Jullie eigen keuze tot Max 550 en waarom

Ik kom vaak mooie horloges tegen in de prijsklasse onder de 550 euro.
Die mij erg aanspreken. Toch is er vaak iets wat mij tegenhoud tot aanschaf.
En vaak is dat het uurwerk.
Nu ben ik niet iemand die veel verstand heeft van uurwerken maar na wat uitzoeken vind ik vaak wel iets.

Bv deze 2 horloges die mij erg aanspraken maar door het uurwerk toch vanaf gezien.

De Tissot V8
Reden: ETA G10.212 ( Uurwerk zou geseald zijn en daardoor niet repareerbaar )

GECKOTA C1 RACING
Reden: 0 Jewels hybrid meca-quartz Seiko VK64

Nu is met dit topic niet de vraag wat ik wel moet kopen. Maar meer om er iets van te kunnen leren.

Ik zou graag willen zien wat jullie keuze is voor een horloge onder de 550 euro
Quartz of Automaat en waarom.

Persoonlijk zou ik liever een goede Quartz hebben dan een slechte Automaat.

Gewoon een goede Automaat.

SARB033, SARB017, Khaki Field, DS 1 Powermatic
 allemaal onder de 550 te vinden.

Allemaal 100m of meer WR, allemaal een zeer fatsoenlijk uurwerk, allemaal gewoon goed. Je kunt omkomen in de goede automaten voor 550 Euro.

Om nog maar te zwijgen van m’n Glycine:

En dan heb ik het expres niet over hele hordes duikertjes gehad.

8 likes

Met de eta g10-212 is niets mis, en vervanging kost weinig. Al snel goedkoper dan reparatie. Ga voor de Tissot als je die mooi vindt.

https://www.ebay.com/p/Genuine-Swiss-Made-Eta-G10-212-Quartz-Date-Movement-G10-211-Replacement/1572625011

1 like

Is altijd beter dan een slechte Quartz :slight_smile:
Alle merken die mij te binnen schoten heeft ‘‘FatC’’ al binnen gekopt.

Tissot met de powermatic 80 zijn ook goed te pruimen.

1 like

Kwarts is niks mis mee. De techniek van een automaat spreekt me meer aan, maar op de pols zie je het alleen aan de secondewijzer.
Wat ik zou kopen ligt geheel aan het merk en model. Puur vanwege de looks heb ik een squale 1553 in mijn bezit en dat is een prima kwarts.

1 like

Sarb033 of de SSA305J1 voor mij. De SSA305 is zeer binnenkort van mij :slight_smile:

1 like

Tot nu toe heb ik deze twee in die prijsklasse met een fraai uurwerk, de Balaur HFLE met een ETA 2824-2 en de PR 516 GL (die is nog onderweg trouwens) met een ETA 2836-2. Natuurlijk heb ik wel meer klokjes met een goede automaat, bijvoorbeeld een Hattori NH35 en Miyota 8215, maar die zijn in de klasse tot 100 euri. Daar hoef je niet al te veel te verwachten van bijvoorbeeld de afwerking (ligt natuurlijk niet aan het uurwerk, maar toch), maar ze zijn evengoed leuk voor dat geld. In de nog lagere prijsklasse, heb ik veel lol van mijn Vostoks Amphibia. Die kun je zelfs voor zes tientjes krijgen. Niet super nauwkeurig of verfijnd, maar ik vind ze heel leuk voor dat geld en leuk om eens te modificeren, er zijn volop onderdelen verkrijgbaar.
Een andere rond de 200 euro is de Seiko SKX171 met het 7s26 uurwerk. Helemaal niets mis mee :slight_smile:

Wat betreft de Aevig Balaur en de Tissot PR 516 GL Heritage, heb ik daarvoor gekozen omdat het uurwerk me aanspreekt en ik de uitstraling, afwerking en kwaliteit erg goed vind voor een horloge met een Zwitsers uurwerk onder de 500 euro.

1 like

Mijn eerste antwoord zou meteen de Seiko Sumo zijn. Voor dat geld een 6r15 en een prachtige duiker.
Maar omdat ik de Sumo te groot vind, zou ik voor 550 euro een SKX bouwen met een 6R15, saffier, keramische bezel en wijzerplaat (Sumo/Samurai/Stargate/Turtle) naar keuze :smile: Gewoon omdat het kan.

2 likes

FatC is net alsof ik een maffiabaas of zo ben
 Dan liever gewoon Chris. :slight_smile: Hmm. Of ik moet een zwart double breasted pak aanschaffen.

3 likes

5 likes

Ik dacht meer aan zoiets:

Maar dank je wel, Ide.

4 likes

Seiko Sumo👍

1 like

Koop gewoon wat je mooi vindt.
Van de gerenommeerde uurwerkfabrikanten mag en kun je er van uitgaan dat ze geen rotzooi maken.
Het is mij daarbij om het even of het nu kwarts of mechanisch is.
Durf zelfs te stellen dat kwarts verreweg superieur is (in zijn doel) aan mechanisch.
Zoiets als een automaat heeft voor mij pas meerwaarde als het uurwerk te zien is door een doorzichtbodem, leuk om te zien, je kijkt er een paar seconden naar en dan om de pols.
Eerst natuurlijk het ritueel van gelijk zetten en eventueel dag en datum goed zetten.
Is voor mij hetzelfde als scheren, noodzakelijk en vervelend.
Vervolgens ga je de periode daarop controleren hoeveel of het afwijkt en dan afvragen of reguleren of onderhoud nodig is.
Vervolgens ga je kijken of het horloge je geplande activiteiten wel kan doorstaan.
Menigeen maakt zich hier zorgen of zijn klokje de trillingen veroorzaakt door een motorritje, mountainbiketochtje of tikjes op de golfbaan wel zal overleven.
Als je daaraan twijfelt heb je mijns inziens echt een lor gekocht.
Anderen raken helemaal opgewonden van de welbekende “glijdende secondewijzer”.
Daar zie je het grootste deel van de dag ook niets van.
Aan de andere kant heeft zo’n mechanisch wondertje natuurlijk wel heel veel charme.

En kwarts?
Loopt netjes op tijd, is onderhoudsarm, grab en go, kan vrijwel alle omstandigheden aan.

3 likes

Nehhh

Never

Dat wel :smile: [quote=“Houthakker, post:13, topic:108299”]
Anderen raken helemaal opgewonden van de welbekende “glijdende secondewijzer”.Daar zie je het grootste deel van de dag ook niets van.
[/quote]

Daar moet ik toch even tegenin gaan René, ik denk dat de meesten verpest zijn door automatische uurwerkjes. Ik wil een secondewijzer niet meer zien tikken, en ik kijk best vaak naar de slepende secondewijzer. Vooral om uit te rekenen hoeveel seconden er nog over zijn van de werkdag :stuck_out_tongue_winking_eye:.

Edit: zo zie je maar weer zoals bij 80% van de topics, de voorkeur is persoonlijk. Een doorzichtige bodem maakt mij dan weer helemaal niks uit, zolang de rotor maar blijft winden :smile:.

2 likes

Bedankt voor jullie reacties.
Er komen erg leuke horloges voorbij in deze prijs klasse, en dat is makkelijk om als uitgangs punt te hebben.
De SARB035 ziet er ook erg goed uit.

@HanDavinci
Skx is er al,
Heb nog 2 nieuwe Skxjes liggen waar ik nog saffier in moet gaan zetten en waar ik totaal geen zin in heb :joy: ( eigenlijk zie ik er gewoon tegen op )

Heb je nog een tips om die chapter ring er netjes in te krijgen?
Valt deze nog na montage van het glas bij te draaien (uitlijnen) van binnen uit?

Die glaspakking leg je toch eerst in het horloge ( hoe hij van het oude glas is afgekomen) en dan pers je het glas er “droog” in.

1 like

Het was altijd wel mogelijk om ook bij de Zwitserse merken onder de 550 een leuke automaat te vinden; maar met de stijgende prijzen wordt dat steeds lastiger dus kom je in deze prijsklasse vaker bij quartz uit. En als het maar een heel mooi klokje is is dat voor mij geen dealbreaker. Deze staat bijvoorbeeld op m’n lijstje:

En is in deze fraaie blauwe kleur alleen als quartz te krijgen, dus geen verleiding om toch voor een automaat te gaan. :sweat_smile:

4 likes

Dat hoeft toch niet, het is allemaal voor elkaar gemaakt :slight_smile:. Waar je het meest op moet letten is vingerafdrukken aan de binnenkant van je glas (zelfs met handschoenen) dus leg de Rodico maar klaar.

Misschien zou het iets lukken, maar ik zou zelf wegblijven van die Bennie Beunhaas praktijken.

Als het een chapter ring is die perfect uitgelijnd moet zijn en hij hoeft er daarna ook niet weer snel uit, dan zou ik hem vastlijmen. Het is een vrij dikke rand waar de chapter ring opvalt. Ik zou het glas eruit halen, uurwerkje er terug in voor de uitlijning en met een afgeslepen tandenstoker 3 of 4 mini puntjes epoxyhars op die rand leggen (http://www.gorillaglue.nl/producten/gorilla_glue_epoxy).

Je kan het met secondelijm doen, maar epoxyhars heeft de structuur van honing en dan kun je de chapter ring nog bewegen. Het duurt 24 uur om uit te harden. Mocht je later de chapter ring eruit willen halen, dan kun je zo met een scalpel of scheermesje langs de epoxypuntjes.

24 uur in een tupperware doosje laten drogen en het saffier erin knallen!

Maargoed, om eerlijk te zijn heb ik zelf een hekel aan die chapter ringen met streepjes. Zelfs al heb ik hem perfect uitgelijnd, dan denk ik dat het alsnog beter kan. Nooit tevreden haha :smile:.[quote=“Bos, post:15, topic:108299”]
Die glaspakking leg je toch eerst in het horloge ( hoe hij van het oude glas is afgekomen) en dan pers je het glas er “droog” in.
[/quote]
Yes, daar is een mooie rand voor waar de pakking precies invalt. Mijn ervaring is dat het persen van alle Seiko glaasjes erg soepel gaat, zolang je maar een keer zijwaarts de kast draait om te kijken of hij overal even recht erin ligt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, veel succes ermee! :wink:

In die prijsklasse vind ik persoonlijk een Bulova Moonwatch op een stalen band mooi. Nu heb ik geen verstand van uurwerken maar dat horloge vind ik gewoon lekker smoelen

Perfect HanDaVinci
Die Chapter ring is juist ook wat me tegehoud om er aan te beginnen,
Maar met deze tips kan ik wel wat.

Ik zie zeker 2 soorten Rodico welke. met ik hebben?
En is dat geen probleem voor de Ar Coating?

1 like

Rodico is van Bergeon, gemaakt om vingerafdrukken en stofjes weg te plukken. Het is een soort rubberachtig gummetje. Dat is geen probleem voor de AR coating :sunglasses: .

En van buitenaf werken met die epoxyhars of lijm eh. Ik ken je knutselkunsten niet, maar in ieder geval niet over de plaat zweven met epoxyhars. Als er een miniscuul druppeltje op valt is je wijzerplaat verpest (nou heb ik nog wel 2x een 009 en 1x een 007 plaat voor je, maar dat kost je dan weer een speciaalbiertje :stuck_out_tongue_winking_eye: ).