Jullie mening gevraagd

Enige tijd geleden heb ik hier kenbaar gemaakt dat ik mijn mechanische collectie graag zou willen uitbreiden met de MIdo Baroncelli power reserve.
Voor mij een heel fraai rustig vormgevend horloge.
Jullie reacties hierop hadden vooral te maken met de ver naar binnen geplaatste datum en de enigszins uit balans geplaatste power reserve. Ook de diameter van 42 mm voor een dresser werd als minpunt gezien.
Ik vind het nog steeds een fraai horloge…
Echter ben ik in die tussentijd toch op zoektocht naar een alternatief geweest.
Uiteindelijk kwam ik uit bij een Seiko presage(SPB041J1 Presage), welke er wel héél anders uitziet.
Misschien wel een uitdaging…
Hoewel ik de Mido nog steeds mooier(rustiger) vind, ben ik toch ook geïnteresseerd naar de kwaliteit van beide horloges.
Dit wil ik bij de uiteindelijke keuze toch ook behoorlijk laten meetellen indien hier grote verschillen in zijn.
Beide horloges zijn voor mij behoorlijk prijzig: De Mido moet €1000,- kosten en de Presage €800,-
Heeft iemand ervaring met één van deze horloges(of beide) en wat zijn jullie meningen?

Alvast héél hartelijke dank voor jullie adviezen.

Groet,

Jo

1 like

Kwalitatief lijkt die Seiko mij top. Alle Seiko’s die ik tot nu toe heb gehad zijn zeer betrouwbaar.
1 punt in de afwerking van de wijzerplaat van de Presage zou mij echter storen:
aan de rechterkant van de “power reserve display”, lijkt de rand “rafelig” afgewerkt.
Hieronder vind ik dat goed te zien (foto van Fratello)

http://cdn.fratellowatches.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/10/Seiko-Presage-SPB041J1-35.jpg

Dank voor je reactie. :slight_smile:
Aan je foto te zien, heb je gelijk.
Ik kan me echter niet voorstellen dat dit in werkelijkheid zo is:
Dat kan Seiko zich toch niet permitteren?

Gr Jo

Lelijk ding, just my 2 cents

1 like

Tja, op andere foto’s online valt het minder op.
Kwestie van live bekijken bij voldoende (dag)licht?

De power reserve indicator had er van mij in elk geval niet op hoeven zitten.
Dat had al een boel rust gebracht.
Maar een strakke SARX was in die prijsklasse voor mij beter geweest.

Wellicht een alternatief voor de Presage, maar dan in een andere kleur:

2 likes

Heel toevallig heb ik het horloge vanavond hier liggen. Mocht hem een avondje lenen van een goede vriend en hij wat van mij :wink: Maar wat je op de foto duidelijk ziet, zie ik op dit exemplaar niet. Ook niet nu ik er een 5x loupje bij heb gepakt. Wellicht is het het licht?

1 like

Wat me opvalt is dat je geen speficieke voorkeur hebt voor romeinse of arabische cijfers of ‘streepjes’ op de wijzerplaat. Ikzelf zou nooit voor arabische cijfers kiezen. Dat is natuurlijk een kwestie van smaak (gelukkig) maar het kan wel helpen om een keuze te maken.

Ik heb geprobeerd me zo neutraal mogelijk op te stellen en tegelijkertijd ook open te staan voor iets wat ik niet zo 1, 2, 3 zou kiezen.
Mijn voorkeur gaat naar streepjes, daarna arabische cijfers(het liefst alleen 12, 3, 6 en 9) en dan pas Romeinse cijfers.
Aan allen: Hoe verhoudt zich het kwaliteitsverschil in uurwerk van de twee genoemde horloges?

1 like

De donkere wijzerplaat is niet favoriet…

Kwalitief grotendeels vergelijkbaar IMHO. Het uurwerk van de Mido is een variant van de 2892, die zou ik iets hoger inschatten dan de 6R27 in de Seiko. Maar daar is de prijs ook naar. V.w.b. de kasten, de Mido draagt groot & de Seiko is wat aan de hoge kant. Koop niet blind, maar probeer beiden eerst aan je eigen pols :wink:

Voetnoot: Ik heb zelf een Mido Baroncelli Heritage & de 60th Anniversary Limited Edition SARW027. Dus ben redelijk onbevooroordeeld. De SARW027 oogt een paar klasses hoger dan de SPB041J1. Dus wellicht is dit ook een optie.

Als jij een Mido wilt moet je dat vooral doen. Ik snap nooit waarom mensen hier bevestiging zoeken voor hun smaak. Een infovraag over technische verschillen is uiteraard een ander verhaal.

3 likes

Spijker op z’n kop! Koop de Mido omdat ze hem zelf mooi vindt en niet de Seiko omdat deze beter ‘ligt’ op HF.

42mm voor een dresswatch is ook naar mijn smaak te groot. Dat zou ik alleen doen als je uitzonderlijk forse pols hebt. Dat is voor een groot deel wel een smaakkwestie, en als je daar anders over denkt ben je echt niet de enige. (Denk er dan ook nog even aan dat ze bedoeld zijn om onder een overhemdsmouw gedragen te worden). Ik vind het verder geen probleem om bv een duiker met deze diameter te dragen.

Een horloge kopen waarvan het “misschien wel een uitdaging” is of hij bevalt klinkt niet meteen als een goede beslissing. Ik weet niet zo goed hoe je dat bedoelt.

Biede horloges zijn van een prima kwaliteit. [quote=“Bauhaus, post:2, topic:105968”]
van de “power reserve display”, lijkt de rand “rafelig” afgewerkt.
[/quote]
Dat lijkt op die foto inderdaad zo. Op deze foto lijkt dat minder zo:

De wijzerplaat heeft een structuur, daardoor krijg je dat beeld. Nooit in handen gehad dit horloge, overigens.

Eens wat Lencoth hierover zegt. Wat aanvulling, deels speculatief: 6R loopt naar verwachting langer door zonder onderhoud dan de 2892, maar er is wat meer spreiding tussen kalibers vwb lange termijn nauwkeurigheid. Ik heb zelf wat meer voorkeur voor een ETA gekregen, en helemaal voor een 2892 waarvan de instapkwaliteit elaboré is. Maar ik laat een Seiko er niet om liggen hoor, als hij mij aanstaat.
6r heeft wat meer gangreserve.

Verder is de Seiko gewoon een dikke knol. De Baroncelli Heritage die Lencoth noemt is 39mm, maar vooral ook dunner:
SPB041J1, 13+mm dik, dat is duiker-dikte:

Baroncelli Heritage 7.6mm dik:

Zoek even naar de review van de Seiko van TGV op youtube, en van de Baroncelli Heritage (Average Bros).

En om een alternatief aan te dragen, wat dacht je van de Seiko SARX033 cq SARX035?

Zijn wel wat draadjes van op dit forum.

Ik heb zelf een SARB033 in een aangrenzend genre. Die zou ik best eens willen upgraden (al istie niet aan de beurt) maar er is nog niets wat ik daarvoor perfect vind. De Baroncelli Heritage was een contender maar ik vind de datum daar al niet perfect van. De EPOS Originale 3408, met een Peseux handwinder, heeft geen minute track. Ach, ik doe wel mijn SARBje om, of een van mijn vintage 3 handers als een overhemd een beetje strak zit. :slight_smile:

1 like

Bedankt voor de reacties, cq tips en adviezen.
Fijn dat er zo meegedacht wordt!!!
De reden dat ik beide horloges heb aangedragen ligt vooral in het power reserve-deel.
Ik ben dus op zoek naar een dresser met datum en power reserve.
De Mido viel op door zijn eenvoudige elegantie.
Ik ken deze alleen van foto’s.
Maar misschien weten jullie nog meer alternatieve kwaliteitshorloges van rond die prijsklasse. (liever beneden €1000,-)

Groet, Jo

Komende van een enorme Seiko fanboy: ik vind ze te dik en te rommelig. De Sarx03x horloges zijn strak, plat genoeg en prima, maar de notie van een power reserve die niet op de achterkant zit doet het niet voor mij.

Dan vind ik de SARX041 toch geslaagder:

1 like

De Seiko’s met een 6R-movement zijn redelijk dik omwille van de eenvoudige reden dat de movements zelf dat ook zijn. Dat is ook (onder andere) de reden waarom Seiko overstapt naar de 4R-movements die wat dunner zijn.

Deze Presage vind ik wel mooi, maar heeft toch te veel lacunes voor mij: enorme gangreserve en datumregister, afgekapte 6, Arabische cijfers. Dan vind ik dat Seiko betere alternatieven heeft als dress watch.

En zoals eerder gezegd: koop vooral iets wat je zelf mooi vind.

Bedankt voor je uitgebreide reactie!!! :slight_smile:

Ik ben helemaal niet gecharmeerd van dikke duikers en aanverwante horlogemodellen.
Misschien ben ik hierin vastgeroest: Vandaar de opmerking dat het wel een uitdaging kan zijn…

Pressage in het echt gezien. Pracht van een horloge!!

Maar koop toch maar die andere. Je koopt geen horloge voor de uitdaging…