Juiste tijd Rolex

Ik ben Nieuw op dit forum, mijn vraag: een Rolex moet men op de kroon leggen dat is de bewering van de verkoper…wat is het resultaat op de andere zijde of plat
(zoals in de presentatie doos ?)

Hallo en welkom,

Je moet natuurlijk helemaal niets :wink: maar door het ding (bijv. 's nachts) op de kroon te leggen win je een paar seconden. En je verliest een paar seconden door het ding op z’n platte kant te leggen met de kroon omhoog.

Hiermee kun je dus zelf een beetje regelen mocht je klokje afwijken van SCOC waarden.

Hierzo: http://www.rolexforum.nl/misc.php?file=2324

Gr. Roel

Hallo Roel,

Ik kan het best mis hebben, maar is een COSC-werkje ( nu ja, ik dacht dat de eisen van Rolex nog hoger lagen ) er net niet op gemaakt (afgeregeld) dat het in de 3 posities een zo klein mogelijke afwijking heeft. Met andere woorden: het zou eigenlijk niks mogen uitmaken hoe je hem legt ?

terwijl ik dacht dat het nooit goed was een uurwerk op z’n kroon neer te leggen!

Dat is ook niet goed.
Hoe dan ook oefen je krachten uit op de tube en de kroon en dus ook op de stem die het uurwerk ingaat.

COSC test alleen de uurwerken, zonder rotor en zonder kast.
Een en ander is dus geen garantie, behalve dan dat je zeker weet dat je horloge een bepaalde precisie KAN halen.

Verouderde smeermiddelen, harde schokken, magnetische velden enz. kunnen de precisie teniet doen.

Als je Rolex teveel afwijkt: gewoon laten reguleren.

Zou het dan (officieel) alleen voor de niet SCOC uurwerken gelden. En kun je dit dan vervolgens ook doen met SCOC, terwijl het officieel niet uitmaakt maar uiteindelijk wel effect heeft… (:P):wink:

Ik heb verder uit eigen ervaring geen idee, mijn horloge komt in willekeurige positie op het nachtkastje… Mocht het niet goed lopen dan trek ik de kroon uit en stel het een beetje bij… :~

Gr. Roel

Krabong Schreef:

Zou het dan (officieel) alleen voor de niet SCOC
uurwerken gelden. En kun je dit dan vervolgens ook
doen met SCOC, terwijl het officieel niet uitmaakt
maar uiteindelijk wel effect heeft… (:P):wink:

Ik heb verder uit eigen ervaring geen idee, mijn
horloge komt in willekeurige positie op het
nachtkastje… Mocht het niet goed lopen dan trek
ik de kroon uit en stel het een beetje bij… :~

Gr. Roel

Ik leg mijn horloges meestal met de wijzerplaat naar boven - ook om eventuele beschadigingen ( krasjes ) te voorkomen.

Ik weet wél, dat als ik eens bij Freddy kom, en hij legt een Breitling op de het meet-apparaat, dat de positie hoegenaamd geen verschil maakt - maar bij een Poljot of een Parnis of zoiets wel hoor ! :wink:

.

Krabong Schreef:

Zou het dan (officieel) alleen voor de niet SCOC
uurwerken gelden. En kun je dit dan vervolgens ook
doen met SCOC, terwijl het officieel niet uitmaakt
maar uiteindelijk wel effect heeft… (:P):wink:

Ik heb verder uit eigen ervaring geen idee, mijn
horloge komt in willekeurige positie op het
nachtkastje… Mocht het niet goed lopen dan trek
ik de kroon uit en stel het een beetje bij… :~

Gr. Roel

Ieder uurwerk heeft positionele variatie, maar bij high-end is meer tijd uitgetrokken om te reguleren (en in meer posities, bijv.: 2, of 3, of 5 en voor temperatuurverschillen).

Waarschijnlijk zijn de goedkopere uurwerkjes ook minder goed te reguleren doordat ze slechtere componenten bevatten (slechtere balansassen, minder goed gepoisde balans, minder goede kwaliteit Nivarox, of misschien zelfs messing balans). Ook de toleranties en mate van vervuiling in het uurwerk spelen een grote rol.

Het is overigens COSC en niet SCOC (Controle Officiel Suisse des Chronometres).
http://www.cosc.ch/chronometre2.php?lang=en

SCOC… >X

(:smiley:

Gr. Roel :~

Ook ik heb van een Rolex dealer mogen vernemen dat het inderdaad mogelijk is om het uurwerk enigzins zelf bij te sturen door deze op de eerder genoemde posities neer te leggen. Voor mij gaat dit echter niet op, ik houd mijn horloges 's nachts gewoon om en ik heb geen idee hoe ik erbij lig…:smiley:

Gr,

Ron.

Ik houd mijn rolex nachts gewoon om en nooit geen problemen ! (tu)
(hij loopt altijd goed!)

Toch knap dat zo`n duur geval toch nog wel eens de goede tijd aangeeft…als je hem op zijn kroontje legt.

Iedereen bedankt voor de reactie.

Ik weet één ding ; horizontaal draait de balans op één aspunt, verticaal op twee aspunten, dus meer wrijving en lagere amplitude. Bij een COSC uurwerk gaan deze verschillen te verwaarlozen zijn behalve wanneer de smering niet meer optimaal is, bv. na jaren lopen.
Dat Rolex schrijft dat bij het leggen van het horloge op de kroon gaat bv. voorlopen, kan evengoed ook achterlopen, hangt van verschillende factoren af.

Het beste is van s’nachts het horloge in verschillende posities te leggen om de sleet te verdelen. Als je horloge altijd in dezelfde positie ligt, 8u per nacht en dit 365 dagen, dat zijn veel uurtjes in dezelfde positie en zal na enige jaren wel zijn sporen laten.

.

Freddy Schreef:

Ik weet één ding ; horizontaal draait de balans op
één aspunt, verticaal op twee aspunten, dus meer
wrijving en lagere amplitude. Bij een COSC uurwerk
gaan deze verschillen te verwaarlozen zijn behalve
wanneer de smering niet meer optimaal is, bv. na
jaren lopen.
Dat Rolex schrijft dat bij het leggen van het
horloge op de kroon gaat bv. voorlopen, kan
evengoed ook achterlopen, hangt van verschillende
factoren af.

Het beste is van s’nachts het horloge in
verschillende posities te leggen om de sleet te
verdelen. Als je horloge altijd in dezelfde
positie ligt, 8u per nacht en dit 365 dagen, dat
zijn veel uurtjes in dezelfde positie en zal na
enige jaren wel zijn sporen laten.

Betekend dat ook automatisch dat het beter voor het horloge is om het in een winder te doen 's nachts (of het natuurlijk te dragen) dan het op je nachtkastje te leggen?

Dit is misschien een beetje off topic maar ben ik al een tijdje benieuwd naar.

Groeten,

Stefan