de titel iets aangepast. Dat lokt dan de mensen die er verstand van hebben, anders komen ze alleen voor plaatjes van een Breitling … :wink:

1 like

Nice one :ok_hand::smile:

Haha, dank je

1 like

Horloge volledig opgewonden en dan een week gedragen.
Was een cadeau voor mijn schoonzoon, maar is natuurlijk een vintage horloge.

Voordat ik het schonk heb ik het eens volledig opgewonden en het bleek goed te lopen.
Mijn fout dus.
Ik had het beter es een week om mijn pols gedragen.

Soit, ik zal het binnenbrengen voor een onderhoud.

Afhankelijk van iemands activiteiten kan t wel leeg lopen he. Wat is de amplitude na flink bewegen met horloge en handwinden?

Beurt kan altijd.

1 like

Gebruik je een app of een echte Weishi, of zelfs (don’t think so) Witschi? Gebruik je de juiste doorgangshoek (Lift angle)? Die moet 49 graden zijn hier. De pest is, dat dit je amplitude alleen maar verder omlaag brengt. Alle timing-apparaten staan standaard op 52 graden ingesteld, wat maar zelden correct is. Veel ETA’s zitten tussen de 49 en 51; een grote Unitas zit zelfs op 44.

2 likes

Een Chinese Time grapher, Peter.
Als ik het horloge manueel ( approx 40x draaien ) opwindt’ dan krijg ik dit:

H +12 318° 0,0ms
V +22 295° 0,2 ms

Maar 1x eens opwinden versus 1 week dragen is natuurlijk totaal iets anders.

En het horloge heeft wel een hele tijd stilgelegen daarvoor.

Amplitude van rond 300 met zeer kleine best error is gezond, maar dat afwijking is wat fors… Beurt is altijd goed, maar ik zou met reguleren beginnen als ik die waardes zag.

2 likes

Vind je? Vind opzich een beat error van 0.2 op full wind met 295 graden amplitude niet gek hoor. Als je hem op full wind gaat reguleren wordt het er niet beter van in iedergeval. Zou horloge 24h na full wind nog eens meten kijken wat hij dan doet en daar op een kleine +5 afregelen.

Same.

Tenzij het uurwerk bij inspectie droog staat, is de amplitude prima.

Afwijking is wat te hoog, zeker als het een cosc gecertificeerd uurwerk betreft. Maar niet iets waarmee ik niet zou kunnen leven iig.

Maar, dan zijn we het toch eens? Ik zei toch echt dat het er gezond uit zag, dacht ik. :+1:

Dat is ook weer correct. Als ik precisie en accuratesse wil trek ik een HAQ uit de kist, en zo lang m’n mechanische rommel binnen de 0-25 seconden in de plus loopt vind ik alles best. Ik zeg rommel omdat ik geen hooggespannen verwachtingen heb bij iets met veren en een heen en weer slaand rad, niet omdat ik mechanisch niet cool vind. :slight_smile:

Correct, had beter moeten lezen hahaha sorry.

1 like

De grote fout die gemaakt wordt is direct meten na vol opgedraaid.

Laat het horloge minimaal 15 minuten lopen voor een goede meting. Advies is te meten tussen 15 en 120 minuten na vol opgewonden.

Een meting bij vol opgedraaid kan wel een droog lopende slipveer aantonen die dan prellen kan veroorzaken.

2 likes

Snelle vraag tussendoor ik gebruik nu 8217 voor automaten maar vroeg me af of dat adequaat genoeg is of dat er toch kluber p125 gebruikt dient te worden?

De 8217 was vroeger goed en waarom nu niet meer. Persoonlijk vind ik de P125 een mooiere slip geven die ook langer blijft zitten op de tonwand.

Echter bij ETA 2824 / 2892 / 7750 vervang ik in 99% de veerton compleet. Tanden zijn vaak beschadigd [ opgedrukt ]

1 like