Jullie gedachten over de Seiko 5 SNZH53 (Fifty Five Fathoms)

Zoals reeds gezegd, het is geen duiker. De waterdichtheid is maar 100m. Maar deze SNZHtjes en SRPtjes zijn allemaal dik in orde. Het is moeilijk om meer horloge voor hetzelfde geld te vinden.

En ik vind ze nog eens rete charmant ook, de fff. De banden hebben holle end links en zijn echt niet om over naar huis te schrijven, maar deze zijn best leren bandenvreters.

2 likes

Bandenvreter :white_check_mark:

5 likes

Tis nog steeds een plaatje hoor… :star_struck:

1 like

Ik vind de FFF wel wat hebben. Niet in de zelfde klasse als de SKX. Met name door de waterdichtheid (100 vs 200) en de plaats van de kroon.

Ik koop wat ik mooi vind dont care 'bout the rest.

1 like

Ik vind het weer is helemaal niks dit, een dag-datum is zo gruwelijk op dit soort horloges.

Maar ook van het origineel krijg ik niet echt een warm gevoel.

Inmiddels een ex van me (hier op forum verkocht), maar droeg hem altijd met veel plezier.

En kan naast de standaard bracelet veel banden hebben,

Net als de nieuwe Seiko’s houdt een WR van 10 bar mij tegen.
Je zou een duik willen nemen, moet toch je “duiker” af

Dat moet niet, hoor. Ik zwem al jaren met horloges met een WR van 10 bar, waaronder een SNZH53. Ook dit jaar op vakantie was hij mee als enige horloge en ik ga er gewoon mee het zwembad in.

1 like

Inderdaad, 100 meter met een schroefkroon is echt waterdicht genoeg.

De SNZH en het andere horloge waar ik mee zwem heeft ook geen schroefkroon.

Is het ook niet vooral de pakking die het water tegenhoudt?

On topic: de SNZH53 vind ik een heel erg veelzijdig horloge. Ik heb een stuk of 10 banden die hem goed staan. Bovendien maakt de band gek genoeg veel verschil in hoe het horloge overkomt. Op de ene lijkt het blauw donker en op de andere lijkt het veel feller. Het bolle glaasje geeft een mooi effect. Helaas is het wel hardlex, dus de mijne heeft de afgelopen jaren wel wat krassen verzameld. Dag/datum had voor mij niet gehoeven, maar het stoort me niet. Voor het geld is het mooi afgewerkt. Sommige delen van de kast zijn geborsteld en andere gepolijst.

Nadelen zijn er ook. De lunette voelt niet echt solide. De mijne schiet na jaren gebruik (en waarschijnlijk vervuiling in het mechanisme) bij de 12 positie een beetje door. Heel lastig met OCD en de behoefte om hem precies recht te hebben staan… :grimacing: Verder uiteraard het gemis aan een secondenstop en handmatig opwinden. Dat is overigens redelijk beperkt aangezien de mijne al bijna begint te lopen zodra ik hem oppak. Twee of drie keer heen en weer en hij gaat al. Grootste minpunt vind ik het “5” logo en tekst en vooral lettertype “SPORTS” daaronder.

Vergelijken met de SKX kan ik niet, want die heb ik niet en heb ik zelfs nog nooit in handen gehad (krijg ik nu een ban?). De specs zijn misschien beter, maar het uiterlijk spreekt me niet aan (lunette, indices op de wijzerplaat, kroon op 4).

Altijd een van de leukste moderne 5jes gevonden. Nooit een gekocht. Maar vaak over getwijfeld. Wel twee SKXjes gehad (een nog steeds) en dat is toch wel een heel ander horloge: super tool. Terwijl ik de SNZH een veel meer ‘dressy diver look’ vind hebben. Zou er waarschijnlijk nog wel 'ns een kopen, ware het niet dat ik al een tijdje de verzameling aan 't uitdunnen ben. Maar leuk horloge!:+1:

1 like

Vorige week zag ik nog een blauwe liggen in de etalage van een juwelier in het station Brussel Zuid.
Hij was €260 geprijsd, wat ik wel erg veel vond.

Als het verschil in waterdichtheid 100m en 200m duidelijk wordt, ben ik al lang verdronken.

3 likes

Zelf geen ervaring met de 5 maar wel met de SKX. De SKX vind ik een heerlijke beater voor privé & vakantie. (Ookal zwem ik er niet mee🤔)
Bij de 5 serie vind ik het 5jes logo echt afbreuk doen. (Alsof het een kids lijn is ofzo😅) Dat heeft me tot nu toe altijd weerhouden om er één te kopen, ondanks ik ze verder wel gaaf vind en het volgens mij echt veel bang for buck is… Net zoals de SKX.

Ik heb er een, met de blauwe sunburst dial, en draag hem met veel plezier. Ideaal op Nato’s, draagt heerlijk, en zowat alles staat prima.

En wat dat duiken betreft; dat doe ik met een D9, en mijn trouwe Citizen Promaster, want die zijn daarvoor :slight_smile:

2 likes

Ik heb ze allebei een ze zijn allebei prima! De SKX gaat mee het water in en de wereld over, de FFF is een beetje mijn klushorloge.

2 likes

Ik heb een SKX007 en ook een hele mooie SKX031(de enige echte Sub Hommage :stuck_out_tongue_winking_eye:. ) En natuurlijk een vol gouden (goudkleurige) SNZH53.

Hoe ik het doe?..

:sunglasses:

1 like

Dan heb je dus blijkbaar niet veel verstand van wat zo een verschil eigenlijk inhoudt.
Het gaat niet om diepte maar om drukverschillen.
Dat kan bijvoorbeeld een groot verschil maken als je van een duikplank in het water springt.
Als het enkel om de diepte zou gaan zou het niet realistisch zijn, wie komt er nu op 100 of 200 meter diepte.

Een G-Shock… een SKX redt dat niet en een 5-serie met 100m al helemaal niet :joy:

Bij mijn beide G-shock’s beslaat het glaasje al na een flinke douche :thinking: