Ik ben opzoek naar de juiste precisieschroevendraaier om de band van mijn omega railmaster (2023) model op maat te maken. Nu heb ik me er al een beetje in verdiept en zijn er mensen die via dit forum ook schroevendraaiers aanbieden. Met name de bergeon types worden geprezen. Heeft iemand enig idee welke maat ik precies nodig heb qua dikte en lengte sleuf? Of misschien 1 houder aanschaffen met verschillende opzetstukjes etc.?
Meten is weten.
Je kunt de maat van het schroevendraaierblad opmeten door de breedte van de schroef in de band op de meten. Je kunt te kust en te keur gaan. Een schroevendraaiertje van rond € 15 tot € 20 wordt al wat.
Het laatste is alleen mogelijk als je losse stiften kan krijgen met een verloop. Het handvat is bv. voor 1.5 mm dan moeten alle stiften deze breedte hebben, dus maat 0.3mm moet uitlopen naar 1.5 mm.
Of er moet een schroefklem mechanisme op het schroevendraaier handvat zitten.
De schroevendraaier neemt een blad op maar die is gemaakt voor de aangegeven breedte,
Ik heb al verschillende schroevendraaiers geprobeerd, qua breedte van de sleufkop zit ik wel goed, alleen de punt hoe deze geslepen is moet heel dun zijn, dus op een schroevendraaier staat bijvoorbeeld, 0,5x12x40, dan gaat het dus om de (0,5) maat, straks bestel ik 4 verschillende
schroevendraaiers terwijl misschien iemand zo weet welke ik exact nodig heb.
Dit topic komt letterlijk iedere paar maanden voorbij.
Koop nu toch een knappe schroevendraaier. Veel forumleden kopen wel een duur horloge van bv Omega of Rolex, maar gaan dan bezuinigen op een schroevendraaier van een paar tientjes, met beschadigde schroeven als gevolg.
Voor de meeste Omega banden heb je 1,8mm nodig.
Welk merk? Bergeon of Horotec. Vergeet de rest. Neem ook T shape, als je echt wilt dat ze perfect passen.
Er zijn speciale bandschroevedraaiers te koop die een iets betere vorm hebben dan de standaardschroevedraaiers. Denk er ook aan dat veel schroeven zijn vastgezet met Loctite oid. Dit kun je verhitten of oplossen met een speciale vloeistof. Als je dat niet doet kunnen de schroeven zo vast zitten dat je zowel je schro0evedraaier als je schroef beschadigt. Soms heb je er 2 nodig omdat ze aan beide kanten geschroefd zijn. Veel succes, dit gaat je lukken