Jullie mening gevraagd

Ik begrijp je opmerking omtrent de smaak.
Voor de duidelijkheid: Ik zou voor de uitdaging van minder “in de smaak vallen” willen gaan als dit een kwalitatief voordeel zou zijn.
Ik begrijp uit de reacties hier dat beide horloges kwalitatief goed zijn.
Dan ben ik heel eerlijk: Deze Seiko verliest dan met een straatlengte van de Mido.

1 like

Waarvan akte, Seiko is het omgekeerde verhaal qua succesverhaal van de Ingersoll.
D.w.z. dat Ingersoll naar beneden werd geluld en Seiko omhoog.
In het hogere segment verliest Seiko het nu van de andere grote merken.
D.w.z. dat Seiko omhoog werd geluld en Ingersoll naar beneden.
In het hogere segment - vooral in Duitsland, Italie en Oostenrijk, Polen - doet Ingersoll nu al het vierde jaar op rij goed mee met de andere grote merken.
N.B. : alleen niet in de landen westelijk en zuidwestelijk van Duitsland, dus ook niet in het nietige stukje Europa dat Nederland heet.

Als jij de mido mooi vindt, neem deze gewoon.
Als je een gebalanceerder model wilt, heb je deze horloges ook zonder de power reserve (heb sowieso weinig met deze complicatie :stuck_out_tongue:).
42mm is voor een dresser zeker fors maar de seiko is voor een dresser veel te dik. Verder heeft een echte dresser ook geen complicaties etc. dus het zijn beide meer “dressy” horloges welke je prima in het dagelijks leven kan dragen.
Het doel van een dresser is deze mooi onder een overhemd te laten vallen. Met de seiko (13mm) gaat dit toch wat lastig (ter vergelijking mijn duikhorloge is dunner).
Tenzij je smalle polsen hebt is het formaat dus niet echt iets om de één beter te vinden dan de andere.

Seiko stapt niet over 6R naar 4R. De 4R is bedoeld als vervanger van de 7S26, maar die laatste is nog niet uit de roulatie. Het ís een 7S26 met hacking en handwinding. Vooralsnog gebruiken ze hem vooral om de Seiko 5 familie wat naar boven uit te breiden, dus alleen in de nieuwste (iets duurdere) en bijna altijd grotere Seiko 5 modellen.
De 6R zit in de modellenreeksen die daar weer boven zitten (“automatic”, presage, brightz e.d.).
Ook de 6R familie is afgeleid van de 7S, maar verschilt er wat meer van, is wat meer “gere-engeneerd” en een aantal verbeterde componenten.

Overigens is de 4R36 precies even hoog (dik) als de 6R15 hoor. (Weet niet of de 6R27 iets dikker is)
Even opgezocht: 5.32mm. Eta 2824: 4.6mm. De dikte van veel Seiko horloges zit niet alleen in het kaliber.

1 like

Ik vind de seiko een echte railway feel geven. Niet iets wat ik zou zoeken in een dresswatch. Heb verder nog even gegoogled op de presage lijn en ben benieuwd wat je van het 2017 model vindt:

Ik vind ehm prachtig ev veel dressier dan de spdb041j1. Dit is de SPB045 (nog veel makkelijker te onthouden ook).

1 like

Helemaal niet verkeerd!!!
De Romeinse becijfering moet ik dan maar voor lief nemen, maar deze oogt in zijn geheel toch rustiger en heeft idd een hoger dresswatch-karakter.
Ik neem aan dat het kaliber gelijk is aan de SPDB041j1.
Hij lijkt op de foto ook wat “slanker” maar dat kan gezichtsbedrog zijn.
Ik neem aan dat dit model ook in Nederland te verkrijgen is…
Alleen jammer dat deze €400,- duurder is. :disappointed:

Allemaal hartstikke bedankt voor het meedenken!!!

Fijn weekend

Gr Jo

Fijn! Dan weten we dat ook weer.

Heb de Spb041 gehad en zeker een mooie klok hoor een beetje sporty dresser en afwerking zeker goed te noemen.

Misschien helpen deze foto’s van @anon50762135EV

Heeft hij destijds voor mij gemaakt.
En een eigen foto.

1 like

Da’s nou precies waarom ik de SARX03x serie en die SARX041, samen met de SARX015, 17 en 13 mooier vind… Die zijn met 11.4 mm toch wat dunner dan de 13mm bijna duiker dikte van de andere modellen. Ook mijn SDGM doet maar 11.5mm.

Ik weet niet precies waarom Seiko veel dikke horloges maakt, eigenlijk. Wat je zegt, de 5.3mm van de 6r uurwerken zou toch meer horloges van 10-11mm mogelijk moeten maken.

Maar, @Jo1953, als je de Mido mooier vindt gewoon doen. Er is weinig mis met het merk, zeker niet met de Baroncelli lijn. Hier nog een review:

http://wornandwound.com/hands-on-with-the-mido-baroncelli-heritage/

Ik moet er wel bij zeggen dat het wederom merendeels horloges zijn met 3 bar WR. Ik snap niet, en ik blijf dit roepen, dat er in 2017 nog horloges gemaakt worden die niet minstens 5 bar doen. Punt. De Seiko’s zijn overwegen 10 bar, een mooie rating. Da’s mijn enige dingetje, verder zien ze er tof uit, is het gewoon Swatch en zit er gewoon een ETA in, wat prima is.

2 likes

Allemaal bedankt hoor!!!
Ik moet en kan gelukkig nog even nadenken want het spaarpotje is nog niet zo ver…De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik anders tegen de Seiko aankijk dan een tijdje terug.
Ook heb ik al eens een dikkerd (de Pionier van mijn zoon) gedragen icm een kostuum.
Dat viel niet tegen.
Het beste zou natuurlijk zijn als ik beide horloges eens om de eigen pols kon zien en voelen…
Maar nogmaals het duurt nog even en ik heb héél veel aan jullie opmerkingen gehad.
Nogmaals bedankt hiervoor!!!

@Marcelv: Mooie plaatjes! Ik begrijp uit je reactie dat je dit horloge niet meer hebt. Aparte reden daarvoor?
Ik vind trouwens het Retrograde-design wel wat hebben. Zeker icm de hommage aan het eerste mechanisch horloge van Seiko de Laurel als ik me niet vergis.
Het doet zeker daardoor wat vintage aan en daar ben ik niet vies van.
De waterdichtheid van 10bar vind ik t.o.v. de Mido (5bar) wel een bonus…

Ik ben zelf meer van de duikers zo als je misschien wel kunt zien aan mijn huidige collectie en flipper ook nog wel eens zoals velen hier;) maar de spb041 zeker een leuke klok.

Ziet er idd prima en een stukk rustiger uit.
Het basisprincipe is identiek!!! :relaxed:

Het nadeel van de Seiko vind ik de afgekapte ‘6’. Er bestaat een vrijwel gelijk model die dit niet heeft, maar ik weet het typenummer niet helaas.
Qua uurwerk: ik heb geen enkel probleem met de 6R15 en vind de 21600bph juist z’n charme hebben.
Mijn ervaring is dat dat de Seiko binnenwerkjes minder onderhoud nodig hebben dan de Eta 2824/2892. Wel loopt de Eta secondenwijzer zichtbaar vloeiender.

Ik ben geen Seiko fanboy, maar tussen de twee modellen zou de Mido geen plaats krijgen van mij.

Ok! Kun je ook aangeven waarom jij dit zo stelt…?
Misschien wel belangrijk bij het maken van een uiteindelijke keuze.
Natuurlijk wil ik zelf kiezen, maar de ervaringen en de tips hier wil ik graag meenemen…

BTW: Een afgeleide van de SPB041J1 is de SARW027.
Deze laatste heeft alleen een 12 en de rest is streepjes.
Het kaliber is de 6r27 en heeft 28800bph

Als ik de Mido en verschillende Seiko modellen vergelijk vind ik de Mido een beetje ‘blote billen’ gezicht hebben. Wat vlak en minder ‘diepte’ (details?)
De Seiko’s hebben mijn voorkeur, wel is het zo dat ik de Mido soberder vind. Een eigenschap die anderen misschien juist wel meer waarderen.

1 like