Jullie mening over open heart / skeletonized horloges?

Hoi allemaal,

Ik ben relatief nieuw in dit gebied (lees: heb nog geen mechanische horloges), en hoewel ik al sinds de basisschool dagelijks horloges draag, zijn dit altijd quartz horloges geweest. Mijn huidige daily is bijvoorbeeld een Casio LTP E118.

Nu ben ik aan het kijken naar een nieuw horloge, en dan zou ik toch wel graag een automaat willen. Door foto’s en filmpjes op youtube ben ik ontzettend verliefd geworden op het bewegingsmechanisme van mechanische horloges. Daarom heb ik nu in mijn hoofd dat ik, in ieder geval als eerste mechanische horloge, graag een horloge wil met een open heart, zodat ik vaak kan kijken naar het mechaniek dat erachter loopt. Toch lees ik vaak dat er op dit soort horloges wordt neergekeken, en dat de algemene drager liever een dichte kast heeft.

Wat is jullie mening over zulk soort horloges? Denken jullie dat ik beter een ander horloge met een dichte kast kan zoeken?

Je moet vooral doen wat jij mooi vindt!
Het klopt wel dat veel mensen er niet zo van houden. Het is dan ook vrij druk. Persoonlijk zou ik gaan voor een leuke Seiko 5. Die zijn goed geprijsd én hebben een doorzichtige caseback, waardoor je toch het uurwerk kan bewonderen (mits het horloge natuurlijk af is)

3 likes

Ik vind de afleesbaarheid van een skeleton zeer te wensen over. Hoe mooi het mechaniek ook is, de afleesbaarheid is voor mij een belangrijkste punten bij een horloge. De afleesbaarheid van een openhartversie is natuurlijk al velen maken beter, maar maakt een plaat ook net te onrustig.

Ik zou zeggen kopen een automaat met een doorzichtige caseback. De meeste automaten hebben dat nu trouwens. Dan kun je in ieder geval ernaar kijken. Alleen moet je hem dan wel afdoen.

2 likes

Ik denk dat het leuker lijkt dan het is.

1 like

Ik vind het lelijk… dus heb er geen. Vind jij het wel mooi, gewoon doen.

Ik vond het wel leuk dat mijn eerste mechanische horloge een open caseback had. Nu doet het me minder… kijk er eigenlijk niet meer naar.

https://www.goodwinsjewellers.co.uk/watches-c8/bulova-automatic-partial-skeleton-watch-with-black-leather-strap-p3651 je kan ook voor zo’n model gaan, je behoudt de afleesbaarheid maar je kan wel een gedeelte van het mechanisme zien.

Geen fan van de apro maar deze is toch wel erg lekker! Skeleton is prachtig!

Ik heb wel gekeken naar Seiko 5, maar dat zijn vooral duikers, en dat is niet mijn stijl. Ik heb liever een dress watch.

Er zijn best veel Seiko 5’s die er dressy uitzien… Wat voor budget zit je te denken?

Bijv seiko 5 snkl23. Deze is wel hard to get aan het worden trouwens.

Het gros van de skeleton kan mij niet echt bekoren. De Zenith Defy daarentegen

Blijft wel staan dat het een vrij uitgesproken ontwerp is en niet overal bij te dragen is

6 likes

Ik heb wel vooral gekeken naar zulk soort modellen. Ik ben het eens met jullie dat volledige skeletons iets too much zijn, en ook echt wegnemen van de afleesbaarheid.

Ik kwam deze tegen, die ik wel heel mooi vind. Zag hem op bol via altijdhorloges staan voor €220, maar na een nachtje erover slapen het iemand met een grotere impuls hem al gekocht. Nu alleen nog spijt bij mij.

Skeleton vind ik bij die AP van hierboven wel gaaf, en er is ook een Tag Heuer chrono die ik wel tof vind (weet zo het type niet). Bij goedkopere horloges vind ik het gewoon erg cheesy. Idd zoals @Ruud zegt; een leuke Seiko 5 heb je al bij monsterwatches voor 80 euro.

Ik ben net klaar met mijn studie en begonnen met een eerste fulltime baan, dus mijn budget is nog niet zo hoog om een horloge te kopen zoals ik die bij sommigen van jullie langs zie komen. Ik denk dat mijn budget ligt rond de €200, maar bij uitzondering zou willen gaan tot €300, mocht ik het echt een extreem mooi horloge vinden, en het is goede value.

Ik vind dit wel een mooiere Seiko 5, maar zoals je al zegt zijn deze een stuk lastiger om te vinden. Zou wel graag een witte / champage wijzerplaat willen, en misschien een leren strap (al ben ik daar nog wel flexibel in).

Maakt toch niet uit? Wat voor fulltime baan moeten we aan denken?
Ik roep zelf altijd dat er tot 500 euro hele goeie horloges te krijgen zijn, en dat je daarna steeds heel veel extra betaalt voor het meerwerk dat het kost om een horloge beter te maken.

1 like

Orient heeft een aantal leuke modellen met open heart. Kijk eens op de site van Seriouswatches. Betrouwbare webshop ook.

Leuke tweedehands Tissot le Locle moet mogenlijk zijn! Uurwerk is door de caseback is wel minder goed zichtbaar, maar nog steeds zichtbaar. Zéér dressy en absoluut goede kwaliteit.
Heb er zelf ook een gehad.

Ik heb er bij mijn eerste automaat ook voor gekozen.

1 like

https://www.monsterwatches.nl/product/snk803/

https://www.monsterwatches.nl/product/snxf05/

@MgTweePlus Koop er een mooie leren band bij en je bent voor minder dan 150 euro klaar, kan jaren vooruit en hebt een mooi horloge met een leuke witte wijzerplaat en je kan via achterkant het uurwerk bewonderen!

Ik ben zelf niet zo van de army style horloges op canvas bandjes en de grote, duidelijke, cijfers.
De SNXF05 ziet er wel mooi uit, dat wordt zeker een overweging!

1 like

Gaaf! Ik heb ook gekeken naar een soortgelijk model van Fossil uit de Townsman collectie. Heb uiteindelijk voor mijzelf besloten dat ik toch liever een horloge wil van een merk dat zichzelf focust op horloges.